Gå til innhold

Er det alltid lett å se om noen har down syndrom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet om folk som ser ut som om de har down syndrom men oppfører seg helt vanlig og voksent. Noen med samme erfaring? Men jeg tror at mange med down syndrom kan fungere ganske bra. 

Kjæresten min har faktisk litt flat panne men jeg regner ikke med at han har før nå syndrom tross den litt flate pannen.  Han ser ellers helt normal ut. 

Anonymkode: f9fdd...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke før nå. Skulle stå at jeg regner ikke med at han har down syndrom selv om. Har aldri tenkt på det med kjæresten før nå. Han ser ellers normal ut  :)

Anonymkode: f9fdd...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle stå at jeg regner ikke med at han har down syndrom selv om.

Ærlig talt, du hadde visst det hvis kjæresten din hadde Downs. Det finnes mange mennesker med litt flat panne.

De fysiske kjennetegnene kan du lese mer om her: https://sml.snl.no/Downs_syndrom Jeg synes ofte tungen er det tydeligste trekket. Om man ikke alltid ser det så tydelig, merker man det når man snakker med vedkommende.  

Utviklingshemningen varierer. Det finnes personer med syndromet som fungerer bra. For noen år siden leste jeg om ei jente som besto vgs med økonomifag uten reduserte krav. Det kan ha vært en med "mosaikk", som det står om i artikkelen - jeg husker ikke hvordan hun så ut. Andre er helt hjelpeløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, laban skrev:

Ærlig talt, du hadde visst det hvis kjæresten din hadde Downs. Det finnes mange mennesker med litt flat panne.

De fysiske kjennetegnene kan du lese mer om her: https://sml.snl.no/Downs_syndrom Jeg synes ofte tungen er det tydeligste trekket. Om man ikke alltid ser det så tydelig, merker man det når man snakker med vedkommende.  

Utviklingshemningen varierer. Det finnes personer med syndromet som fungerer bra. For noen år siden leste jeg om ei jente som besto vgs med økonomifag uten reduserte krav. Det kan ha vært en med "mosaikk", som det står om i artikkelen - jeg husker ikke hvordan hun så ut. Andre er helt hjelpeløse.

Selvsagt tror jeg ikke at han har down syndrom. Men vet om mange med litt flat panne. Så det kan ikke være eneste kjennetegn. 

Anonymkode: f9fdd...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med Downs syndrom har noen trekk felles men hos noen ser man det mer tydelig. Det finnes også folkegrupper som ligner litt. Derfor brukte man ordet mongolid tidligere fordi de hadde trekk som lignet på folk fra Mongolia. ( i dag blir det sett på som støtende å bruke det ordet). De med Downs har jo også en utviklingshemming, noe som garantert vil merkes når man blir kjent med dem. Men det er store variasjoner i funksjonsnivå. 

Anonymkode: c5f22...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, laban skrev:

Ærlig talt, du hadde visst det hvis kjæresten din hadde Downs. Det finnes mange mennesker med litt flat panne.

De fysiske kjennetegnene kan du lese mer om her: https://sml.snl.no/Downs_syndrom Jeg synes ofte tungen er det tydeligste trekket. Om man ikke alltid ser det så tydelig, merker man det når man snakker med vedkommende.  

Utviklingshemningen varierer. Det finnes personer med syndromet som fungerer bra. For noen år siden leste jeg om ei jente som besto vgs med økonomifag uten reduserte krav. Det kan ha vært en med "mosaikk", som det står om i artikkelen - jeg husker ikke hvordan hun så ut. Andre er helt hjelpeløse.

Jeg tror at man kan se det en viss grad på øynene og. De har ofte en spesiell talemåte. Er ikke bare pannen.  

Anonymkode: f9fdd...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt tror jeg ikke at han har down syndrom. Men vet om mange med litt flat panne. Så det kan ikke være eneste kjennetegn. 

Anonymkode: f9fdd...d6f

Det er mange kjennetegn. De har en ekstra hudfold under øye. De har en litt «tykkere « tunge. De har ofte derfor problemer med å forme ord feks. De har også gjerne fysiske utfordringer i tillegg til psykisk utviklingshemming. 

Anonymkode: c5f22...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet om mange med litt flat panne. Så det kan ikke være eneste kjennetegn. 

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke bare pannen.  

Jeg har aldri påstått at flat panne er eneste trekk. Det var du som skrev at du "ikke regnet med at kjæresten din har Downs selv om han har flat panne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

 

Jeg har aldri påstått at flat panne er eneste trekk. Det var du som skrev at du "ikke regnet med at kjæresten din har Downs selv om han har flat panne".

Jeg tror overhodet ikke at kjæresten min har down syndrom for det eneste trekk han har som de med down syndrom også har er flat panne. Han har litt flat panne, men det er det mange som har. Jeg har aldri trodd at kjæresten min har down syndrom. Da hadde jeg aldri blitt sammen med han. Men jeg lurte på hvilke trekk de ser etter og om det kan alltid tydelig sees... Det var egentlig spørsmålet. Ikke noe med spørsmål om kjæresten å gjøre. Det var bare et eksempel at et vanlig menneske kan ha noen lignende trekk. :) 

Anonymkode: f9fdd...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo google et program som var på NRK i går :» verdens vakreste leker». 

Anonymkode: c5f22...e2c

Det må jeg se :) . Takk for tipset

Anonymkode: f9fdd...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange kjennetegn. De har en ekstra hudfold under øye. De har en litt «tykkere « tunge. De har ofte derfor problemer med å forme ord feks. De har også gjerne fysiske utfordringer i tillegg til psykisk utviklingshemming. 

Anonymkode: c5f22...e2c

Ja, jeg har hørt at noen av de som tydlig har down syndrom har problemer å forme ord. Jeg tror at de med down syndrom kan ha et bra liv tross syndromet. Det er bevist. 

Anonymkode: f9fdd...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...