Gå til innhold

Stress og hukommelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det farlig å over lang tid ha så mye stress i livet ditt at kortidshukommelsen gradvis svekkes gradvis og er så alvorlig at du hele tiden ikke husker hva du tenkte eller skulle si like etter at du tenkte det? Bør jeg oppsøke lege? Har vært sånn lenge og blir stadig mer bekymret. Kan komme med eks senere i kveld om jeg må det for å bli forstått hva jeg mener. 

Anonymkode: 53aa3...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Underaktivering/for lite stress er negativt for de kognitive funksjonene. 

Overaktivering/for mye stress over lengre tid er også negativt for visse kognitive funksjoner. 

Anonymkode: aab6b...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så plagsomt å ha det sånn.. jeg har bl.a blitt spurt om å være teamleder på jobb (og ville da tjent 15.000 mer i mnd - sårt trengte penger). Jeg har også et styreverv som sekretær i en klubb. I tillegg er jeg valgt inn i festkomiteen på jobb. Vi hadde møte på jobben idag, men jeg fikk ikke med meg halvparten. 
 

Jeg sliter så fælt at jeg vurderer å avstå fra alt. Jeg har nok med meg selv. Det er for øvrig verst i perioder med ekstra mye stress.

Vil det gå over? 

Anonymkode: 53aa3...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Underaktivering/for lite stress er negativt for de kognitive funksjonene. 

Overaktivering/for mye stress over lengre tid er også negativt for visse kognitive funksjoner. 

Anonymkode: aab6b...e77

Huff da. Jeg er som oftest enten underaktivert eller overaktivert. 😛 Har nedsatt korttidshukommelse jeg også, men det har jeg tenkt er fordi jeg ved noen anledninger har hatt oksygenmangel på grunn av selvmordsforsøk før jeg har fått behandling. Og som en slags senskade etter både elektrosjokkterapi og rusmidler. Men kanskje det har med dette å gjøre da. Hmmm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, cilie skrev:

Hva er beste behandling, evt. medisiner  mot stress? 

Det lurer jeg også på. Håper du får svar :) 

Anonymkode: 53aa3...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er stress? Stress er den tilstanden der vi opplever at krav overstiger eller nærmer seg nivået for hva vi er i stand til å håndtere. Stress skyldes altså noe i vår livssituasjon.

Ingenting i vår livssituasjon endres ved at vi medisinerer oss. Vi kan dempe symptomene midlertidig med medisiner, men de ytre krav eller opplevde krav endres ikke. Behandlingen er derfor å gjøre noe med situasjonen slik at kravene senkes til et nivå vi kan håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Hva er stress? Stress er den tilstanden der vi opplever at krav overstiger eller nærmer seg nivået for hva vi er i stand til å håndtere. Stress skyldes altså noe i vår livssituasjon.

Ingenting i vår livssituasjon endres ved at vi medisinerer oss. Vi kan dempe symptomene midlertidig med medisiner, men de ytre krav eller opplevde krav endres ikke. Behandlingen er derfor å gjøre noe med situasjonen slik at kravene senkes til et nivå vi kan håndtere.

Jeg har hatt det sånn hele livet, og det har blitt bare verre med årene. Det skremmer meg. Jeg har faktisk vært inne på tanken om jeg er i ferd med å utvikle Alzheimer eller noe slikt. 

Anonymkode: 53aa3...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt det sånn hele livet, og det har blitt bare verre med årene. Det skremmer meg. Jeg har faktisk vært inne på tanken om jeg er i ferd med å utvikle Alzheimer eller noe slikt. 

Anonymkode: 53aa3...9f0

Morsomt at du sier det, for det samme har jeg sagt i det siste; er jeg et uvanlig tidlig tilfelle, for jeg mister «det» stadig. Og min klisterhjerne er borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...