Gå til innhold

Blasfemi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er blasfemi greit? Skal vi høyakte innvandrernes religion? Skal vi trå mer ømtålig rundt koranen enn bibelen?

Ville du reagert om noen brant en bibel?

 

Er koranen helligere enn bibelen, eller er det slik att de som er villig til å ty til vold, må respekteres høyere enn de kristne lammene?

 

For ordens skyld har jeg aldri brent noen bøker. Men jeg ble sjokkert over att koranen nå anses som mer krenkbar enn bibelen. Det må den jo ha vært siden politiet stoppet SIAN fra å brenne den.

 

Er vi en fattig kultur, når innvandrernes kultur settes høyere enn vår egen?

Anonymkode: c4e35...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er blasfemi greit?

Hva er egnetlig blasfemi?

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi høyakte innvandrernes religion? Skal vi trå mer ømtålig rundt koranen enn bibelen?

Nei.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du reagert om noen brant en bibel?

Nei.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Er koranen helligere enn bibelen, eller er det slik att de som er villig til å ty til vold, må respekteres høyere enn de kristne lammene?

Nei, for meg er ingen av bøkene "hellige".

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

For ordens skyld har jeg aldri brent noen bøker. Men jeg ble sjokkert over att koranen nå anses som mer krenkbar enn bibelen. Det må den jo ha vært siden politiet stoppet SIAN fra å brenne den.

 

Er vi en fattig kultur, når innvandrernes kultur settes høyere enn vår egen?

Anonymkode: c4e35...4dd

Vi er på ville veier.

Anonymkode: 1e5f0...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er blasfemi greit? Skal vi høyakte innvandrernes religion? Skal vi trå mer ømtålig rundt koranen enn bibelen?

Ville du reagert om noen brant en bibel?

 

Er koranen helligere enn bibelen, eller er det slik att de som er villig til å ty til vold, må respekteres høyere enn de kristne lammene?

 

For ordens skyld har jeg aldri brent noen bøker. Men jeg ble sjokkert over att koranen nå anses som mer krenkbar enn bibelen. Det må den jo ha vært siden politiet stoppet SIAN fra å brenne den.

 

Er vi en fattig kultur, når innvandrernes kultur settes høyere enn vår egen?

Anonymkode: c4e35...4dd

på hvilken måte er er koranen mer krenkbar enn bibelen? bibelen ble brent på begynnelsen av 2000 tallet. det er ikke noe nytt at pr-kåte mennesker liker å fyre opp folk.

Anonymkode: f4c76...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Er blasfemi greit?

2. Skal vi høyakte innvandrernes religion?

3. Skal vi trå mer ømtålig rundt koranen enn bibelen?

4. Ville du reagert om noen brant en bibel?

5. Er koranen helligere enn bibelen, eller er det slik att de som er villig til å ty til vold, må respekteres høyere enn de kristne lammene?

6. For ordens skyld har jeg aldri brent noen bøker. Men jeg ble sjokkert over att koranen nå anses som mer krenkbar enn bibelen. Det må den jo ha vært siden politiet stoppet SIAN fra å brenne den.

7. Er vi en fattig kultur, når innvandrernes kultur settes høyere enn vår egen?

Anonymkode: c4e35...4dd

1. Hvem bestemmer hvilken handling eller ytring som er blasfemisk eller ikke? Jeg mener det er ytringsfriheten er særdeles viktig, men det er også kunsten å tie. Ingen vits i å provosere for å provosere syns jeg.

2, Hva legger du i høyakte? Vi skal respektere religionsfriheten, men fri meg fra misjonering. 

3. Nei.

4. Nei.

Skjønner ikke spørsmålet.

6. Dette er din tolkning. Jeg antar at politiet ikke legger religion til grunn i vurderingene sine, men stopper slike demostrasjoner fordi de er ordensforstyrrende og potensielt konfliktskapende.

7. Til første ledd i setningen: Nei, vi er ikke en fattig kultur. Til andre ledd i setningen: Jeg er ikke enig i at vi gjør dette. Er det du selv som gjør dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kayia skrev:

7. Til første ledd i setningen: Nei, vi er ikke en fattig kultur. Til andre ledd i setningen: Jeg er ikke enig i at vi gjør dette. Er det du selv som gjør dette? 

Politiet ville ikke stilt opp med brannslukker for å slukke en bibel i brann. 

Anonymkode: c4e35...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet ville ikke stilt opp med brannslukker for å slukke en bibel i brann. 

Anonymkode: c4e35...4dd

Det er fordi de ikke er redde for represalier fra kristne fundamentalister.

Anonymkode: 1e5f0...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet ville ikke stilt opp med brannslukker for å slukke en bibel i brann. 

Anonymkode: c4e35...4dd

Politiet gjør mye ulikt når de mener det er nødvendig, så det tror jeg ikke du skal ta for gitt. Politiet har faktisk hentet katter fra trær og geleidet ender over veien også, bare for å nevne noe av ytterpunktene.

Men igjen - begrunnelsen ligger neppe i tittelen på boken som brennes, men om følelsene , sinnet og den potensielle konflikten reaksjonene på brannen vil kunne skape. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet stoppet SIAN da de fikk lov til å ha ett opplegg mot at de ikke brukte åpen flamme. Så det var samme om de brente bibelen, koranen, flagg eller en notatbok, flammene var grunnen.

Anonymkode: ada12...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet stoppet SIAN da de fikk lov til å ha ett opplegg mot at de ikke brukte åpen flamme. Så det var samme om de brente bibelen, koranen, flagg eller en notatbok, flammene var grunnen.

Anonymkode: ada12...157

Dette stemmer ikke.

https://filternyheter.no/politidirektoren-ga-hemmelig-ordre-om-a-stanse-koranbrenning-pst-frykter-hevnangrep

Anonymkode: 1e5f0...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

-Blasfemi er bra. Ingen mennesker skal være hevet over andre. 

-Jeg reagerer negativt på bokbrenning. Sånt gjør man ikke i dannede kretser. 

--Nei, vi er ikke en fattig kultur. Helt midt på treet sikkert. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Blasfemi (fra gresk blasphemein, «å snakke stygt om») betegner gudsbespottelse, men også annen nedsettende eller foraktelig tale om det som (av noen) anses hellig.» fra Wikapedia. 

Litt for enkelt å si at Blasmefi er bra?

 

Anonymkode: 57d2a...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om de mente alle relgiøse symboler, så var beskjeden de fikk, ingen åpen flamme:

Sitat

– Politiet var veldig tidlig i dialog med dem for å veilede dem om at ildspåsettelse på offentlig sted i forbindelse med demonstrasjon ikke er akseptabelt, og for å si at gitt konteksten, så vil man antakelig kunne være over i straffelovens paragraf 185. Beskjeden var at «hvis dere likevel gjør det, så stanser vi det».

https://fritanke.no/politidirektoren-ga-ordre-om-a-stanse-koranbrenning-dagen-for-koranbrenningen-i-kristiansand/19.11355

Anonymkode: ada12...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Blasfemi (fra gresk blasphemein, «å snakke stygt om») betegner gudsbespottelse, men også annen nedsettende eller foraktelig tale om det som (av noen) anses hellig.» fra Wikapedia. 

Litt for enkelt å si at Blasmefi er bra?

 

Anonymkode: 57d2a...dcc

Ja, for hva innebærer det at noe ansees som "hellig"? Det er at noe er hevet over kritikk og latterliggjøring. Siden jeg ikke tror på guder, så mener jeg det kun handler om mennesker. De vil ha en særposisjon hvor de kan kritisere og latterliggjøre motparten, men beskyttes mot kritikk selv. Det handler bare om makt. Det er bare å se hvordan det blir brukt til å holde på makten Tyrkia, Iran og andre steder.

Wikipedia mener det kan gjelde andre ting en religion. Kanskje statsoverhodet er "hellig" i noen land. Jeg synes ikke det gjør saken bedre akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på samme måte overfor brenning av alle religiøse/hellige skrifter, nasjonale flagg/symboler osv. Jeg tisser ikke heller på skrifter eller symby.

Anonymkode: 19cd0...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei synes nordmenn må tåle en bok som brenner uten å ty til vold, skal en innskrenke folks rettigheter for å forhindre urimelige reaksjoner havner du i et dysfunksjonellt samfunn etterhvert, hvor de mest voldelige får det som de vil, og det er forsøkt i mange land og som regel er det derfor de flyttet hit fordi det funker dårlig, skjerpings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har brent 160 biler de siste årene. Ingen er tatt.

 

Det er brent forsøkt brent 1 koran, som vi vet om (dette har bare relevans om det gjøres offentlig), 20 demonstranter ble arrestert.

 

De tingene har mer med hverandre enn man tror. Våre nye muslimske "landsmenn", de kommer her og kommer her. De kan ta seg en bolle.

Anonymkode: c4e35...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har brent 160 biler de siste årene. Ingen er tatt.

 

Det er brent forsøkt brent 1 koran, som vi vet om (dette har bare relevans om det gjøres offentlig), 20 demonstranter ble arrestert.

 

De tingene har mer med hverandre enn man tror. Våre nye muslimske "landsmenn", de kommer her og kommer her. De kan ta seg en bolle.

Anonymkode: c4e35...4dd

Såpass ja.

Anonymkode: 1e5f0...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...