Gå til innhold

Syntes du kristne (og andre religiøse, og også "alternative") får mye "juling" her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Jeg synes ikke-troende får like mye guffe tilbake. Nå uttaler jeg meg bare om de siste dagers kristendomstråder. Ikke alternativ, for det har jeg ikke fulgt med på.

Anonymkode: 4214d...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg. Ikke bare her inne, men generelt på mange fora. 

Men bare la dem holde på, det setter ateisme i et særdeles dårlig lys.

Anonymkode: c060b...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det synes jeg. Ikke bare her inne, men generelt på mange fora. 

Men bare la dem holde på, det setter ateisme i et særdeles dårlig lys.

Og alle som ikke er religiøse er ateister, mener du ?

Anonymkode: f855e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og alle som ikke er religiøse er ateister, mener du ?

Anonymkode: f855e...2bb

Hmmm.... JA :P A-teisme er å ikke tro på én eller flere guder.

Anonymkode: c060b...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm.... JA :P A-teisme er å ikke tro på én eller flere guder.

Anonymkode: c060b...1fb

De kalles ikke-religiøse. Ateisme er en overbevisning om at gud eller guder ikke finnes. 

Anonymkode: f855e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på de passiv agressive uttalelsene fra den som har snakket mye om kristendom her som hersketeknikk. Det er ikke noe snakk om å jenke seg. Det er du velger helvete selv og den type argumentasjon. Ser man på helvete slik de kristne har skremt oss med i 2000 år, så er det altså evig pine. At en som forfekter ett slikt inhumant syn, og ganske opportunistisk også, bør møte motstand. Men slike holdninger er så vanlige att mange ikke ser att dette er hets og hat. Kommer man med att man var kristen selv før, så får man til svar att man ikke var en ekte kristen. Generelt nedlatende utsagn. Så jeg synes man like gjerne kunne vendt på spørsmålet.

 

Når folk sier jeg skal til helvete så foretrekker jeg å la de få smake sin egen medisin. Det er grov hersketeknikk. Selv om for en ikke-troende så er det ikke veldig troverdig. Det er nedlatenheten som får meg til å reagere. Og ofte den personen som har raljert her om tro i det siste sin selvgodhet. Og selvtilfredshet.

Anonymkode: 4214d...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kalles ikke-religiøse. Ateisme er en overbevisning om at gud eller guder ikke finnes. 

Anonymkode: f855e...2bb

Det er nøyaktig det samme. 

Anonymkode: c060b...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser på de passiv agressive uttalelsene fra den som har snakket mye om kristendom her som hersketeknikk. Det er ikke noe snakk om å jenke seg. Det er du velger helvete selv og den type argumentasjon. Ser man på helvete slik de kristne har skremt oss med i 2000 år, så er det altså evig pine. At en som forfekter ett slikt inhumant syn, og ganske opportunistisk også, bør møte motstand. Men slike holdninger er så vanlige att mange ikke ser att dette er hets og hat. Kommer man med att man var kristen selv før, så får man til svar att man ikke var en ekte kristen. Generelt nedlatende utsagn. Så jeg synes man like gjerne kunne vendt på spørsmålet.

 

Når folk sier jeg skal til helvete så foretrekker jeg å la de få smake sin egen medisin. Det er grov hersketeknikk. Selv om for en ikke-troende så er det ikke veldig troverdig. Det er nedlatenheten som får meg til å reagere. Og ofte den personen som har raljert her om tro i det siste sin selvgodhet. Og selvtilfredshet.

Anonymkode: 4214d...f76

Det er jo ikke hersketeknikk, det er hva de tror, hvorfor skal de ikke få ytre hva de tror? Fordi du blir lei deg?

Du taper jo ingenting på det, når du ikke engang tror på det. Du tror jo ikke på ondskap engang.

Anonymkode: c060b...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nøyaktig det samme. 

Anonymkode: c060b...1fb

Nei, det er det ikke. 

Anonymkode: f855e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, faktisk.

Anonymkode: c060b...1fb

Nei, en agnostisker er f.eks. hverken religiøs eller ateist.

Anonymkode: f855e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, en agnostisker er f.eks. hverken religiøs eller ateist.

Anonymkode: f855e...2bb

Agnostikere er bare usikre, men de har fortsatt et standpunkt om de bare tenker seg godt nok om. 

Anonymkode: c060b...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Agnostikere er bare usikre, men de har fortsatt et standpunkt om de bare tenker seg godt nok om. 

Anonymkode: c060b...1fb

En agnostiker tror ikke at Gud finnes, men tror heller ikke at Gud ikke finnes. En agnostiker er ærlig, for dette vet vi ikke.

Anonymkode: f855e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En agnostiker tror ikke at Gud finnes, men tror heller ikke at Gud ikke finnes. En agnostiker er ærlig, for dette vet vi ikke.

Anonymkode: f855e...2bb

Det er noen som vet det.

Anonymkode: c060b...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen som vet det.

Anonymkode: c060b...1fb

Nei, det finnes det ikke holdbare bevis for. Det er en grunn til at det kalles "å tro".

Anonymkode: f855e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke hersketeknikk, det er hva de tror, hvorfor skal de ikke få ytre hva de tror? Fordi du blir lei deg?

Du taper jo ingenting på det, når du ikke engang tror på det. Du tror jo ikke på ondskap engang.

Anonymkode: c060b...1fb

 

 

Selvfølgelig er det hersketekikk. Det er kroneksemplet på det. Blir du ikke frelst så skal du til helvette. Men dette er velkjent. Om det ikke er hersketeknikk så er ingenting hersketeknikk. Bare fordi noe er gammelt og innarbeidet så er det det sannhet, eller velmenende.

Anonymkode: 4214d...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Selvfølgelig er det hersketekikk. Det er kroneksemplet på det. Blir du ikke frelst så skal du til helvette. Men dette er velkjent. Om det ikke er hersketeknikk så er ingenting hersketeknikk. Bare fordi noe er gammelt og innarbeidet så er det det sannhet, eller velmenende.

Anonymkode: 4214d...f76

Det vet jo ikke du, hva folk mener med å si det. Det kan være en måte å få deg til å tenke på fakta å gjøre. Alle må forholde seg til helvete, på en eller annen måte.

Som ateist må man godta at man risikerer å komme dit. 

Anonymkode: c060b...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Hallesby (?) som på radioen sa en gang for hauger av år siden: "Hvis du dør i natt, vet du hvor du våkner opp i morgen da?" 

Da var det mange som fikk helt hetta og omvendte seg i frykt. Jeg ville ha gjort det samme om jeg ikke var sikker på hvor jeg våknet opp hen om jeg døde. Det er bedre å tro og ta feil, enn å ikke tro og ta feil! 

Anonymkode: d1eae...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...