Gå til innhold

Til legen - er det isjas?

Anbefalte innlegg

Gjest Har så vondt

Helt siden jeg gikk gravid med mitt første barn for 10 år siden, har jeg hatt disse smertene med jevne mellomrom. Aller verst er det under/etter fysisk aktivitet.

Smertene sitter omtrent midt inne i høyre rompeball, og av og til gjør det også vondt videre nedover høyre lår, og jeg har opplevd at kneet har sviktet fullstendig under meg.

Høyre kne er også ofte vondt, "inni", liksom, men kun det siste året.

Dette oppsto omtrent midtveis i svangerskapet, da babyen begynte å bli tung å bære. Fikk den gangen tips om at det kunne være vekten som irriterte isjasnerven, men jeg trodde jo at det ville gå over så fort svangerskapet var over.

Nå har jeg lyst til å begynne å trene litt, men føler at det er begrenset hva slags trening jeg kan begi meg utpå, fordi jeg hverken kan løpe eller gå særlig langt før det begynner å gjøre vondt.

Er det f.eks. noen type trening som kan hjelpe på dette? Har lurt litt på å begynne å trene vekter i helsestudio.

Jeg har aldri oppsøkt lege med dette problemet, men jeg synes nå at det hemmer meg mer og mer.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4518-til-legen-er-det-isjas/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Benedicte Schleis

Du bør gå til lege og få en rekvisisjon til vurdering hos fysioterapeut. Ryggsmerter kan komme av mange ting, slik at hva dette er (om det er isjas eller ei), er vanskelig eller umulig å vurdere utfra kun brev. En fysioteraepeut til kunne ta en undersøkelse samt hjelpe deg med å finne riktige øvelser å gjøre. Når man skal trene opp en rygg som over lengre tid har vært dårlig trengs en skikkelig undersøkelse og et veiledet treningsprogram.

Hilsen fysioterapeut

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4518-til-legen-er-det-isjas/#findComment-26090
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til har så vondt ang til legen- er det isjas?

Symptomene du beskriver høres ikke direkte ut som ischias, men det kan være en annen type nerveirritasjon lokalt i bekkenet ditt, eller eventuelt "betente" muskelfester som gir opphav til smertene.

Jeg synes du bør la deg undersøke hos legen din i første omgang og eventuelt få tatt supplerende

undersøkelser som røntgen og ct.

Generelt vil jeg anbefale trening som vektlegger smidighet kombinert med styrke, da gjerne aerobic eller trening i helsestudio med lette vekter og mange repetisjoner.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4518-til-legen-er-det-isjas/#findComment-26609
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Til har så vondt ang til legen- er det isjas?

Symptomene du beskriver høres ikke direkte ut som ischias, men det kan være en annen type nerveirritasjon lokalt i bekkenet ditt, eller eventuelt "betente" muskelfester som gir opphav til smertene.

Jeg synes du bør la deg undersøke hos legen din i første omgang og eventuelt få tatt supplerende

undersøkelser som røntgen og ct.

Generelt vil jeg anbefale trening som vektlegger smidighet kombinert med styrke, da gjerne aerobic eller trening i helsestudio med lette vekter og mange repetisjoner.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Jeg er 37 år og har den siste tiden vært svært plaget med smerter i venstre rumpeball (setemuskel?) med stråling nedover hele beinet. Det verker både når jeg sitter, går og ligger, og jeg mister mye nattesøvn pga. dette.Kanskje det er ischias? Leser at ischias har noe med nerverot i klem å gjøre, og da lurer jeg på om det er noen sammenheng mellom dette og canalis carpis ? Jeg er tidlig operert for dette i venstre håndledd etter at fingrene dovnet bort. Blir glad for tilbakemelding !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4518-til-legen-er-det-isjas/#findComment-84244
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...