Gå til innhold

Når regnes man som frisk?


Gjest Visma

Anbefalte innlegg

Jeg har følt meg stabil en stund igjen nå. Betyr det at jeg er frisk igjen, frem til evt. neste "anfall"? Jeg tar medisiner nå, og føler meg frisk. Men når kan jeg regne meg som frisk? Hvor lenge må man være stabil for å kunne kalles frisk? 

Jeg synes det er veldig rart om noen skulle ha kalt meg syk eller ustabil nå, for jeg føler meg ikke sånn. Jeg føler meg frisk, og da er jeg vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aspergers Inc.
6 minutter siden, kupton skrev:

Når du ikke lider og i tillegg fungerer i jobb, sosialt og i familien, er du frisk. 

Noen sa at en er frisk når en kan elske og arbeide.. 

Da blir jeg aldri frisk.. 😦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Noen sa at en er frisk når en kan elske og arbeide.. 

Da har jeg aldri vært frisk, jeg har hatt store problemer med å gå på skole og være i arbeid, selv om jeg har trivdes med menneskene og arbeidsoppgavene har vært greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Når du ikke lider og i tillegg fungerer i jobb, sosialt og i familien, er du frisk. 

Noen sa at en er frisk når en kan elske og arbeide.. 

Ja, det er det som er så rart. I disse periodene hvor jeg føler meg frisk, så greier jeg fint å fungere i jobb, sosialt og i familien. Men det som har vært problemet mitt over flere år nå er at disse friske periodene ikke varer så lenge av gangen. Så derfor lurte jeg på hvor lenge jeg må være frisk for å kunne kalle meg frisk, om du skjønner. Erfaringer har vist meg at jeg kan fungere friskt i dager, uker eller måneder, men så får jeg plutselig en sykdomsperiode igjen. Hvor lang tid må det gå uten sånne sykdomsepisoder for å kunne kalle meg ordentlig frisk? For alt jeg vet (basert på erfaring) så kan jeg være frisk i dag og syk i morgen. Men hvis jeg blir syk i morgen så er jeg jo ikke frisk enda?

Huff jeg er dårlig på å forklare, men håper du forstår hva jeg mener. 

Kanskje kan alt kokes ned til dette spørsmålet: Hvor lang tid må jeg ha vært anfallsfri før jeg kan kalle meg frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si en er så å si frisk når en lever et normalt liv. Har venner og et sosialt liv og er i arbeid eller studerer.

Anonymkode: 0f6e0...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da er jeg frisk. :)

Problemet er dog at jeg aldri vet hvor lenge det vil vare. Men jeg har googlet litt for å finne svar på spørsmålet, og da fikk jeg forståelsen av at man må være stabil minst et halvt år før en kan kalle seg helt frisk. Men mye mulig at jeg har misforstått.

Iallefall kan jeg jo kalle meg frisk når jeg føler meg frisk, selv om det bare skulle vare en måned. :)

Men håpet og trua er at jeg nå skal greie å være stabil framover, og mye lenger enn et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Visma skrev:

Ok, da er jeg frisk. :)

Problemet er dog at jeg aldri vet hvor lenge det vil vare. Men jeg har googlet litt for å finne svar på spørsmålet, og da fikk jeg forståelsen av at man må være stabil minst et halvt år før en kan kalle seg helt frisk. Men mye mulig at jeg har misforstått.

Iallefall kan jeg jo kalle meg frisk når jeg føler meg frisk, selv om det bare skulle vare en måned. :)

Men håpet og trua er at jeg nå skal greie å være stabil framover, og mye lenger enn et halvt år.

Så bra at du er inne i en bra periode. :) Når jeg har en bedre periode så sliter jeg med å stole på det fordi jeg er så vant til at det er kortvarig, men jeg føler meg ikke frisk når jeg har bedre perioder heller. Så kanskje det er det som er forskjellen og som kan bety at du vil holde deg stabilt bra. Altså det at du føler deg frisk nå. Hvis det bare var en kortvarig bedre periode så ville du ikke tenkt at du nå er frisk? Hvis det gav noen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Glitter skrev:

Hvis det bare var en kortvarig bedre periode så ville du ikke tenkt at du nå er frisk? Hvis det gav noen mening. 

Ja, det gav mening, og jeg tror du har rett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fungerer jeg nå heldigvis godt i det daglige og terapeuten min tror at det bare vil gå riktige veien med meg fremover, men ting svinger brått og plutselig blir jeg i behov av akutt samtale, jeg har knapt fått i meg fast føde på en uke, sover dårlig, plages med kraftige flashbacks osv. Sjelden alt på en gang, men et eller annet nå og da som dukker opp som må ordnes. Det har tatt meg 17 år i psykiatrien for å komme hit og det har vært 17 tøffe år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen definisjon på frisk. Frisk brukes heller ikke i faglitteraturen. Derimot har en f.eks. noe som heter bipolar lidelse i remisjon (F31.7). Her sier ICD-10: "Personen lider ikke nå av noen signifikant forstyrrelse i stemningsleie, og har heller ikke gjort det på flere måneder..." Mer presist hva "flere måneder" er, står det ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 timer siden, kupton skrev:

Derimot har en f.eks. noe som heter bipolar lidelse i remisjon (F31.7).

Remisjon er det samme som bedring av sykdom, ofte av forbigående natur". (Def.  Store medisinske leksikon)

Da blir det kanskje feil å si at jeg er frisk, da. Jeg bør heller si at jeg "midlertidig er bedre".

Så fantastisk! 👎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...