Gå til innhold

Få hjelp av NAV til å få en liten jobb som ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring? 

Jeg har aldri tidligere vært i jobb men ønsker gjerne å prøve meg ut i en liten jobb kanskje 1 gang i uka. Kan nav hjelpe med det? Gidder nav å hjelpe uføre? Kan nav gi lønn til stedet som ansetter meg?

Anonymkode: d31b6...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er fordi du ønsker å ha noe å gjøre, finnes det jo flere muligheter som både er lønnet og ulønnet, men jeg sitter først med ett spørsmål: Hvorfor må absolutt NAV hjelpe deg ut i arbeid? Hvorfor ikke forsøke på egenhånd selv? Det finnes små stillinger som f.eks. personlig assistent ved tilkalling. Du kan søke på en liten stilling som støttekontakt gjennom kommunen. Dette er to eksempler som NAV ikke nødvendigvis trenger å være involvert i. Du må passe på hvor mye du tjener. Dersom du ser at beløpet vil overstige 37.500 kr. i året (eller hva beløpet er akkurat nå) må du melde ifra til NAV så fort som mulig slik at de kan redusere uførestønaden din, men trolig vil det lønne seg å arbeide i vanlig jobb fremfor å gå på uføretrygd. Det sier i hvert fall mine venner, men selv har jeg ingen personlig erfaring med dette.

Jeg vet ikke hvor viktig det er for deg at arbeidet er lønnet når du likevel har en sikker inntekt i uføretrygden din. For egen del ville jeg tenke at det viktigste er å ha noe meningsfullt å gå til. Her finnes det jo svært mange alternativer å velge mellom og du kan velge ut ifra egne interesser. Velg deg ut en organisasjon å bli aktiv i. Hjelp f.eks. Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen, besøksvenn for Røde Kors eller fast besøkstjeneste ved et eldrehjem eller eldresenter. Hva med ungdomsarbeid? Bistå ved arrangering av festivaler og andre tilstelninger. Det finnes sikkert uendelig mange andre muligheter jeg ikke kommer på i farten.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring? 

Jeg har aldri tidligere vært i jobb men ønsker gjerne å prøve meg ut i en liten jobb kanskje 1 gang i uka. Kan nav hjelpe med det? Gidder nav å hjelpe uføre? Kan nav gi lønn til stedet som ansetter meg?

Anonymkode: d31b6...9a5

Det er VELDIG mange små faste stillinger ala 10,2 % stillinger innen helse: ufaglært på sykehjem og slikt om du er intr. Typisk da 3 eller 4dje hver helg.

Anonymkode: e75e6...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er VELDIG mange små faste stillinger ala 10,2 % stillinger innen helse: ufaglært på sykehjem og slikt om du er intr. Typisk da 3 eller 4dje hver helg.

Anonymkode: e75e6...20f

hva heter de stillingene?

Anonymkode: b3028...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke NAV kan hjelpe. De sender deg bare til en dustete godt betalt konsulent som skal utrede vha masse idiotiske spørreskjemaer. Når du er ferdig utreda så føler du deg mye dårligere og langt mer forvirra enn når du begynte på dette. Forsøk heller på egenhånd. Forhør deg blant venner, familie, naboer osv. Folk du stoler på, som kjenner deg og som kanskje har litt erfaring fra yrkeslivet. Forsøk å få til gode samtaler med noen om dette så dukker det nok opp noe til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er VELDIG mange små faste stillinger ala 10,2 % stillinger innen helse: ufaglært på sykehjem og slikt om du er intr. Typisk da 3 eller 4dje hver helg.

Anonymkode: e75e6...20f

Akkurat det jeg har tenkt å gjøre. Jeg er i arbeidstrening nå, men kjenner at jeg hadde greid å på egenhånd skaffe meg arbeid i pleien. Det har jeg også erfaring med fra tidligere, så det kommer til å gå helt fint! Jeg føler at jeg ikke lenger trenger noen ekstra oppfølging på noe plan nå. Så det er jobb på sykehjem jeg snart vil komme til å søke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :) 2020 skal bli året hvor ting blir helt annerledes. Jeg vil gjerne begynne å jobbe allerede i januar, og jeg skal være stabil heretter på alle plan. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...