Gå til innhold

Pasientmappen min er borte!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere fastlege ønsket pasientmappen min fra tidligere fastlege. Jeg husker jeg selv hentet den på legesenteret. Nå svarer min nye fastlege at de ikke har den? 

Anonymkode: 6afed...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er pasientmappe? Har ikke hørt om før, er det samme som pasientjournal? Fikk du noe forklaring på hvorfor de ikke har den? 

Anonymkode: 3ae48...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden var det en arkivmappe med journalen, tilleggsdokumenter som prøvesvar etc. som passet i et arkivskap. Nå er det meste vel lagret i en eller annen "sky" forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2019 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Tidligere fastlege ønsket pasientmappen min fra tidligere fastlege. Jeg husker jeg selv hentet den på legesenteret. Nå svarer min nye fastlege at de ikke har den? 

Anonymkode: 6afed...7fa

Det er vel ingen legekontor som har journal i mapper lenger nå? Så lenge jeg har hatt fastlege, må være minst 30 år, så har alt blitt lagret elektronisk. Og er det eldre enn det er det vel lite relevant i dag kanskje?

Da jeg byttet fastlege for et års tid siden ble journalen sendt over elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er vel ingen legekontor som har journal i mapper lenger nå? Så lenge jeg har hatt fastlege, må være minst 30 år, så har alt blitt lagret elektronisk. Og er det eldre enn det er det vel lite relevant i dag kanskje?

Da jeg byttet fastlege for et års tid siden ble journalen sendt over elektronisk.

Fastlegen min byttet legekontor for omtrent 10 år siden og tok med min pasientmappe. Jeg visste ikke om det før hun dro frem den sist gang jeg var hos henne. All info etter flyttingen ligger elektrronisk. Kan jo hende noen legekontorer har hengt etter når det gjelder å lagre elektronisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillemus skrev:

Det er vel ingen legekontor som har journal i mapper lenger nå? Så lenge jeg har hatt fastlege, må være minst 30 år, så har alt blitt lagret elektronisk. Og er det eldre enn det er det vel lite relevant i dag kanskje?

Da jeg byttet fastlege for et års tid siden ble journalen sendt over elektronisk.

De fleste legekontor kaster ikke gamle journaler..  Men de skanner de inn og så kan du får den hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg byttet fastlege for 5-6 år siden, hadde de ikke lov til å sende journalen elektronisk. Den ble sendt pr post fra det ene til det andre legekontoret. Nå har de jo utviklet mye siden da, så vet ikke hvordan det er nå. Men det er jo ikke alle som har journalen sin på nett enda, så det vil ikke forundre meg om noen journaler fortsatt må sendes pr post. Det er veldig strenge sikkerhetsregler på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trine skrev:

Da jeg byttet fastlege for 5-6 år siden, hadde de ikke lov til å sende journalen elektronisk. Den ble sendt pr post fra det ene til det andre legekontoret. Nå har de jo utviklet mye siden da, så vet ikke hvordan det er nå. Men det er jo ikke alle som har journalen sin på nett enda, så det vil ikke forundre meg om noen journaler fortsatt må sendes pr post. Det er veldig strenge sikkerhetsregler på sånt.

Jeg vet jo ikke, men trodde virkelig min ble sendt elektronisk i fjor, ellers må jo det nye legekontoret sitte å taste den inn i deres system? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg vet jo ikke, men trodde virkelig min ble sendt elektronisk i fjor, ellers må jo det nye legekontoret sitte å taste den inn i deres system? 

Skanner Lillemus 😅 Men jeg tror ikke den blir skannet, bare liggende i mappa si, i arkivet. Eller, altså, dette er 5-6 år siden. Det kan veldig godt hende de har et system for å sende journaler nå. Forrige legekontor hadde ihvertfall ikke sendt alle de gamle journalene mine, kun den fra dem, selv om jeg hadde fått alle journaler sendt til dem slik at alt skulle være på ett sted. De skrev ut journalen fra dem, men tittet ikke i arkivskuffen før de sendte avgårde. Hmm, kanskje jeg skulle dratt og hentet den. Kunne jo vært interessant å se hva det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Skanner Lillemus 😅 Men jeg tror ikke den blir skannet, bare liggende i mappa si, i arkivet. Eller, altså, dette er 5-6 år siden. Det kan veldig godt hende de har et system for å sende journaler nå. Forrige legekontor hadde ihvertfall ikke sendt alle de gamle journalene mine, kun den fra dem, selv om jeg hadde fått alle journaler sendt til dem slik at alt skulle være på ett sted. De skrev ut journalen fra dem, men tittet ikke i arkivskuffen før de sendte avgårde. Hmm, kanskje jeg skulle dratt og hentet den. Kunne jo vært interessant å se hva det står.

Da jeg var hos den nye legen første gangen hadde han i alle fall den gamle journalen min elektronisk. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jultomten

Ugreit å oppleve sånt. Jeg har opplevet liknende selv. Jeg ønsket å se min mors mapper da jeg føler uvisshet om ting omkring min egen tilkomst vistnok i et sykehus i nabobyen. Vedkommende arkivar bare trenere hele min henvendelse og skrev at ingen mappe fantes.

Jeg ville også nå nettopp undersøke om jeg hadde fått utbetalt for mye på skatten min i 2018. Vedkommende saksbehandler som jeg etter samtalen ikke husket navnet på sa de hadde ikke mottatt noen brev eller henvendelser fra meg og hun forstod tydeligvis ingenting av hva snakket om da jeg så talle stemmer ikke.

Alt er ikke så lett når man ikke lenger kan gå utifra selvfølgeligheter som at en sak som bør behandles av annen instans blir automatisk  videresendt til rett instans. 

Ikke så lenge siden jeg selv var i arbeidslivet og sånne ting var alltid selvfølgeligheter selv i disse tilfellene som av og til oppstår når enkelte bare er kranglefanter og klager på alt de kommer ut for i livet.

Da naboen bygget på fikk jeg ikke tilsendt nabovarsel som jeg etterspurte. Bare en tulle epost fra kommunen.

Man kan bli utsatt for det utrolige i dag i enkelte kommuner er mitt inntrykk. Nærmest organisert kriminalitet.

Jeg sier ikke at det er hva som er skjedd i din sak men alt er ofte ikke då lett for alle å få sine selvfølgelige rettigheter. Kanskje uten spesiell grunn. Utover at kommunen er " helt på knærne" kanskje eller fastlegesystemet og datasystemet er under all kritikk.

Vanskelig å vite hva man kan gjøre. Ikke lett å klage på noe som helst i dag.

Men man kan jo ta opp situasjonensin direkte med legen kanskje om man har mulighet.

Endret av Jultomten
Skrivefeil som vanlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jultomten skrev:

Jeg ville også nå nettopp undersøke om jeg hadde fått utbetalt for mye på skatten min i 2018.

Kan man ikke sjekke sånt på skatteetatens nettsider?

16 minutter siden, Jultomten skrev:

Ikke lett å klage på noe som helst i dag.

Sist jeg fikk noe skriftlig fra helsevesenet, var ca. 75% av innholdet informasjon om rettigheter og klagemuligheter. Men disse prosedyrene er selvfølgelig ingen garanti for at klagen virkelig hjelper / fører fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jultomten

Mangler noe på likebehandling tror jeg. Jeg har reservert meg mot nettbruk overfor forvaltningen i egne saker.

Forstår andre har helt andre erfaringer i livet. 

Vanskelig å " skille vannet" i andres saker. Selv er jeg ikke synderlig imponert over hva jeg har opplevet i eget liv. Man kunne skrive bøker noen av oss tror jeg. Om det var noe som interesserte andre annet som litterært stoff med de krav som der stilles selvfølgelig til alle går man jo utifra.  Man kan jo alltid starte eget forlag har jeg lest i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS HER. Jeg hentet selv pasientjournalen min fra forrige fastlege fordi fastlegen min ønsket denne. Hun gikk av med pensjon. For noen år siden fikk jeg en ny. Hun sier nå at den ikke finnes for de årene jeg ba om, men det var for de årene jeg hentet pasientjournalen. Hva har jeg å stille opp med? Må bare akseptere at den er borte?

Anonymkode: 6afed...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...