Gå til innhold

Er dette tegn på somatoform lidelse? (innbilt sykdom)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så egentlig etter definisjonen på angstanfall da jeg er usikker på om det er det jeg har og kom disse diagnosene. 

Lurer på om jeg kan ha utviklet en av disse diagnosene? Har uthevet det jeg tenker gjelder meg, men usikker på hvordan andre tolker meg i forhold til resten.  Har en vedvarende og plagsom tilstand/ubehag som egentlig er vanskelig for meg å beskrive, men har ingen mening om akkurat hva det er. Er redd fordi jeg ikke vet om det er fysisk eller psykisk og opplever at verken lege eller behandler ser poeng i å behandle plagene uansett hva jeg prøver å si eller fokuserer på. Gikk til lege fordi jeg tenkte det trolig var fysisk, lege mener det ikke er det så prøver heller å få mer hjelp fra behandler fordi dette påvirker meg negativt, og fordi jeg vil bli bedre og forsøke finne ut hvorfor. 

F45.4    Vedvarende somatoform smertelidelse

Den dominerende plagen er en vedvarende, alvorlig og plagsom smerte, som ikke kan forklares fullstendig med en fysiologisk prosess eller en somatisk lidelse. Smerten inntreffer i sammenheng med følelsesmessige konflikter eller psykososiale problemer som er så omfattende at de kan defineres som de viktigste årsaksfaktorene. Resultatet er vanligvis en markert økning i støtte og oppmerksomhet, enten personlig eller medisinsk [...] Individer som opplever organisk smerte, men som ennå ikke har fått en sikker fysisk diagnose, kan lett bli redde eller sinte, med oppmerksomhetssøkende atferd som resultat. En rekke typer verk og smerte er vanlige i somatiseringslidelser, men er ikke like vedvarende eller så dominerende i forhold til de andre plagene.

 

F45.3    Somatoform autonom dysfunksjon

Symptomene presenteres av pasienten som om de skyldes en somatisk lidelse. De vanligste og mest slående eksemplene gjelder sirkulasjonssystemet («hjertenvrose»). Symptomene er vanligvis av to typer, og ingen av dem indikerer en somatisk lidelse i det aktuelle organet eller systemet. Den første typen, som denne diagnosen i stor grad avhenger av, kjennetegnes av plager basert på objektive tegn på økt autonom aktivitet, som hjertebank, svetting, rødming og skjelving. Den andre typen kjennetegnes av mer idiosynkratiske, subjektive og ikke-spesifikke symptomer, som fornemmelse av flyktig verking og smerte, av brenning, tunghet eller stramming, og en følelse av å være oppblåst eller oppsvulmet. Disse plagene tilskriver pasienten et spesifikt organ eller system (som også kan gjelde for de autonome symptomene). Det er kombinasjonen av tydelig autonom aktivitet, andre ikke-spesifikke subjektive plager og vedvarende henvisning til et spesifikt organ eller system som årsak til lidelsen, som gir det karakteristiske kliniske bildet.

Hos mange pasienter med denne lidelsen vil det også være tegn til psykisk belastning eller aktuelle vansker og problemer som synes å være tilknyttet lidelsen. Dette er imidlertid ikke tilfelle for en vesentlig del av pasientgruppen, som likevel klart oppfyller kriteriene for tilstanden.

Følgende kreves for at en sikker diagnose skal kunne stilles:

(a) symptomer på økt autonom aktivitet, som vedvarende og plagsom hjertebank, svetting, skjelving og rødming,

(b) subjektive tilleggssymptomer som tilskrives et spesifikt organ eller system,

(c) opptatthet av og bekymring rundt muligheten for å ha en alvorlig (men ofte uspesifisert) lidelse i det aktuelle organet eller systemet, som ikke påvirkes av gjentatte forklaringer og forsikringer fra leger,

(d) ingen tegn til vesentlig forstyrrelse av det aktuelle systemets eller organets struktur eller funksjon.

Anonymkode: 2d285...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...