Gå til innhold

Hvorfor er akkurat DU interessert i psykiatri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør at du synes at dette forumet er interessant å lese og skrive på?

Er du pårørende, sliter du selv, eller er du her for å hjelpe andre? Eller synes du det bare er interessant å lese for å lære?

Anonymkode: 6a44c...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er både utdannet og har jobbet i feltet over svært mange år. Samtidig er jeg sykmeldt med depresjon og psykose. 

Anonymkode: 2654c...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har interessen fra før av da jeg er sykepleier og begynte å jobbe i psykiatrien i kommunen kort tid før jeg knakk helt sammen. Så er jeg jo psykisk syk da og det er interessant å lære og forstå, også gir det meg noe om jeg kanskje klarer å komme med noen gode tilbakemeldinger eller råd. Eller bare det å dele mine erfaringer som er ganske mange gjennom min tid som veldig syk. 

Anonymkode: 9b5b0...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på første utredningssamtale på DPS i morgen, da jeg vet at jeg trenger litt hjelp til omstrukturere tankegangen noe (kanskje mye). Jeg googlet først noe almennhelseproblematikk og kom da over dette forumet, som da også har denne underkategorien.

Har prøvd å følge litt ekstra med på om det er noen tråder om tips til første møte med DPS her, da jeg ikke har fått denne søkefunksjonen til å fungere helt.

Merker også at det sitter litt langt inne å svare på noe da jeg har en litt irrasjonell frykt for å bli identifisert :P

Anonymkode: 076c2...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukererfaring. Så jeg kom vel hit for å få svar på spørsmål jeg hadde om min sykdom. Da NHD var her, søkte jeg og få svar fra fagperson.

Anonymkode: e4ff8...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologi i seg selv har jeg alltid syntes var spennende. Hjernen er så fantastisk rar. Etterhvert som jeg selv ble bruker av psykiatrien og har blitt eksponert for utrolig mange psykisk syke mennesker via terapi og innleggelser, har jeg fått stor interesse for psykiatri. 

Liker å være her inne for jeg kan spørre om alt mulig rart og det meste er innenfor. Men det mest spennende er å lese andre sine erfaringer og se folk kjenne seg igjen i hverandre. Dynamikken her inne er også noe for seg selv. Det er mye sårbarhet, så naturligvis blir det en del konflikter. Men for det meste er folk bare god og vil andre godt. Det er en form for samhold her enn på noe annet forum jeg har vært på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke "interessert i" psykiatri, men det dukker opp på forsiden hver dag og hvis overskriften gjør at jeg tenker "dette kan jeg noe om", så klikker jeg meg inn og ser om jeg kan få til et fornuftig og konstruktivt svar til trådstarteren.

Jeg har overhodet ingen interesse av å sitte og fordype meg i psykiatri, eller psykologi, jeg har sannelig nok med meg selv og egentlig skulle jeg bare så inderlig ønske at alle på jorda var friske psykisk og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt interessert i psykiatri, men har fått en del kunnskap om bipolar lidelse, kompleks ptsd og depresjon fordi jeg selv har disse diagnosene og plages. Med kunnskapen jeg har nå og erfaringene jeg har gjort meg så blir det enklere å forstå og takle plagene slik at jeg får en bedre hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke finnes noe mer interessant enn hjernen og menneskesinnet. 

Takk til alle som vier sine liv til vitenskapen slik at vi kommer litt nærmere svarene på spørsmål som hvorfor vi gjør som vi gjør, tenker som vi tenker, tolker som vi tolker og føler som vi føler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Janus30 skrev:

Fordi det ikke finnes noe mer interessant enn hjernen og menneskesinnet. 

Takk til alle som vier sine liv til vitenskapen slik at vi kommer litt nærmere svarene på spørsmål som hvorfor vi gjør som vi gjør, tenker som vi tenker, tolker som vi tolker og føler som vi føler. 

Men det er jammen meg mange som tar feil underveis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hodestups skrev:

Men det er jammen meg mange som tar feil underveis også.

Ja, og det gjelder all forskning, ikke bare innen psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hodestups skrev:

Men det er jammen meg mange som tar feil underveis også.

Vitenskapsfolk har tatt mye feil, ja. Vitenskapen utvikler seg enda og da er noen feil underveis uunngåelig. Jeg tenker at feil faktisk er helt nødvendig for fremgang. Så blir det mer og mer riktig etterhvert. Om vi noen gang vil klare å forstå hvordan alt virkelig henger sammen er slettes ikke sikkert. 

received_1364007773767119.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Janus30 skrev:

Ja, og det gjelder all forskning, ikke bare innen psykiatrien. 

Ja, dessverre. Og så tror mange på det 100% en stund, det er jo forskning må vite, før de innrømmer at de tok feil. Rart det der. Få er skeptiske til vitenskapen. Vi tror hele tiden at vi har kommet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Cesium skrev:

Vitenskapsfolk har tatt mye feil, ja. Vitenskapen utvikler seg enda og da er noen feil underveis uunngåelig. Jeg tenker at feil faktisk er helt nødvendig for fremgang. Så blir det mer og mer riktig etterhvert. Om vi noen gang vil klare å forstå hvordan alt virkelig henger sammen er slettes ikke sikkert. 

received_1364007773767119.jpeg

Vil vil ikke sitte med de svarene i løpet av menneskenes tid på jorda, nei. Men hvis vi kan redde noen millioner med liv så er det jo bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hodestups skrev:

Ja, dessverre. Og så tror mange på det 100% en stund, det er jo forskning må vite, før de innrømmer at de tok feil. Rart det der. Få er skeptiske til vitenskapen. Vi tror hele tiden at vi har kommet så langt.

Jeg vil heller driste meg til å si at mannen i gata er altfor skeptisk til forskning og vitenskap og altfor lite skeptisk til magefølelse, snåsamenn, anekdotiske bevis skrevet med capslock og utestemme, alternativtullball, religiøse dogmer og Trygve Slagsvold Vedum. 

Vi er allerede på god vei mot emokratiet hvor følelser er fakta ("Jeg er sint, ergo har jeg rett") og desinformasjonen når stadig flere. Det er direkte urovekkende og et tegn på at samfunnet er i ferd med å bli sykt når fullstendig latterlige organisasjoner som "Flat Earth Society" og farlige bevegelser som anti-vaksine idiotene vinner tilhengere. Kunnskapen er der, men blir ikke lyttet til. 

Svaret på dette er ikke mer skepsis til forskning og vitenskap, men mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Janus30 skrev:

Jeg vil heller driste meg til å si at mannen i gata er altfor skeptisk til forskning og vitenskap og altfor lite skeptisk til magefølelse, snåsamenn, anekdotiske bevis skrevet med capslock og utestemme, alternativtullball, religiøse dogmer og Trygve Slagsvold Vedum. 

Vi er allerede på god vei mot emokratiet hvor følelser er fakta ("Jeg er sint, ergo har jeg rett") og desinformasjonen når stadig flere. Det er direkte urovekkende og et tegn på at samfunnet er i ferd med å bli sykt når fullstendig latterlige organisasjoner som "Flat Earth Society" og farlige bevegelser som anti-vaksine idiotene vinner tilhengere. Kunnskapen er der, men blir ikke lyttet til. 

Svaret på dette er ikke mer skepsis til forskning og vitenskap, men mindre. 

Likedan med homolobbbyen. De er så frekke, frampå og freidige og roper med utestemme hele tiden for å fremme sine krav. Det er latterlig, men folk går mer og mer på limpinnen og blir enige med dem. 

Anonymkode: 6a44c...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

Jeg vil heller driste meg til å si at mannen i gata er altfor skeptisk til forskning og vitenskap og altfor lite skeptisk til magefølelse, snåsamenn, anekdotiske bevis skrevet med capslock og utestemme, alternativtullball, religiøse dogmer og Trygve Slagsvold Vedum. 

Vi er allerede på god vei mot emokratiet hvor følelser er fakta ("Jeg er sint, ergo har jeg rett") og desinformasjonen når stadig flere. Det er direkte urovekkende og et tegn på at samfunnet er i ferd med å bli sykt når fullstendig latterlige organisasjoner som "Flat Earth Society" og farlige bevegelser som anti-vaksine idiotene vinner tilhengere. Kunnskapen er der, men blir ikke lyttet til. 

Svaret på dette er ikke mer skepsis til forskning og vitenskap, men mindre. 

Men mange har jo trodd på nettopp vitenskap, som har vist seg å være feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...