Gå til innhold

Er det ille? Mitt alkoholforbruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært stresset i en periode. Denne uken har jeg drukket 4 bokser alkohol: mandag, torsdag, fredag og lørdag. Altså 0,5 liter hver av dagene. I dag fikk jeg lyst å kose meg med en 0.5 liter igjen men stoppet meg selv. Jeg føler at kroppen blir roligere når jeg drikker det. Bekymringer som følge av vanskelige livssituasjoner forsvinner. Og jeg føler meg bra til sinns. Men vet at det er feil måte å slukke stress på. Og jeg knep meg selv i armen og stoppet meg selv fra å ta en boks i dag og fra kjøleskapet. 

Er jeg på grensen til å være en alkoholiker når jeg drikker såpass ofte for tiden? Drikker aldri mer enn 0.5 liter på en dag. 

Anonymkode: 9fb76...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært stresset i en periode. Denne uken har jeg drukket 4 bokser alkohol: mandag, torsdag, fredag og lørdag. Altså 0,5 liter hver av dagene. I dag fikk jeg lyst å kose meg med en 0.5 liter igjen men stoppet meg selv. Jeg føler at kroppen blir roligere når jeg drikker det. Bekymringer som følge av vanskelige livssituasjoner forsvinner. Og jeg føler meg bra til sinns. Men vet at det er feil måte å slukke stress på. Og jeg knep meg selv i armen og stoppet meg selv fra å ta en boks i dag og fra kjøleskapet. 

Er jeg på grensen til å være en alkoholiker når jeg drikker såpass ofte for tiden? Drikker aldri mer enn 0.5 liter på en dag. 

Anonymkode: 9fb76...840

men er ikke 4 bokser mer enn 0,5 liter tilsammen? en liten boks med øl er vel på 0.33?

Anonymkode: daf32...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

men er ikke 4 bokser mer enn 0,5 liter tilsammen? en liten boks med øl er vel på 0.33?

Anonymkode: daf32...c47

Hver boks er på 0.5 liter. Jeg sjekket utenpå. Det er 4.5 prosent alkohol i dem . Har drukket 4 slike på en uke. Men ikke mer enn en hver av dagene .

Anonymkode: 9fb76...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært stresset i en periode. Denne uken har jeg drukket 4 bokser alkohol: mandag, torsdag, fredag og lørdag. Altså 0,5 liter hver av dagene. I dag fikk jeg lyst å kose meg med en 0.5 liter igjen men stoppet meg selv. Jeg føler at kroppen blir roligere når jeg drikker det. Bekymringer som følge av vanskelige livssituasjoner forsvinner. Og jeg føler meg bra til sinns. Men vet at det er feil måte å slukke stress på. Og jeg knep meg selv i armen og stoppet meg selv fra å ta en boks i dag og fra kjøleskapet. 

Er jeg på grensen til å være en alkoholiker når jeg drikker såpass ofte for tiden? Drikker aldri mer enn 0.5 liter på en dag. 

Anonymkode: 9fb76...840

Jeg reagerer ikke på mengden, men på følelsen alkohol gir deg. Om jeg var i dine sko ville jeg tatt en hvit periode, og heller søkt å finne ro uten rusmidler (feks gå tur, trening, kryssord eller annet som får deg til å slappe av).

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men er ikke 4 bokser mer enn 0,5 liter tilsammen? en liten boks med øl er vel på 0.33?

Anonymkode: daf32...c47

Les en gang til - en halvlitersboks pr dag i fire dager (= 2 liter tilsammen).

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men er ikke 4 bokser mer enn 0,5 liter tilsammen? en liten boks med øl er vel på 0.33?

Anonymkode: daf32...c47

Dvs jeg har drukket 2 liter alkohol på en uke tilsammen. Slik holder jeg på hver uke for tiden.. derfor gjorde jeg slutt på det i dag. 

Anonymkode: 9fb76...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver boks er på 0.5 liter. Jeg sjekket utenpå. Det er 4.5 prosent alkohol i dem . Har drukket 4 slike på en uke. Men ikke mer enn en hver av dagene .

Anonymkode: 9fb76...840

skjønner :) 

Anonymkode: daf32...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skjønner :) 

Anonymkode: daf32...c47

:) Jeg lurer på hvor mye og hvor ofte må en drikke alkohol for å få betegnelsen alkoholiker? 

 

Anonymkode: 9fb76...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært stresset i en periode. Denne uken har jeg drukket 4 bokser alkohol: mandag, torsdag, fredag og lørdag. Altså 0,5 liter hver av dagene. I dag fikk jeg lyst å kose meg med en 0.5 liter igjen men stoppet meg selv. Jeg føler at kroppen blir roligere når jeg drikker det. Bekymringer som følge av vanskelige livssituasjoner forsvinner. Og jeg føler meg bra til sinns. Men vet at det er feil måte å slukke stress på. Og jeg knep meg selv i armen og stoppet meg selv fra å ta en boks i dag og fra kjøleskapet. 

Er jeg på grensen til å være en alkoholiker når jeg drikker såpass ofte for tiden? Drikker aldri mer enn 0.5 liter på en dag. 

Anonymkode: 9fb76...840

Nei, det er ikke ille.

Anonymkode: 17dde...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:) Jeg lurer på hvor mye og hvor ofte må en drikke alkohol for å få betegnelsen alkoholiker? 

 

Anonymkode: 9fb76...840

tviler på det er  mengden eller hyppighet man ser på i de fleste tilfeller men effekten det har på deg. det er bekymringsfullt at du må drikke for å slappe av. Prøv å ta en hvit måned eller to, hvordan ville det gått?

Anonymkode: daf32...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke ille.

Anonymkode: 17dde...d6d

Godt å høre ❤️ . Jeg tror alle opplever en beroligende effekt av litt alkohol. Men jeg vil aldri bli avhengig så jeg er veldig nøye med å sette en grense for hvor mye jeg får lov å drikke. 

Anonymkode: 9fb76...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

:) Jeg lurer på hvor mye og hvor ofte må en drikke alkohol for å få betegnelsen alkoholiker? 

 

Anonymkode: 9fb76...840

Begrepet er utgått på dato. Nå bruker en "skadelig bruk" og det alvorligere "avhengighetssyndrom".  Alkoholbruken din er ikke skummelt høy, men pass på at den ikke øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel over 7 enheter i uken som er max "anbefalt". Mulig en enhet vil si 0,33 og ikke 0,5. Det vet jeg ikke. Går det over dette så kan man begynne å snakke om skadelig bruk, men enda mer før det er snakk om avhengighetssyndromet. 

Det er ikke uvanlig eller skadelig å ville stresse ned med litt øl eller vin så lenge det ikke er store mengder. Når det er sagt så er det jo slik det starter for de fleste. De færreste går fra 0 alkoholproblem til full alkoholisme. Eskalerer gjerne over tid. Så hvis du merker det begynner å bli problematisk så bør du ta det på alvor. 

Jeg drikker i snitt hver tiende dag. Da blir det seks øl og jeg gjør det kun fordi jeg vil drukne sorgene. Jeg har hatt et mye større alkoholproblem (15-18 øl to dager i uken med stadig alkoholforgiftning) som utviklet seg til tung avhengighet av blant annet amfetamin, benzo og hasj. Så jeg tar en risk ved å ikke bare velge å være hundre% avholds. Men jeg klarer ikke slutte å gjøre det av og til og selv om den totale mengden er lav så er det et bevis på at jeg fortsatt misbruker alkoholen. Likevel er ikke jeg motivert til å gjøre noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Glitter skrev:

Det er vel over 7 enheter i uken som er max "anbefalt". Mulig en enhet vil si 0,33 og ikke 0,5. Det vet jeg ikke. Går det over dette så kan man begynne å snakke om skadelig bruk, men enda mer før det er snakk om avhengighetssyndromet. 

Det er ikke uvanlig eller skadelig å ville stresse ned med litt øl eller vin så lenge det ikke er store mengder. Når det er sagt så er det jo slik det starter for de fleste. De færreste går fra 0 alkoholproblem til full alkoholisme. Eskalerer gjerne over tid. Så hvis du merker det begynner å bli problematisk så bør du ta det på alvor. 

Jeg drikker i snitt hver tiende dag. Da blir det seks øl og jeg gjør det kun fordi jeg vil drukne sorgene. Jeg har hatt et mye større alkoholproblem (15-18 øl to dager i uken med stadig alkoholforgiftning) som utviklet seg til tung avhengighet av blant annet amfetamin, benzo og hasj. Så jeg tar en risk ved å ikke bare velge å være hundre% avholds. Men jeg klarer ikke slutte å gjøre det av og til og selv om den totale mengden er lav så er det et bevis på at jeg fortsatt misbruker alkoholen. Likevel er ikke jeg motivert til å gjøre noe med det. 

Jeg kommer ikke til å slutte helt. Jeg kommer til å drikke en eller to dager i uken. Men jeg skal forsøke å begrense det til det og thats it. Jeg er sammen med en mann som er fra et annet land. I hans kultur er det vanlig å drikke en øl hver dag. Jeg har blitt litt påvirket for jeg ser at jeg har begynt med det samme. 

Jeg klarer meg uten men innser at jeg har noen problemer med stress på jobb som gjør at jeg drukner stresset i litt alkohol litt for ofte. 

Fint at du deler din situasjon i innlegget.  

Anonymkode: 9fb76...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Begrepet er utgått på dato. Nå bruker en "skadelig bruk" og det alvorligere "avhengighetssyndrom".  Alkoholbruken din er ikke skummelt høy, men pass på at den ikke øker.

Vet. 4 × 0.5 liter per uke med alkoholprosent på 4.5 prosent er nok ikke skummel høy. Og de fleste kjenner nok en beroligende effekt av litt alkohol. Men det er viktig å passe på at alkoholbruken ikke øker. Jeg skal forsøke å grense ned til en til to dager i uken istedet for 4. 

Anonymkode: 9fb76...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...