Gå til innhold

Kun én personlighetsforstyrrelse i ICD-11


Cesium

Anbefalte innlegg

Alle underkategoriene skal fjernes, det skal altså kun være én personlighetsforstyrrelse. Det skal vurderes alvorlighetsgrad av 5 forskjellige trekk (negativ affekt, vansker med tilknytning, disinhibisjon, dyssosialitet og tvangspreget personlighet). Trekket "psykotisme" som preger de eksentriske personlighetsforstyrrelsene skal fjernes og disse lidelsene flyttes til schizofrenispekteret. 

Hva tenker dere om dette? 

Jeg tror det er en bra ting at det ikke lenger skal finnes spesifiserte personlighetsforstyrrelser, men at man heller skal se på det samlede symptomtrykket og dermed kanskje minske stigmatisering og fordommer knyttet til enkelte pf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vil det si i praksis? 

Vil jeg som har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse få endret diagnosen til personlighetsforstyrrelse grad xx? Vil ikke det fort skape forvirring? Hva hvis noen da mistenker meg for å være dyssosial? Skjønner ikke helt. 

Vil det gjøre noen forskjell å slippe å ha merkelappen EUPF og heller kun ha PF på papiret? Tenker på generelt grunnlag her og ikke meg personlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Hva vil det si i praksis? 

Vil jeg som har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse få endret diagnosen til personlighetsforstyrrelse grad xx? Vil ikke det fort skape forvirring? Hva hvis noen da mistenker meg for å være dyssosial? Skjønner ikke helt. 

Vil det gjøre noen forskjell å slippe å ha merkelappen EUPF og heller kun ha PF på papiret? Tenker på generelt grunnlag her og ikke meg personlig. 

Jeg tror det betyr at behandlere skal tilpasse oppfølging og behandling av mennesker på bakgrunn av hva de faktisk sliter med, og ikke hvilken diagnose som står på papiret. 

Hvis man bruker EUPF som eksempel så er det flere fagfolk som tenker at alle mennesker med den diagnosen skal behandles på en viss måte. Men sannheten er jo at EUPF kan ha mange forskjellige uttrykksformer og symptomene kan variere mye. Med kun én personlighetsforstyrrelse må de faktisk lese seg opp, prøve å forstå pasienten sine problemer på individnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cesium skrev:

Jeg tror det betyr at behandlere skal tilpasse oppfølging og behandling av mennesker på bakgrunn av hva de faktisk sliter med, og ikke hvilken diagnose som står på papiret. 

Hvis man bruker EUPF som eksempel så er det flere fagfolk som tenker at alle mennesker med den diagnosen skal behandles på en viss måte. Men sannheten er jo at EUPF kan ha mange forskjellige uttrykksformer og symptomene kan variere mye. Med kun én personlighetsforstyrrelse må de faktisk lese seg opp, prøve å forstå pasienten sine problemer på individnivå. 

Med andre ord: symptombehandling. 

Anonymkode: c2875...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Cesium skrev:

Jeg tror det betyr at behandlere skal tilpasse oppfølging og behandling av mennesker på bakgrunn av hva de faktisk sliter med, og ikke hvilken diagnose som står på papiret. 

Hvis man bruker EUPF som eksempel så er det flere fagfolk som tenker at alle mennesker med den diagnosen skal behandles på en viss måte. Men sannheten er jo at EUPF kan ha mange forskjellige uttrykksformer og symptomene kan variere mye. Med kun én personlighetsforstyrrelse må de faktisk lese seg opp, prøve å forstå pasienten sine problemer på individnivå. 

Åja. Det hørtes jo veldig positivt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det bestemt eller er det noe som er under vurdering?

Anonymkode: 3051e...03b

Det er bestemt. ICD-11 er ferdigstilt og skal etter planen tas i bruk fra og med 2022.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har en pf i dag, blir de automatisk endret til den nye diagnosen? Om man klarer seg noenlunde greit uten stadig oppfølging, hvordan avgjøres det hvilken kategori man plasseres i? Risikerer en at pf'en med det nye diagnosesystemet blir ansett for mild til å være en pf, til tross for subjektiv lidelse og problemer sosialt? Det var noe i begynnelsen på videoen om at nevrotiske forstyrrelser ikke vil bli ansett som pf? 

Hva slags hjelp et det tenkt at de med mild, moderat og alvorlig pf skal få? Hvordan blir pakkeforløpet? 

Anonymkode: ab872...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som har en pf i dag, blir de automatisk endret til den nye diagnosen?

Ingen gamle diagnoser blir endret. Men om en kommer til behandling igjen etter at det nye diagnosesystemet er innført, vil en få diagnose i samsvar med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedhensikten med at en bruker diagnoser er at det skal være nyttig i behandlingen. Hvis to tilstander skal ha ulik behandling, som f.eks. unipolar depresjon og bipolar depresjon, skal de også ha ulike diagnoser. Dette var bl.a. grunnen til at en i DSM-5 fjernet den gamle inndelingen av schizofreni (simplex, hebefren, paranoid). Det var ingen klar forskjell på behandlingen av de tre.

Om en tar utgangspunkt i eupf, som nevnes oftest over her, så er det flere hundre varianter av personlighetstrekk som kan gi diagnosen (minst 5 av 9 trekk). Da sier det seg selv at behandlingen for alle ikke kan være lik. Behandlingen må ta utgangspunkt i hvilke trekk som lager mest krøll for pasienten. Vanligvis må det trekket som har størst alvorlighet behandles først og mest intensivt. Slik sett, ser jeg endringen som hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...