Gå til innhold

Har dette psykotisk karakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å ikke ville anerkjenne sin egen psykdom og derfor gå i den tro og oppfatning at man ikke trenger medisiner fordi man ikke er syk? 

At en nekter å ta det innover seg og heller bare sier til seg selv at en er frisk? Overbeviser seg selv om det? Jeg gjør det, og jeg tror på det 90%. For jeg vil ikke være syk, ergo da er jeg ikke syk heller. Jeg har ingen sykdom, og det feiler meg ingenting. Og da trenger jeg heller ingen medisiner mot en sykdom jeg ikke har, og jeg kan derfor avvise hjemmesykepleien i døra og si at jeg ikke vil ha medisiner siden jeg ikke trenger dem. 

Er det noen som forstår en slik tankegang? Og er det normalt eller sykt å tenke sånn? Jeg spør fordi jeg er 10% i tvil/usikker. 

Anonymkode: 7f64a...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke ville anerkjenne sin egen psykdom og derfor gå i den tro og oppfatning at man ikke trenger medisiner fordi man ikke er syk? 

At en nekter å ta det innover seg og heller bare sier til seg selv at en er frisk? Overbeviser seg selv om det? Jeg gjør det, og jeg tror på det 90%. For jeg vil ikke være syk, ergo da er jeg ikke syk heller. Jeg har ingen sykdom, og det feiler meg ingenting. Og da trenger jeg heller ingen medisiner mot en sykdom jeg ikke har, og jeg kan derfor avvise hjemmesykepleien i døra og si at jeg ikke vil ha medisiner siden jeg ikke trenger dem. 

Er det noen som forstår en slik tankegang? Og er det normalt eller sykt å tenke sånn? Jeg spør fordi jeg er 10% i tvil/usikker. 

Anonymkode: 7f64a...b0d

er man i en alvorlig psykotisk tilstand trenger man ikke "overbevise" seg selv om det, da er man frisk. Det du beskriver høres mer ut som noen som ikke orker/ønsker ta innover seg at man er syk og det kan skje ved alle slags sykdommer, også fysiske.

Anonymkode: 209d8...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er man i en alvorlig psykotisk tilstand trenger man ikke "overbevise" seg selv om det, da er man frisk. Det du beskriver høres mer ut som noen som ikke orker/ønsker ta innover seg at man er syk og det kan skje ved alle slags sykdommer, også fysiske.

Anonymkode: 209d8...bb7

Ok, takk. :)

Anonymkode: 7f64a...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å ikke ville anerkjenne sin egen psykdom og derfor gå i den tro og oppfatning at man ikke trenger medisiner fordi man ikke er syk? 

At en nekter å ta det innover seg og heller bare sier til seg selv at en er frisk? Overbeviser seg selv om det? Jeg gjør det, og jeg tror på det 90%. For jeg vil ikke være syk, ergo da er jeg ikke syk heller. Jeg har ingen sykdom, og det feiler meg ingenting. Og da trenger jeg heller ingen medisiner mot en sykdom jeg ikke har, og jeg kan derfor avvise hjemmesykepleien i døra og si at jeg ikke vil ha medisiner siden jeg ikke trenger dem. 

Er det noen som forstår en slik tankegang? Og er det normalt eller sykt å tenke sånn? Jeg spør fordi jeg er 10% i tvil/usikker. 

Anonymkode: 7f64a...b0d

Hvorfor skulle du tatt medisiner om du ikke var syk? Hvis du har det bra med deg selv uten medisiner så hvorfor går du på dem? Da er du jo ikke syk hvis du fungerer normalt og har det bra med deg selv.

Anonymkode: e3052...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle du tatt medisiner om du ikke var syk? Hvis du har det bra med deg selv uten medisiner så hvorfor går du på dem? Da er du jo ikke syk hvis du fungerer normalt og har det bra med deg selv.

Anonymkode: e3052...3f2

Nettopp. Det er det jeg også mener! 

Anonymkode: 7f64a...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er jeg ikke syk, faktisk. For jeg fungerer kjempebra ift familie og venner og ute på jobb. 👍😊 

Anonymkode: 7f64a...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så da er jeg ikke syk, faktisk. For jeg fungerer kjempebra ift familie og venner og ute på jobb. 👍😊 

Anonymkode: 7f64a...b0d

Men hvorfor i alle dager sa de at du skulle ta medisiner i utgangspunktet da? Hvis du har det bra selv så er det det viktigste.

Noen leger er bare helt på trynet.

Anonymkode: e3052...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Cesium skrev:

Hvorfor tenker du at legen din har satt deg på de medisinene? Tenker hen at du er syk? Hva tror du får hen til å tenke det? 

Jeg har en lidelse, men føler meg ikke syk. Men jeg skal fortsette å ta medisinene. Gidder ikke å lage noe baluba ift det. Hjemmesykepleien var her i sta, og jeg smilte og takket og tok dem. Null problem. Er jo voksen, og må oppføre meg som det. Jeg bare sliter med ambivalens ift medisiner. Følelsene vil ikke ha dem siden jeg ikke føler meg syk, men viljen og fornuften trumfer følelsene og forteller meg at jeg kan bli syk hvis ikke jeg tar dem. Så da er det bare å fortsette å ta dem. Det var jeg som i utgangspunktet ville ha hjelp av hjemmesykepleien også for å få tatt dem siden jeg sliter så med denne ambivalensen og derfor surrer fælt på egenhånd. Så da får jeg jo bare følge opp, selv om jeg innimellom får det for meg at jeg ikke trenger dem. 

Det høres jo helt barnslig ut, men jeg strever virkelig med dette. Enda jeg som sagt er voksen. Godt voksen også. Dustehue! :(

Anonymkode: 7f64a...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...