Gå til innhold

Jeg kunne ha drept et menneske i natt. Ble både sint og redd.


emilie321

Anbefalte innlegg

Var på tur i går og på hjemveien nattestid så skulle jeg kjøre opp til motorveien. Like før jeg skulle på motorveien så kommer det en mørkkledd person mot meg. Vedkommende gikk ved autovernet og hadde selvfølgelig ikke noe refleks. Det var mørkt på stedet og det regnet så helt umulig å se vedkommende før jeg var noen få meter fra.  Helt automatisk vrengte jeg bilen ut mot venstre og så samtidig at bilen bak meg gjorde det samme. 

Ble først litt skjelven, men så ble jeg sint. Hva om jeg hadde kjørt ned vedkommende?  Kunne ha drep denne personen.   Og hva da?  Hvordan skulle jeg klart å leve med det? 

Så en bønn til alle der ute, bruk REFLEKS. Da har iallefall billisten en sjanse til å se dere som går i mørket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Glitter skrev:

Så godt at det gikk bra. Det er så tragisk når slike ting skjer. 

Ja, er veldig glad for at det gikk bra. Selv har jeg et refleks armbånd i jakka, sånn i tilfelle jeg skal ut å gå i mørket. Det er et armbånd som både er refleks og lys i ( lyset kan enten blinke eller bare lyse konstant)  Vet selv av erfaring at den typen synes veldig godt i mørket. Ikke er de dyre heller, betalte 49 kr for et og det er en innmari billig forsikring.  Hvis jeg går tur hjemmefra, så tar jeg på refleksvest i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvordan skal man klare å leve med noe slikt?Jeg endte som psykiatrisk pasient. Virkelig viktig å forstå at det er en tragedie for begge parter. 

Anonymkode: ecf11...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, emilie321 skrev:

Var på tur i går og på hjemveien nattestid så skulle jeg kjøre opp til motorveien. Like før jeg skulle på motorveien så kommer det en mørkkledd person mot meg. Vedkommende gikk ved autovernet og hadde selvfølgelig ikke noe refleks. Det var mørkt på stedet og det regnet så helt umulig å se vedkommende før jeg var noen få meter fra.  Helt automatisk vrengte jeg bilen ut mot venstre og så samtidig at bilen bak meg gjorde det samme. 

Ble først litt skjelven, men så ble jeg sint. Hva om jeg hadde kjørt ned vedkommende?  Kunne ha drep denne personen.   Og hva da?  Hvordan skulle jeg klart å leve med det? 

Så en bønn til alle der ute, bruk REFLEKS. Da har iallefall billisten en sjanse til å se dere som går i mørket.

 

Kanskje det var en selvmordskandidat? Opplever mange slike dessverre. Både til fots og på sykkel, jeg tror ikke de skjønner hvor usynlige de er, så lenge de kan se bilen så er det greit liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet har gått ut med oppfordring om at folk må bli flinkere til å bruke refleks da det har vært flere påkjørsler i det siste.

Jeg kan ikke ta lappen, og sliter med å ta kollektivt hvis det er for mye folk. Derfor begynte jeg å sykle for noen år siden og det var først da jeg virkelig forstod hvor usynlige folk kan være uten refleks. Jeg bruker reflekser og/eller vest når det er mørkt  som syklist og når jeg går tur med hunden. Bak på vesten står det at jeg er døv, og da føler jeg meg av og til teit når jeg sykler i urbane strøk, men sikkerheten er viktigst for meg. Tror som de andre skriver her at mange ikke tenker over dette.

Godt det gikk bra med deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Kanskje det var en selvmordskandidat? Opplever mange slike dessverre. Både til fots og på sykkel, jeg tror ikke de skjønner hvor usynlige de er, så lenge de kan se bilen så er det greit liksom.

Ja, jeg har tenkt det samme. Det er forståelig at barn kan gjøre sånt, og det er jo derfor man alltid skal senke farten og være ekstra oppmerksom når en kjører i nærheten av barn. Men voksne? Når voksne mennesker som burde vite bedre plutselig hiver seg ut i gangfeltet på sykkel eller som gående eller joggende uten å se seg for, kan jeg lett tenke at de enten må være dumme i hodet eller ha et dødsønske. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Martine skrev:

Politiet har gått ut med oppfordring om at folk må bli flinkere til å bruke refleks da det har vært flere påkjørsler i det siste.

Jeg kan ikke ta lappen, og sliter med å ta kollektivt hvis det er for mye folk. Derfor begynte jeg å sykle for noen år siden og det var først da jeg virkelig forstod hvor usynlige folk kan være uten refleks. Jeg bruker reflekser og/eller vest når det er mørkt  som syklist og når jeg går tur med hunden. Bak på vesten står det at jeg er døv, og da føler jeg meg av og til teit når jeg sykler i urbane strøk, men sikkerheten er viktigst for meg. Tror som de andre skriver her at mange ikke tenker over dette.

Godt det gikk bra med deg! 

Nei, jeg tror det er mange som ikke tenker over det. 

Synes ikke du skal føle deg teit. Synes det er kjempebra at du setter sikkerheten først, ikke alle som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Kanskje det var en selvmordskandidat? Opplever mange slike dessverre. Både til fots og på sykkel, jeg tror ikke de skjønner hvor usynlige de er, så lenge de kan se bilen så er det greit liksom.

Ja, kanskje det var en selvmordskandidat. Jeg har prøvd noen ganger og har enda flere ganger hatt lyst til å ta selvmord,  men å gjøre det på en måte som innbefatter at andre mennesker kan bli skadelidende,  det har vært helt uaktuelt for meg. Sånt synes jeg er dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det dessverre lite gatelys, det er svært populært å gå tur her.

Dessverre er det skremmende mange som går tur i mørket uten refleks. Veien er smal og ganske uoversiktlig. Jeg skjønner ikke at voksne folk tørr gamble med livet sitt slik! 

 

Mange jogger også langs veien med musikk på ørene, i dagslys hvor de ikke ser bilene, så kan vi kjøre ganske lenge etter dem fordi vi ikke tørr kjøre forbi (smal vei, ikke plass til 2 biler), joggerne merker ikke at vi kjører bak. Mange av joggerne har heller ikke refleks når det er mørkt.

 

Dette irriterer meg grenseløst! Voksne folk! Det er så enkelt å ta på en refleks på seg selv. Ta også refleks på hunden din! Vi ser ikke hunden i mørket heller, vi ønsker ikke å skade verken folk eller dyr, men vi må få kjøre på veien til boligene våre! 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hva som er så vanskelig med å bruke refleks! Det er en veldig liten investering både i egen sikkerhet og andres samvittighet. Går jeg på mørke steder, bruker jeg både reflekser og hodelykt. Jeg har festet et par refleksbrikker på en ryggsekk jeg bruker mye og, så jeg er gardert om jeg skulle glemme meg bort ellers. Vi voksne har og et ansvar for at barna lærer  hvor viktig dette er så snart de er gamle nok til å forstå det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...