Gå til innhold

Skal prøve Wellbutrin


usikker

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå prøve Wellbutrin. 

Jeg har allerede 40 mg fluoksetin i dgl dose, så jeg håper oppstarten går bra👍🏼

Jeg skal få prøve det mtp overspising, dysterhet, depresjon, manglende evne til å glede seg, tiltaksløshet, og fravær av sexlyst.

Håper det kan hjelpe meg videre.

Noen der ute som går på Wellbutrin ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg går på wellbutrin. Lite bivirkninger hos meg. Litt hodepine og øresus, og nedsatt matlyst. Det med matlysten har vedvart fra jeg begynte på det. For meg funker det. Faller ikke helt ned i mørket og merker at jeg har litt mer energi. Det tok mange uker men hjelper meg. 
 
Håper det fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Alwaysfeeling skrev:

Hei, jeg går på wellbutrin. Lite bivirkninger hos meg. Litt hodepine og øresus, og nedsatt matlyst. Det med matlysten har vedvart fra jeg begynte på det. For meg funker det. Faller ikke helt ned i mørket og merker at jeg har litt mer energi. Det tok mange uker men hjelper meg. 
 
Håper det fungerer for deg.

Jeg er også nysgjerrig på den - hvordan er den ifht søvn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har tatt Wellbutrin i to uker. Det sies at du sover dårlig av den, men det har ikke jeg merket, men så var jeg slapp og trøtt og sov mye i utgangspunktet. Bivirkningene forsvant stort sett etter ei uke. Kan ikke si jeg merker særlig virkning etter to uker heller, men det er vel fortsatt tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ingenting på søvn. Har også tatt pillen sent på formiddagen og sov like godt alikevel. Det er veldig forskjell på alt dette da. Jeg følte meg bedre etter 2 mnd. Fikk en veldig opptur etter to uker, så ble alt veldig kjipt og vanskelig en stund, så litt bedre. Har fortsatt ustabile og vonde dager. Men føler meg mye bedre enn før jeg starte på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på om den utløste hypomani hos meg. Kort tid etter jeg begynte å ta den så ble jeg veldig høyt oppe og overaktiv. Var i rusbehandling da som er som et kollektiv hvor vi bodde i et vanlig hus, og jeg satt ikke i ro et sekund. Huset ble strøkent ryddig og rent, jeg snakket konstant og var bare i skyene. De ansatte prøvde å be meg roe ned. Kan jo ha vært tilfeldig at det skjedde ved oppstarten. Så ble jeg plaget med svært mange angstanfall ved leggetid. Jeg trodde det var Wellbutrin som gjorde det så jeg sluttet på dagen. Da gikk jeg inn i en tung depresjon. Viste seg uansett at det var Quetiapine som utløste angsten for det var da jeg sluttet på den at den sterke kveldsangsten roet seg. Så kanskje jeg burde gitt Wellbutrin en ny sjanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange innlegg på div nettforum, skrevet for 2-3 år siden, er så positive...

Kanskje det er slik i begynnelsen med de fleste nye antidepressiver. Man er optimistiske og forventningsfulle til nye, og banebrytende antidep. De blir «solgt inn» til oss av produsentene, med lovord om at dette er bedre enn de som allerede er på markedet.....

Jeg håper den har effekt på meg. Jeg ønsker meg en lettere hverdag.

Jeg har prøvd så mange ulike ssri og snri, benzo og antpsyk. Så jeg tenker å prøve denne også. Kanskje jeg går en lysere desember i møte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på dag 5 med Wellbutrin.

Kjenner ikke noe på bivirkninger, ei heller noen ny energi.

Kanskje litt mer på vakt, som om jeg innimellom plutselig kvier meg til noe. Litt mer uro. Agitated

Håper ennå på bedring, jeg setter pris på om noen andre vil skrive om sine erfaringer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

En erfaring er at minst halvparten må opp i 300 mg.

Bruker 40 mg fluoksetin allerede. Men kanskje 300 mg Wellbutrin alene kan holde?

Kanskje jeg kan trappe ned på fluoksetin etterhvert? 

Takk for innspill! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 17.18, usikker skrev:

Jeg skal nå prøve Wellbutrin. 

Jeg har allerede 40 mg fluoksetin i dgl dose, så jeg håper oppstarten går bra👍🏼

Jeg skal få prøve det mtp overspising, dysterhet, depresjon, manglende evne til å glede seg, tiltaksløshet, og fravær av sexlyst.

Håper det kan hjelpe meg videre.

Noen der ute som går på Wellbutrin ? 

Tror den virka på det jeg hadde tenkt. Det kan jo være dels placebo, men mot noen restsymptomer: anhedoni. , konsentrasjonsvansker og energiløshet. Var forberedt på uro og søvnvanskar, men sov bedre til å begynne med, og ble mer trøtt (bare helt i starten). Tar 300. Ikke vært alvorlig deprimert siden oppstart, men det kan også skyldes mer lamotrigin eller at jeg tidlig kom i gang med TMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, usikker skrev:

Bruker 40 mg fluoksetin allerede. Men kanskje 300 mg Wellbutrin alene kan holde?

Kanskje jeg kan trappe ned på fluoksetin etterhvert? 

Takk for innspill! 

 

Ta en ting av gangen. La nu først Wellbutrin virke en god stund sammen med fluoksetin. Så kan du evt diskutere nedtrapping med din fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar wellbutrin, 300 mg. merket ingenting på 150 mg. Vet ikke om jeg kan si at jeg merket så mye på 300 mg heller, men jeg merker ikke effekten før jeg slutter med medisinen. Da forstår jeg at den hadde effekt likevel. Har ikke prøvd å slutte på wellbutrin, jeg lærte av Strattera at medisiner kan fungere uten at man merker det.

Jeg er ganske "god" til å få bivirkninger, men beskjeden/ingen effekt. Fikk ikke noen bivirkninger av Wellbutrin. Vet ikke om det er fordi jeg hadde gått på Strattera så lenge og at begge virker på noradrenalin og har litt samme effekt. Ihvertfall har de det på meg, men jeg tar Wellbutrin pga adhd og ikke pga depresjon. Før det egentlig var for tidlig å si så mye om effekten av Wellbutrin, begynte jeg på Racemisk amfetamin, så det er litt vanskelig for meg å si hvilken medisin som har effekt på hva. Søvn og matlyst ble ikke forandret av Wellbutrin, tror jeg. Men nå ble jeg litt usikker for jeg visste ikke at de kunne virke inn på søvnen. Jeg sliter med å få lagt meg om kvelden. Tror det begynte ca 4 mnd etter oppstart av Wellbutrin. Jeg tenkte det var fordi det ble lysere ute, men nå er det jo mørkt hele tiden og folk klager på at de er så trøtte, og jeg vil også være trøtt. Tar quetiapin for å få sove, men det er ikke alltid jeg blir så trøtt av dem lenger. Jeg merker at de roer ned hjernen, for hvis jeg har glemt å ta dem, tar det fullstendig av oppi hodet når det treffer puta. Ikke negative tanker, bare masse hyperaktive tanker uten sammenheng. Men jeg tror jeg har lakenskrekk, for jeg får jo aldri lagt meg med mindre jeg blir så trøtt at jeg sovner i sofaen. Jeg skal bare....og plutselig er klokka altfor mye. Men det kan også være Racemisk amfetamin som gjør at jeg ikke får lagt meg, selv om jeg egentlig ikke tror det. Jeg blir jo ikke gira av dem, men det blir jeg jo ikke av Wellbutrin heller, heldigvis. Så jeg tror egentlig jeg ikke får lagt meg på grunn av meg, ikke medisinene.

Det jeg merker med Wellbutrin er at de tar bort kriblinga inni kroppen. En ting er motorisk (eller heter det fysisk?) hyperaktivitet. Det kan man ta ut i skogen. Så lenge jeg slipper å sitte stille, går det helt fint. Var på et kurs som startet med to timer teori, det var på grensa til tortur, enda vi hadde pause midt i. Men ellers går det greit. Men den indre hyperaktiviteten, den kan man ikke gå av seg på samme måte. Den blir dempet hvis jeg setter meg i en situasjon hvor jeg blir sinnsykt stressa og er sikker på at jeg ikke kommer til å få meg ut av situasjonen igjen. Når jeg kommer hjem da, er det ingen indre uro. Men det er begrenset hvor ofte jeg gidder å gå meg bort i skogen og det er egentlig bare da jeg har trodd at jeg like godt bare kan legge meg ned og vente på dagslys og håpe jeg finner veien da. Men da har den ene hunden bestemt seg for å ta over, og følger sporet tilbake til bilen. Han skjønner når jeg bare er irritert og når jeg er drit frustrert. Men jo, denne uroen har jeg ikke når jeg tar Wellbutrin.

Det kan også hende at ting er litt lettere, men det er vanskelig å si. Racemisk stabiliserer humøret mitt, men det hender det tar av fordet. Men jeg kommer kanskje fortere ut av det enn før. Altså jeg blir drit forbanna, stort sett fordi jeg skal gjøre ting jeg ikke kan, men innbiller meg at umulig kan være særlig vanskelig eller tidkrevende. Og der tar jeg jo feil og da blir jeg sur fordi jeg ikke får til sånne enkle ting som alle andre får til (tror jeg). Men når jeg tenker meg om, så plager det meg ikke like lenge som det det har gjort før. Jeg gidder liksom ikke være deprimert i flere dager bare fordi jeg er ubrukelig. Det kan nok godt tenkes at det er pga Wellbutrin.

Rotete svar som egenlig ikke ga deg noe nyttig informasjon. Nå skal jeg være flink og legge meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trine skrev:

Jeg tar wellbutrin, 300 mg. merket ingenting på 150 mg. Vet ikke om jeg kan si at jeg merket så mye på 300 mg heller, men jeg merker ikke effekten før jeg slutter med medisinen. Da forstår jeg at den hadde effekt likevel. Har ikke prøvd å slutte på wellbutrin, jeg lærte av Strattera at medisiner kan fungere uten at man merker det.

Jeg er ganske "god" til å få bivirkninger, men beskjeden/ingen effekt. Fikk ikke noen bivirkninger av Wellbutrin. Vet ikke om det er fordi jeg hadde gått på Strattera så lenge og at begge virker på noradrenalin og har litt samme effekt. Ihvertfall har de det på meg, men jeg tar Wellbutrin pga adhd og ikke pga depresjon. Før det egentlig var for tidlig å si så mye om effekten av Wellbutrin, begynte jeg på Racemisk amfetamin, så det er litt vanskelig for meg å si hvilken medisin som har effekt på hva. Søvn og matlyst ble ikke forandret av Wellbutrin, tror jeg. Men nå ble jeg litt usikker for jeg visste ikke at de kunne virke inn på søvnen. Jeg sliter med å få lagt meg om kvelden. Tror det begynte ca 4 mnd etter oppstart av Wellbutrin. Jeg tenkte det var fordi det ble lysere ute, men nå er det jo mørkt hele tiden og folk klager på at de er så trøtte, og jeg vil også være trøtt. Tar quetiapin for å få sove, men det er ikke alltid jeg blir så trøtt av dem lenger. Jeg merker at de roer ned hjernen, for hvis jeg har glemt å ta dem, tar det fullstendig av oppi hodet når det treffer puta. Ikke negative tanker, bare masse hyperaktive tanker uten sammenheng. Men jeg tror jeg har lakenskrekk, for jeg får jo aldri lagt meg med mindre jeg blir så trøtt at jeg sovner i sofaen. Jeg skal bare....og plutselig er klokka altfor mye. Men det kan også være Racemisk amfetamin som gjør at jeg ikke får lagt meg, selv om jeg egentlig ikke tror det. Jeg blir jo ikke gira av dem, men det blir jeg jo ikke av Wellbutrin heller, heldigvis. Så jeg tror egentlig jeg ikke får lagt meg på grunn av meg, ikke medisinene.

Det jeg merker med Wellbutrin er at de tar bort kriblinga inni kroppen. En ting er motorisk (eller heter det fysisk?) hyperaktivitet. Det kan man ta ut i skogen. Så lenge jeg slipper å sitte stille, går det helt fint. Var på et kurs som startet med to timer teori, det var på grensa til tortur, enda vi hadde pause midt i. Men ellers går det greit. Men den indre hyperaktiviteten, den kan man ikke gå av seg på samme måte. Den blir dempet hvis jeg setter meg i en situasjon hvor jeg blir sinnsykt stressa og er sikker på at jeg ikke kommer til å få meg ut av situasjonen igjen. Når jeg kommer hjem da, er det ingen indre uro. Men det er begrenset hvor ofte jeg gidder å gå meg bort i skogen og det er egentlig bare da jeg har trodd at jeg like godt bare kan legge meg ned og vente på dagslys og håpe jeg finner veien da. Men da har den ene hunden bestemt seg for å ta over, og følger sporet tilbake til bilen. Han skjønner når jeg bare er irritert og når jeg er drit frustrert. Men jo, denne uroen har jeg ikke når jeg tar Wellbutrin.

Det kan også hende at ting er litt lettere, men det er vanskelig å si. Racemisk stabiliserer humøret mitt, men det hender det tar av fordet. Men jeg kommer kanskje fortere ut av det enn før. Altså jeg blir drit forbanna, stort sett fordi jeg skal gjøre ting jeg ikke kan, men innbiller meg at umulig kan være særlig vanskelig eller tidkrevende. Og der tar jeg jo feil og da blir jeg sur fordi jeg ikke får til sånne enkle ting som alle andre får til (tror jeg). Men når jeg tenker meg om, så plager det meg ikke like lenge som det det har gjort før. Jeg gidder liksom ikke være deprimert i flere dager bare fordi jeg er ubrukelig. Det kan nok godt tenkes at det er pga Wellbutrin.

Rotete svar som egenlig ikke ga deg noe nyttig informasjon. Nå skal jeg være flink og legge meg!

Takk for svar! 
interessant å lese om din erfaring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Wellbutrin er nedslående. Jeg er bipolar, og som andre i tråden også nevner ble jeg bare hyper. Jeg ble også grusomt irritabel og bråsint, t.o.m suicidal. Jeg følte det som om jeg ble en annen person, og jeg så det gikk utover de jeg bodde med. Jeg ble så skremt over denne personlighetsendringen at jeg slutta tvert etter kort tid. 

 

Anonymkode: 66424...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

 

Jeg begynte på wellbutrin og hadde lite bivirkning og egentlig veldig god effekt - men jeg ble rett og slett skikkelig glemsk av de så valgte slutte. 

Kjente på mye energi, sov godt, spiste mindre og generelt bra effekt som siden jeg selv merket at jeg sa ting gjentatte ganger og glemte helt Basic ting så turte jeg ikke mer. 

 

Tok en del uker før jeg merket effekten godt. 

 

Anonymkode: e5202...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Er det noen som har opplevd at humøret faktisk blir bedre av Wellbutrin, altså at min ikke bare får litt mer energi og blir sint og irritert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Er det noen som har opplevd at humøret faktisk blir bedre av Wellbutrin, altså at min ikke bare får litt mer energi og blir sint og irritert?

Kunne mer glede meg over og til ting. Da ble nok nok også humøret bedre.  Ikke mer sint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én uke er nå overstått, og det har gått greit. 
ingen bivirkninger, ei heller noen endringer. 
Skulle ut å treffe noe venner til lunsj på lørdag, og tok en halv sobril. 
i natt har jeg våknet av uro og kvalme. Uroen fortsetter etter jeg står opp, her bygger det seg opp til panikkanfall... har nå tatt en hel sobril og lagt meg igjen. 
Håper det er tilfeldig, og ikke bivirkning. 
Jeg blir så redd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...