Gå til innhold

Psykose får ufortjent mye forståelse og aksept


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt normal ellers når du ikke har disse psykosene? Du får bare sånn akutt psykose og ellers helt normal imellom episodene?

Anonymkode: ab81c...00c

Normal og normal?  Jeg sliter med bl.a angst, uro, litt hypoman og depresjoner også, men er vel så normal som det lar seg gjøre utenom episodene. Nå har jeg lært meg å leve et liv som ikke trigger episodene + at jeg må ta medisiner livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Normal og normal?  Jeg sliter med bl.a angst, uro, litt hypoman og depresjoner også, men er vel så normal som det lar seg gjøre utenom episodene. Nå har jeg lært meg å leve et liv som ikke trigger episodene + at jeg må ta medisiner livet ut.

Ja hvem er vel normale i dagens samfunn? 😄 men kan jeg spørre hva som var grunnen til at du ble psykotisk? I forbindelse med hypomani?

Anonymkode: ab81c...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvem er vel normale i dagens samfunn? 😄 men kan jeg spørre hva som var grunnen til at du ble psykotisk? I forbindelse med hypomani?

Anonymkode: ab81c...00c

Flere ganger ble jeg  psykotisk fordi jeg hadde for store belastninger og noen ganger ble jeg det i forbindelse med at jeg var hypoman .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Flere ganger ble jeg  psykotisk fordi jeg hadde for store belastninger og noen ganger ble jeg det i forbindelse med at jeg var hypoman .

Kan jeg spørre hvilke belastninger dette kunne være i dine tilfeller? Du trenger selvfølgelig ikke svare altså jeg er bare nysgjerrig så unnskyld om jeg maser og graver sånn det er sikkert irriterende.

Anonymkode: ab81c...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2019 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Jeg har ikke ment å trakassere noen. Jeg mener bare at også folk som har psykoselidelse må ta ansvar, så sant man ikke er psykotisk 24/7/365. For som jeg påpekte så er det ulike former og alvorlighetsgrader av psykoser, og jeg mener absolutt ikke de som er sykest.

Anonymkode: aa3c3...a90

 

Men hvem mener du egentlig? Du mener ikke de sykeste, kriminelle og ikke de best fungerende, men hvem? Bare alle de andre midt i mellom... Da må du gi en definisjon på hvor midt i mellom går.

Men for øvrig anbefaler jeg deg å se på dokumentarserien "Stemmene i hodet" på NRK.

I media hører vi mye om de som gjør noe galt i psykotisk tilstand. Ofte er det slik at den som roper høyest får oppmerksomhet. Media dekker også alvorlige lovbrudd og der dukker de verste kriminelle lovbruddene opp gjort i det retten kaller "utilregnelig i jerningsøyeblikket". Jeg tenker at det er en grunn til at vi har det i norsk rettsystem at noen kan bli erklært til å være utilregnelige. Vi vet aldri når psykose plutselig en dag kan ramme oss selv - noen av oss er mer disponert enn andre, men i utgangspunktet kan vi alle bli psykotiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 18.11.2019 den 18.26, AnonymBruker skrev:

 

 

Kommer alt du vet om psykose pasienter fra kriminaljournalister? 

Anonymkode: 20479...bf1

Alt jeg vet om psykose kommer fra kriminaljournalister. 

Der har jeg lært at psykotiske folk går fri for straff, selv når de vet veldig godt hva de gjør. Sånn sett er jeg enig i at psykotiske kan få ufortjent mye "forståelse" og aksept i rettssalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...