Gå til innhold

Bør man være restriktiv med Zyrtec-mixtur ved pollenallergi?

Anbefalte innlegg

Datteren min på 9 år startet med bjørkepollenallergi for tre år siden, i fjord reagerte hun også på or og hassel, og i år gir blodprøver utslag på nøtter og husstøvmidd (ascarus siro) i tillegg.

Allmenlegen anbefaler å bruke nese og øyedråper ved plager, men å være så restriktiv som mulig med bruk av mixtur. Denne skal vi bare bruke når hun begynner å få pusteproblemer. Jeg er usikker på denne filosofien da jeg har hørt at man bør holde den totale IgE-konsentrasjonen nede for å unngå å utvikle enda flere allergier.

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære kinesf

Antihistaminer som Zyrtec tilhører holder ikke IgE konsentrasjonen nede, men hjelper for allergisymptomene ved å motvirke histaminet som ofte forårsaker symptomer. Ved å bruke antihistaminer demper man altså symptomene, men det er ingen allergi årsaksbehandling.

Vi anbefaler antihistaminer som tillegg til nesespray og øyedråper i perioder med mye pollen og ikke tilstrekkelig god effekt av lokalbehandlingen. Ved pustebesvær (astmasymptomer) anbefales bruk av astmamedisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...