Gå til innhold

Hvordan få livslyst ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få livslyst nå som ting er vanskelig ? 

Depresjonen spiser opp livslysten min. Ønsker råd fra dere til ting jeg kan gjøre for å få det bedre

Anonymkode: 4d97b...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke si jeg har noe særlig til livslyst eller følelse av mening i hverdagen, men jeg har blitt sånn passe god på depresjonsmestring. Klarer som oftest å forebygge så depresjonene ikke blir for dype/langvarige. 

Det aller viktigste er å ikke gi etter for trangen til både inaktivitet og isolasjon. Jeg trener stort sett uansett hvor dårlig jeg er. Periodevis er det ikke snakk om den hardeste treningen, eller at jeg på forhånd tenker jeg tar det helt lett, men når jeg får kroppen i gang blir det en ordentlig økt uansett. Andre ganger blir økten veldig rolig. 

Prøver å ha noen form for aktivitet hver dag. Er ikke alltid jeg har det og da blir ting tyngre. En aktivitet kan da altså være trening, dra på besøk til min mor, lage en ok middag etc. Det varierer. Har det gått for lang tid uten å treffe folk og jeg ikke har noen å treffe så går jeg kanskje en tur ned til byen. Bare for å ha folk rundt meg en liten stund. 

Jeg benytter meg også av brukerstyrt plass på DPS da, når det blir for ille. 

Passer bare veldig på å ikke havne der at jeg kun sitter i sofaen og kun venter på å kunne legge meg for kvelden. Alt blir så mye verre når jeg gir etter for det depresjonen vil ha meg til. 

Kan dessverre ikke si det gir livslyst, men jeg er helt sikker på at det hjelper for å unngå å få det for tungt. For når det blir for tungt så går jeg inn i selvmordstanker og planer. Så.. 

Vet ikke om dette var til hjelp for deg, men. Du får i hvert fall ikke livslyst av å sitte inne hele dagen. Uansett hvor tungt det er å komme seg ut så er det bedre enn å bare sitte inne. Uten at jeg vet noe om hvor aktiv eller inaktiv du er. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig det der begrepet "livslyst". Jeg tror ikke friske folk går og tenker på om de har livslyst eller ikke. De bare lever og gjør det de pleier å gjøre uten å dvele ved om de har nok livslyst eller livsglede.

Er man deprimert slik du er, er det selvfølgelig annerledes. Da kan slike tanker dukke naturlig opp. Er det ytre ting som gjør at du er deprimert nå, så er det lurt å forsøke å fjerne det som stresser og tynger deg. Er det indre ting så må du nok bare vente til det går over, evt. snakke med legen om medisiner. 

Anonymkode: 8348f...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg få livslyst nå som ting er vanskelig ? 

Depresjonen spiser opp livslysten min. Ønsker råd fra dere til ting jeg kan gjøre for å få det bedre

Anonymkode: 4d97b...e3c

Jeg tror "økt livslyst" blir for høythengende mål og for abstrakt akkurat nå. Jeg liker svaret til Glitter godt, når man strever med livet handler det mye om å tvinge seg til å gjøre rutiner uansett hvor pyton det i blant kan være. Rutiner kan i blant fungere som en livbøye. Gjør noe konkret. Sørg for å omgi deg med venner og gjør noe du tidligere fant trivelig. Distraksjon er som oftest positivt i slike situasjoner.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende livslyst er et av flere symptomer ved depresjon. God depresjonsbehandling består av psykoterapi, antidepressiva og ikke minst aktivitet slik @Glitter utmerket beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv må jeg passe på å få nok søvn, samt passe med aktivitet hver dag. Blir jeg for sliten, så kommer de depressive tankene med en gang. En annen ting er kostholdet. Selv opplever jeg at kroppen har det vesentlig bedre når jeg greier å spise noenlunde sunt og i riktige mengder. Sant, men allikevel så vanskelig (i dårligere perioder)   Jeg trenger også å gjøre noe lystbetont (noe som vanligvis er lystbetont) hver dag. Det trenger ikke å være store greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...