Gå til innhold

Hvordan skille brystsmeter pga stress og pga alvorlig som hjerte og lunger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan skille brystsmeter pga angst og pga alvorlig som hjerte og lunger?

Har psykisk sykdom (depresjon), men aldri slitt med verken angst eller vert lett påvriket av stress. Nå de siste 45 min har jeg kjent på et trykk midt i brystkassen og litt ubehalgelig å puste og prikking i lepper. Prøver å tenke at det bare er stress (er jo ca 50% som oppsøker lege som har smerter i brystet av stress/angst/anspenninger) I tillegg er jeg jo ung, så det gjør det jo ennå mindre sannsynlig at det er noe galt med hjertet eller lunger, eller annet alvorlig. 

Men finnes det noen måte jeg selv kan finne ut av det på? Noen tester jeg kan gjøre på meg selv eller noe?  

Anonymkode: e5cf5...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff en pulsmåler, hvis hvilepulsen er over 40, men under 120 er det sjelden noe ordentlig galt med deg. En annen test du kan gjøre er å se om du klarer å stå oppreist, legge deg ned og så reise deg opp igjen. Hvis hjertet, lunger og karsystem klarer å tilpasse seg etter om du er stående eller liggende så er det mest sannsynlig ingenting galt. Du kan ikke la følelser avgjøre om du er ordentlig dårlig eller ikke for med angst så føler du deg dødssyk uten at du er det. 

Anonymkode: 79054...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes du bør dra til legen for sikkerhets skyld. Hvis du trenger behandling for angst så kan det være en god start å utelukke faktisk hjertesykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, soer10 skrev:

Dette høres for meg ut som et lettere hjerteinfarkt. 

Årets mest inkompetente svar? 

Det er absolutt ingenting her som tyder på et hjerteinfarkt. Hvis dette har skjedd for første gang er det greit å få en sjekk hos legen, men sjansen for at dette er hjerterelatert hos en ung person er vel mindre enn for å få 7 rette i Lotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, soer10 skrev:

Det høres fortsatt for meg ut som lettere hjerteinfarkt

Prøver du å skremme TS med vilje? 

Anonymkode: 981bc...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 18.49, soer10 skrev:

Dette høres for meg ut som et lettere hjerteinfarkt. 

Er du lege?

Anonymkode: 93810...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, soer10 skrev:

Det høres fortsatt for meg ut som lettere hjerteinfarkt

Hva gjør att du vet bedre enn 1 lege og 1 som er kjempekunnskapsrik om hjertehelse? 

Anonymkode: 8b518...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvem som er hvem her. Fint hvis du kan utdype hvem som er lege og hvem som er kjempekunnskapsrik om hjertehelse. Forøvrig anbefaler jeg dere at dere leser hva jeg skriver og nå gidder jeg ikke gjenta det flere ganger. Jeg har skrevet hva det høres ut for meg som .. Det er ikke det sammme som "å påstå at ..."

Jeg har hatt nøyaktig samme symtom og den endte med operasjon

Endret av soer10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, ISW skrev:

Årets mest inkompetente svar? 

Det er absolutt ingenting her som tyder på et hjerteinfarkt. Hvis dette har skjedd for første gang er det greit å få en sjekk hos legen, men sjansen for at dette er hjerterelatert hos en ung person er vel mindre enn for å få 7 rette i Lotto.

Det er derfor legevakta sendte meg hjem i 1,5 uker med blodpropp i lungene også. Det er jo ikke noe unge mennesker får, skjønner du! Tipper det var du som satt der og ødela livet mitt den kvelden? Dere deler i alle fall livssyn.

Anonymkode: 4f2b8...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor legevakta sendte meg hjem i 1,5 uker med blodpropp i lungene også. Det er jo ikke noe unge mennesker får, skjønner du! Tipper det var du som satt der og ødela livet mitt den kvelden? Dere deler i alle fall livssyn.

Anonymkode: 4f2b8...767

Jeg aner ikke hvorfor du ble sendt hjem. Du får i alle fall la være å ta ut irritasjonen din på noen som ikke hadde noe med dette å gjøre. 

Av tusen unge mennesker som kommer til legevakten med slike symptomer (prikking i leppene er for øvrig et klassisk tegn på hyperventilering ved angst) er det kanskje 1 det vil feile noe alvorlig. Mener du man skal gjøre angiografi av alle tusen, eller CT av lungene med strålingen det medfører? Jeg tror dessverre flere vil ta skade av det.

Blodpropp i lungene sees normalt på EKG. Jeg trodde EKG var ganske obligatorisk når man dro på legevakten med brystsmerter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...