Gå til innhold

Er dette en vanlig måte å behandle pasienter på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle lære ansvar

Vår oppgave var å sørge for at de ikke tok livet sitt mens de var innlagt. Hva de gjorde når de kom hjem var deres ansvar. 

 

Er det dårlig å klare å be om hjelp?

Anonymkode: 71580...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle lære ansvar

Vår oppgave var å sørge for at de ikke tok livet sitt mens de var innlagt. Hva de gjorde når de kom hjem var deres ansvar. 

 

Er det dårlig å klare å be om hjelp?

Anonymkode: 71580...edd

Nei, det er ikke dårlig å klare og be om hjelp, men når en er hjemme hos seg selv, så har jo en alt ansvaret selv.  En bør også så langt en klarer, ha mest mulig ansvar selv om en er innlagt.  Tror ikke det er særlig oppbyggende for psyken at en blir fratatt alt ansvar. Samtidig så skjønner jeg ikke helt hvor du vil. Mener du at noen andre bør ha ansvaret for deg når du er hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener nok følelsen en slik uttalelse gir. Den får en til å føle seg lite verdt for systemet. De får betalt for å passe på deg mens du er innlagt, og vil forhindre selvmord under innleggelsen. Ikke fordi de bryr seg om pasientene, men fordi de er redde for jobbene sine hvis noe slikt hadde fått rettslig etterspill. 

Men så snart du blir skrevet ut er du overlatt til deg selv, og kan bare gå å gjøre kål på deg selv uten at de bryr deg. For da er du ikke lenger deres ansvar. Ute av syne, ute av sinn. De er nok til og med lettet når en suicidal person skrives ut, for da blir det mindre å passe på.  

Forstår du ikke at slikt kan få en til å føle seg som lite verdt?

Det er hele systemet det er noe galt med, ikke den enkelte lege eller den enkelte pleier. Det må legges til rette for behandling av nok varighet for å hjelpe pasientene slik at de faktisk blir bedre og helst friske før de skrives ut. Brannslukking et par dager eller en uke er ikke nok. Da er pasienten som regel ikke hverken bedre eller frisk, men kommer gjerne inn igjen om kort tid. 

Hvis det tenkes på penger så er det jo klart at de ville ha spart mer på et system hvor folk ikke ble svingdørspasienter.

Anonymkode: f9f58...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener nok følelsen en slik uttalelse gir. Den får en til å føle seg lite verdt for systemet. De får betalt for å passe på deg mens du er innlagt, og vil forhindre selvmord under innleggelsen. Ikke fordi de bryr seg om pasientene, men fordi de er redde for jobbene sine hvis noe slikt hadde fått rettslig etterspill. 

Men så snart du blir skrevet ut er du overlatt til deg selv, og kan bare gå å gjøre kål på deg selv uten at de bryr deg. For da er du ikke lenger deres ansvar. Ute av syne, ute av sinn. De er nok til og med lettet når en suicidal person skrives ut, for da blir det mindre å passe på.  

Forstår du ikke at slikt kan få en til å føle seg som lite verdt?

Det er hele systemet det er noe galt med, ikke den enkelte lege eller den enkelte pleier. Det må legges til rette for behandling av nok varighet for å hjelpe pasientene slik at de faktisk blir bedre og helst friske før de skrives ut. Brannslukking et par dager eller en uke er ikke nok. Da er pasienten som regel ikke hverken bedre eller frisk, men kommer gjerne inn igjen om kort tid. 

Hvis det tenkes på penger så er det jo klart at de ville ha spart mer på et system hvor folk ikke ble svingdørspasienter.

Anonymkode: f9f58...d4e

Må si at jeg har møtt svært få pleiere eller leger som tenker slik du beskriver. Det jeg derimot har møtt, er folk med et genuint ønske om at pasientene skal få det bedre. Og jeg har vært mye innlagt.  Vil også si at jeg ikke alltid har vært enig i den behandlingen jeg fikk, ikke der og da. Men har sett i etterkant at det faktisk var det beste for meg.

Men er vel enig i deg i at det er for store nedskjæringer, men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...