Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse forvekslet med schizofreni


Cesium

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt kjent med en medpasient som har diagnosen paranoid schizofreni. Nå skal hun utredes for emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, fordi på den nåværende avdelingen mener de hun tidligere har blitt feildiagnostisert. 

Hvordan er det egentlig mulig å forveksle de to? Er det noen likhetstrekk der som gjør at emosjonell ustabil pf kan se ut som en psykoselidelse eller motsatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Cesium skrev:

Jeg har blitt kjent med en medpasient som har diagnosen paranoid schizofreni. Nå skal hun utredes for emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, fordi på den nåværende avdelingen mener de hun tidligere har blitt feildiagnostisert. 

Hvordan er det egentlig mulig å forveksle de to? Er det noen likhetstrekk der som gjør at emosjonell ustabil pf kan se ut som en psykoselidelse eller motsatt? 

Kanskje fordi hun den gangen hun ble diagnostisert med schizofreni drev å ruset seg og dermed havnet i rusutløste psykoser som nå er borte siden hun ikkr ruser seg eller drikker så mye lenger?

Anonymkode: 6285f...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Cesium skrev:

Jeg har blitt kjent med en medpasient som har diagnosen paranoid schizofreni. Nå skal hun utredes for emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, fordi på den nåværende avdelingen mener de hun tidligere har blitt feildiagnostisert. 

Hvordan er det egentlig mulig å forveksle de to? Er det noen likhetstrekk der som gjør at emosjonell ustabil pf kan se ut som en psykoselidelse eller motsatt? 

Jeg hadde eupf da jeg var ung med psykotiske symptomer, så det går vel an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cesium skrev:

Jeg har blitt kjent med en medpasient som har diagnosen paranoid schizofreni. Nå skal hun utredes for emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, fordi på den nåværende avdelingen mener de hun tidligere har blitt feildiagnostisert. 

Hvordan er det egentlig mulig å forveksle de to? Er det noen likhetstrekk der som gjør at emosjonell ustabil pf kan se ut som en psykoselidelse eller motsatt? 

Kan hun ha simulert psykose? Er dette noe enkelte EUPF gjør? Jeg vet ikke altså. Jeg vet bare att en tidligere venn fikk bipolar 1 diagnose, og så ble den endret til EUPF.

Anonymkode: ed00d...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan hun ha simulert psykose? Er dette noe enkelte EUPF gjør? Jeg vet ikke altså. Jeg vet bare att en tidligere venn fikk bipolar 1 diagnose, og så ble den endret til EUPF.

Anonymkode: ed00d...8d3

Hvordan kan BP1 bli forvekslet med eupf? Man må jo ha ganske klare manier for å få den diagnosen. 

Anonymkode: 40254...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan hun ha simulert psykose? Er dette noe enkelte EUPF gjør? Jeg vet ikke altså. Jeg vet bare att en tidligere venn fikk bipolar 1 diagnose, og så ble den endret til EUPF.

Anonymkode: ed00d...8d3

Det høres rart ut å skulle simulere psykose. Å simulere en psykisk sykdom jeg ikke har, har aldri falt meg inn. Da tror jeg det er en annen type PF som er mer aktuell. Den heter noe i den duren som dramatisk/teatralsk personlighetsforstyrrelse. Husker ikke helt, men den går ut på et ekstremt oppmerksomhetsbehov, behov for å være i sentrum hvor en bruker mye manipulerende framgangsmåter for å oppnå det. Gjerne på bekostning av andre og en stor driv etter å spille offer/martyr. Det var en teori om at moren til døde Angelica lider av den type PF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som hadde schizofrenidiagnose som senere ble endret til eupf. Hadde absolutt ingeting med å fake psykose å gjøre. Så helt uvanlig er det nok ikke. 

Anonymkode: cc0a2...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glitter skrev:

Det høres rart ut å skulle simulere psykose. Å simulere en psykisk sykdom jeg ikke har, har aldri falt meg inn. Da tror jeg det er en annen type PF som er mer aktuell. Den heter noe i den duren som dramatisk/teatralsk personlighetsforstyrrelse. Husker ikke helt, men den går ut på et ekstremt oppmerksomhetsbehov, behov for å være i sentrum hvor en bruker mye manipulerende framgangsmåter for å oppnå det. Gjerne på bekostning av andre og en stor driv etter å spille offer/martyr. Det var en teori om at moren til døde Angelica lider av den type PF. 

Ikke teori men diagnose fra en psykiater som hadde undersøkt henne. Vært borti en som må ha samme diagnose (dramatiserende). Merkelige såkalte psykotiske episoder, utrolige historier om hvordan hun ble behandlet og faking av spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: cc0a2...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke teori men diagnose fra en psykiater som hadde undersøkt henne. Vært borti en som må ha samme diagnose (dramatiserende). Merkelige såkalte psykotiske episoder, utrolige historier om hvordan hun ble behandlet og faking av spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: cc0a2...5a2

Ja riktig. Jeg var litt usikker på om det var en satt diagnose eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Glitter skrev:

Det høres rart ut å skulle simulere psykose. Å simulere en psykisk sykdom jeg ikke har, har aldri falt meg inn. Da tror jeg det er en annen type PF som er mer aktuell. Den heter noe i den duren som dramatisk/teatralsk personlighetsforstyrrelse. Husker ikke helt, men den går ut på et ekstremt oppmerksomhetsbehov, behov for å være i sentrum hvor en bruker mye manipulerende framgangsmåter for å oppnå det. Gjerne på bekostning av andre og en stor driv etter å spille offer/martyr. Det var en teori om at moren til døde Angelica lider av den type PF

Det høres veldig ut som Munchausen by proxy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi hun den gangen hun ble diagnostisert med schizofreni drev å ruset seg og dermed havnet i rusutløste psykoser som nå er borte siden hun ikkr ruser seg eller drikker så mye lenger?

Anonymkode: 6285f...eee

Nei hun har fortsatt de samme symptomene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det hele kan stamme i tilknytningsproblemer. At hun har hatt en så jævlig barndom at frykten for å bli forlatt som er typisk ved eupf har blitt til ordentlige paranoide vrangforestillinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Cesium skrev:

Jeg lurer på om det hele kan stamme i tilknytningsproblemer. At hun har hatt en så jævlig barndom at frykten for å bli forlatt som er typisk ved eupf har blitt til ordentlige paranoide vrangforestillinger. 

Hm. Kanskje det, men da må det jo være helt ekstremt? Jeg er ganske paranoid selv i den grad at jeg er usikker/mistenksom på alles intensjoner og er overbevist om at jeg ikke er et menneske å like og at alle vil svikte meg og forlate meg. Og at de som ikke gjør det kun forblir i livet mitt av veldedighet. Har likevel aldri vært noe snakk om en slik diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...