Gå til innhold

Noen som har blitt vurdert av rettpsykiatriske sakkyndige før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med dette hvis man har gjort noe kriminelt f.eks og skal bli vurdert av sånne rettspsykiatriske sakkydnige om man er tilregnelig eller ikke?

Anonymkode: 20192...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men retten hentet inn psykologen min som vitne for å fortelle om meg og mine plager, mine sårbarheter og en generell vurdering av situasjonen. Slapp unna fengsel pga det. Fikk samfunnsstraff som jeg endte med å "sone" i behandling da jeg ikke greide å møte opp til noen jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen erfaring med dette hvis man har gjort noe kriminelt f.eks og skal bli vurdert av sånne rettspsykiatriske sakkydnige om man er tilregnelig eller ikke?

Anonymkode: 20192...22f

Det minner mye om en vanlig diagnostisk utredning. I tillegg er en her spesielt fokusert på den psykiske tilstand "ved tiden for de straffbare handlinger". Det er denne som avgjør om en kan straffes eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, kupton skrev:

Det minner mye om en vanlig diagnostisk utredning. I tillegg er en her spesielt fokusert på den psykiske tilstand "ved tiden for de straffbare handlinger". Det er denne som avgjør om en kan straffes eller ikke.

Men er det ikke bare da for den kriminelle å juge og svartmale sin psykiske tilstand ved gjerningsøyeblikket? Type: Jeg husker ingenting, jeg sov og gjorde det i søvne.

Hvordan greier sakkyndige å skille mellom løgn og sannhet?

Anonymkode: 2b9aa...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan greier sakkyndige å skille mellom løgn og sannhet?

Seks års universitetsstudier, fem år spesialisering og ti års erfaring fører til det som heter kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan greier sakkyndige å skille mellom løgn og sannhet?

 

Ja det er et godt spørsmål. Tror ikke det finnes noe entydig svar på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...