Gå til innhold

Psykiske lidelser som unntak i forsikring


Cesium

Anbefalte innlegg

Jeg har en forsikring som tilsier at jeg skal få engangsutbetaling og månedlig uførepensjon hvis jeg blir varig ufør, med mindre årsaken er en psykisk lidelse. 

Hva tenker dere om dette? Og vet dere om det gjelder kun "lettere" psykiske lidelser som angst og depresjon, eller vil en alvorlig diagnose som schizofreni også gå under unntaket? Det er isåfall litt rart, da studier viser at schizofreni ikke er en "psykisk lidelse" sådan, men heller en nevrologisk sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er veldig synd de legger inn slike unntak. Jeg har fått utbetalt denne forsikringen da jeg ikke hadde noen unntak, og det har sikret meg mye økonomisk (engangsutbetaling pluss 4 år med uførepensjon som jeg da får gjennom den tiden jeg går på AAP). 

Dessverre er det jo slik at et forsikringsselskap gjør alt de kan for å slippe å betale (noe de prøvde hardt på med meg), så jeg vil tro de har sikret seg slik at det gjelder all psykisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Cesium skrev:

Jeg har en forsikring som tilsier at jeg skal få engangsutbetaling og månedlig uførepensjon hvis jeg blir varig ufør, med mindre årsaken er en psykisk lidelse. 

Hva tenker dere om dette? Og vet dere om det gjelder kun "lettere" psykiske lidelser som angst og depresjon, eller vil en alvorlig diagnose som schizofreni også gå under unntaket? Det er isåfall litt rart, da studier viser at schizofreni ikke er en "psykisk lidelse" sådan, men heller en nevrologisk sykdom. 

Vet om en som fikk utbetalt for alvorlig PTSD og midlertidig ufør.

Anonymkode: a7250...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cesium skrev:

Jeg har en forsikring som tilsier at jeg skal få engangsutbetaling og månedlig uførepensjon hvis jeg blir varig ufør, med mindre årsaken er en psykisk lidelse. 

Hva tenker dere om dette? Og vet dere om det gjelder kun "lettere" psykiske lidelser som angst og depresjon, eller vil en alvorlig diagnose som schizofreni også gå under unntaket? Det er isåfall litt rart, da studier viser at schizofreni ikke er en "psykisk lidelse" sådan, men heller en nevrologisk sykdom. 

Det står gjerne spesifisert i forsikringen hva som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontaktet forsikringsselskapet og lest gjennom vilkårene. Diagnosekodene F00 til og med F99 er unntak for uførekapital. Bortsett fra F20 (altså schizofreni) som ikke er unntak. Så det var oppklarende. Det er If sin standard barneforsikring der er snakk om.

Synes fortsatt det er litt snodig. Kanskje de er redd for å gjøre det mer "fristende" å bli ufør. At folk skal holde fast på de psykiske lidelsene sine, i stedet for å gå i behandling og bli frisk, fordi det kan gi en umiddelbar økonomisk gevinst med engangsutbetaling. Aner ikke hva som ligger bak, dette var kun en spekulasjon. Håper uansett at de viser skjønn. Angst, depresjon, tvangslidelser, spiseforstyrrelser osv kan også være kronisk og behandlingsresistent som da altså kan gi varig uførhet. Synes jo absolutt disse menneskene skal ha samme rettigheter som fysisk syke eller schizofrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at forsikringselskaper ikke vil dekke sykdommer som ikke kan påvises med biokjemiske tester. Det har med statistikk og sannsynlighet å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Cesium skrev:

Diagnosekodene F00 til og med F99 er unntak for uførekapital. Bortsett fra F20 (altså schizofreni) som ikke er unntak

Men bipolar lidelse burde jo også vært unntak.

Anonymkode: 03317...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er dette standard unntak? Jeg trodde det kun ble ilagt slike unntak hvis man allerede hadde påvist psykisk sykdom. Jeg har forsikring i DNB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en tegner forsikring, må en lese vilkårene nøye. Det er opp til forsikringsselskapet å formulere vilkårene. Så er det opp til oss om vi kjøper forsikringen eller ikke. Og generelt kan en si at jo mer som er inkludert, jo dyrere er forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Når en tegner forsikring, må en lese vilkårene nøye. Det er opp til forsikringsselskapet å formulere vilkårene. Så er det opp til oss om vi kjøper forsikringen eller ikke. Og generelt kan en si at jo mer som er inkludert, jo dyrere er forsikringen.

Det var foreldrene mine som tegnet forsikringen for meg da jeg var helt ny i verden, de hadde sikkert aldri sett for seg at deres søte, glupe lille skatt skulle bli ufør pga en psykisk lidelse. Jeg skal prøve å ikke holde det mot dem. Det er jo bare litt penger tross alt.

Anser meg som heldig i utgangspunktet som er født i et land hvor vi har det trygdesystemet som vi har. At man har litt mindre å rutte med enn andre som er i jobb, er fullt overlevbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...