Gå til innhold

Revmatisme sammenheng med immunforsvaret?

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne i midten av tredveårene som lurer på om det ligger en revmatisk sykdom på lur. Kort fortalt har jeg hatt en noe verkende smerte i enkelte små ledd og har lett for å få slitasjeskader i store ledd. Jeg ble for et par år siden utredet av revmatolog som ikke fant noe på bilder eller blodprøver. Jeg har skjønt at revmatisme er en sykdom som kommer snikende over år, er tildels vanskelig å påvise og kan forsvinne igjen for noen uten å bryte helt ut. Har revmatisme generelt eller f.eks. leddgikt spesielt sammenheng med et nedsatt immunforsvar? Jeg har skjønt at det ikke er uvanlig å være sliten, slapp, trett og deprimert i lang tid forut for at sykdommen utvikles... Stemmer det, og har dette sammenheng med at kroppen utvikler sykdommen ved nedsatt immunforsvar..? Kan det være derfor endel utvikler f.eks. leddgikt under svangerskap?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45176-revmatisme-sammenheng-med-immunforsvaret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Mags,

Reumatisme er ingen enkelsykdom, men det finnes flere former og varianter. Det er dog stortsett et fellestrekk at sykdomsmekanismen har noe med immunsystemet å gjøre, som du selv antyder. Immunsystemet er ikken ødvendigvis svekket, snarere tvert imot, det er meget aktivt og det er en slags unormal immunreaksjon som er innvolvert i de fleste former for reumatisme. Det er riktig som du sier at man har ofte endel generelle symptomer, noen av dem kan gå forut for leddaffeksjonen. Det er dog vanlig at når slike symptomer finnes kan man påvise de immunologiske forandringer som er typiske ved reumatisme. Vennlig hi8lsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...