Gå til innhold

Å bruke dps og psykiatrisk sykehus som hotell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jeg både lest på nettet, men også hørt av venner at de har dratt ned på legevakten og blitt innlagt på akuttpsykiatrisk fordi de hadde kranglet med samboeren og ikke hadde noe annet sted å dra.. eller de som bruker innleggelser som et slags mellomsted mens de venter på en ny leilighet eller huskjøp.. altså er det meningen vi skal bruke psykiatriske sykehus som hotell også nå eller? 

Anonymkode: aac01...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal jo litt til for å bli innlagt da, så det høres jo litt rart ut at noen blir innlagt på det grunnlaget. Da må de vel lyve på seg problemer som da legen går rett på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det var en som var innlagt på DPS som var der fordi han ikke hadde noe sted å bo. Han håpet å få være lenge. men han var også syk, og amfetamin-misbruker. Stakkaren hadde ingen sted å bo. Så han håpet på langtidsopphold på institusjon.

 

Jeg skjønner godt att enkelte som ikke har noe sted å gjøre av seg og som samtidig har psykdom kan bli litt lengre i lavterskelopphold. Ser ikke noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har  faktisk fått høre det av en behandler på akuttpost selv. Prøvde å si jeg helst ville prøve andre medikamenter enn han foreslo. Fikk da til svar at: "Dette er ikke et hotell der du bare kan komme med ønsker!" Visste ikke helt om jeg skulle le eller gråte 😂

Anonymkode: 9eeb0...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så har inntrykk av at det også er et ord både behandlere og miljøkontaktene bruker seg i mellom, for da jeg prøvde å forklare meg for hun som var kontaktperson mente hun at jeg måtte høre på legen eller dra der i fra fordi det ikke var noe feriested og at om man ikke ville følge legens råd var det ikke noe poeng å være der. 

Anonymkode: 9eeb0...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Det var en som var innlagt på DPS som var der fordi han ikke hadde noe sted å bo. Han håpet å få være lenge. men han var også syk, og amfetamin-misbruker. Stakkaren hadde ingen sted å bo. Så han håpet på langtidsopphold på institusjon.

 

Jeg skjønner godt att enkelte som ikke har noe sted å gjøre av seg og som samtidig har psykdom kan bli litt lengre i lavterskelopphold. Ser ikke noe galt med det.

Psykiatrisk sykehus skal jo i grunn ha ganske høy terskel for å være innlagt, type til fare for deg selv eller andre eller alvorlig sinnslidende og psykotisk. Å ikke ha et sted å bo er ikke en grunn for å være innlagt og ta opp plass dersom man ellers ikke oppfyller kriteriene. Har man ikke et sted å bo så går man gå til nav å be om tak over hodet og matpenger (noe forøvrig alle med lav nok inntekt får om de spør) eller ta seg inn på hotell.

Anonymkode: aac01...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bruke DPS pga bosituasjon, men det fordi bosituasjonen forverret symptomene mine og jeg ble ganske sliten. Ble bedre da jeg fikk kjøpt bolig, men må fremdeles bruke DPS av og til bare i mindre grad enn tidligere. Bosituasjon kan være ganske vanskelig og er mulig noen sier ting som ikke stemmer til f.eks medpasienter for å skjule den egentlige grunn til innleggelsen. Har selv hørt rare og usannsynlige historier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...