Gjest Minoca Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Jeg er veldig interessert i emner som ernæring, kosthold, helse o.l. Har vurdert veldig å studere ernæringslære ved UiO. Men det finnes så lite informasjon om dette studiet. Vi hører og leser om alle andre yrker over alt, men ernæringslære er det nesten ingen som har hørt om. Vet noen hvorfor det er slik? Og til ernæringsfysiologen: Har du studert ernæringslære? Hvor lenge, og hvilken retning? Er det vanskelig å få en slik jobb som du har her? Og hva slags andre jobber kan en få? Ikke si at jeg må ta kontakt med universitetet o.l., det har jeg allerede gjort... På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silja Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Hei Er det ernærings-studiet ved det medisinske fakultetet du mener? Jeg går der, og jeg vil anbefale deg sterkt å begynne. Det blir bare mer og mer interessant jo mer jeg lærer. Det er litt vanskelig å sette seg inn i akkurat hva man kan jobbe med senere. Men det er fordi det er så masse muligheter! Du kan i stor grad bestemme åssen retning du vil gå i Dessuten får du innblikk i forskjellige arbeidsområder gjennom praksisen. Vi har hatt praksis på sykehus, statens råd for ernæring, møllers tran og på forsknings-institutt. Alt virker interessant. De første semesterene, når vi går sammen med medisinstudentene, er ofte litt lite preget av ernærings-lære og mange blir demotiverte av det. Selv synes jeg det er positivt å følge medisinstudiet og lære seg grunnleggende kunnskap om anatomi - biokjemi - samfunnsmedisin - psykologi. Dessuten er studiet veldig godt lagt opp med mye problembasert læring. Jaja. Ble litt mye skryt nå kanskje. Men jeg er som sagt veldig fornøyd med valget mitt. Det er vel ikke alle som er like fornøyd, men det er jo bare et valg man må finne ut av selv. Lykke til Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minoca Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Hei Er det ernærings-studiet ved det medisinske fakultetet du mener? Jeg går der, og jeg vil anbefale deg sterkt å begynne. Det blir bare mer og mer interessant jo mer jeg lærer. Det er litt vanskelig å sette seg inn i akkurat hva man kan jobbe med senere. Men det er fordi det er så masse muligheter! Du kan i stor grad bestemme åssen retning du vil gå i Dessuten får du innblikk i forskjellige arbeidsområder gjennom praksisen. Vi har hatt praksis på sykehus, statens råd for ernæring, møllers tran og på forsknings-institutt. Alt virker interessant. De første semesterene, når vi går sammen med medisinstudentene, er ofte litt lite preget av ernærings-lære og mange blir demotiverte av det. Selv synes jeg det er positivt å følge medisinstudiet og lære seg grunnleggende kunnskap om anatomi - biokjemi - samfunnsmedisin - psykologi. Dessuten er studiet veldig godt lagt opp med mye problembasert læring. Jaja. Ble litt mye skryt nå kanskje. Men jeg er som sagt veldig fornøyd med valget mitt. Det er vel ikke alle som er like fornøyd, men det er jo bare et valg man må finne ut av selv. Lykke til Vennlig hilsen Takk for fint svar! Endelig noen som kan svare meg på spm mitt! Tror du er den første jeg vet om som studerer ernæringslære!! Men kan jeg spørre hvor gammel du er, og hva som er ca gjenommsnittsalder for de andre studentene? Er nå 20, og skal bruke et år på matte, fysikk kjemi, så ta ex. phil, også begynne å studere tenkte jeg... Men er det et vanskelig studie? Har jo hørt at medisinstudiet skal være ganske tungt da... men så lenge du har interessen for det da heter det seg jo... Nok en gang, tusen takk for svar, satte veldig pris på det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silja Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Takk for fint svar! Endelig noen som kan svare meg på spm mitt! Tror du er den første jeg vet om som studerer ernæringslære!! Men kan jeg spørre hvor gammel du er, og hva som er ca gjenommsnittsalder for de andre studentene? Er nå 20, og skal bruke et år på matte, fysikk kjemi, så ta ex. phil, også begynne å studere tenkte jeg... Men er det et vanskelig studie? Har jo hørt at medisinstudiet skal være ganske tungt da... men så lenge du har interessen for det da heter det seg jo... Nok en gang, tusen takk for svar, satte veldig pris på det! Hei igjen Jeg er 21 år. Begynte på studiet da jeg var 20, og er yngst av de på kullet mitt. Alderen er vel sånn i gjennomsnitt 23 tror jeg. Vi ligger vel sånn passe spredt mellom 21 og 28. Av ernæringsstudentene da. Medisinstudentene er så mange at det er vanskelig å holde oversikt over alderen på alle sammen. Men generelt mellom 20 -25 tror jeg. Studiet er krevende ja. Men ikke uoverkommelig vanskelig, bare masse å lese. PBLen hjelper til at det blir lettere å henge med, man blir liksom "tvingt" til å lese gjennom ukes-pensum. Da blir det lettere når man kommer til eksamen. Grunnen til at man hører så lite om ernæringsstudiet, er vel at vi er så få i forhold til medisinstudentene. Det taes bare opp 20 studenter på ernæring hvert år. Har du flere spørsmål, så svarer jeg gjerne Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Hei Minoca, Ser at Silja har svart deg om ernæringsstudiet i Norge. Selv har jeg tatt min utdannelse i USA, og er nå snart ferdig med mastergraden som er kravet for å bli autorisert klinisk ernæringsfysiolog i Norge. Min ernæringsfysiologiutdannelse var en 4-årig Bachelor of Science in Dietetics og inkluderte anatomi, fysiologi, kjemi, biokjemi, psykologi, business og management, regnskapsføring, foodservice management (hvordan drive et storkjøkken), klinisk ernæring, samfunnsernæring, pluss mye mer. Mastergraden i Human Nutrition inkluderer mye forskning, 8 måneders turnus/praksis, mer klinisk ernæring, osv. Til sammen blir studiet 6-årig. Ang. jobbmuligheter i Norge, har jeg selv mye å lære. Du kan jo evt ta kontakt med foreningen for kliniske ernæringsfysiologer www.keff.no for mer informasjon. Jobben her i DOL fikk jeg etter å ha deltatt på dette forumet i over 4 år. Ernæring er et utrolig vidt begrep. Man kan jobbe innefor det meste. Her i USA er jobbmulighetene utallige. Man kan jobbe på sykehus, aldershjem, storkjøkken, i bedrifter, egenpraktiserende innenfor klinisk, samfunnsernæring, etc – bare for å nevne noen av mulighetene. Man kan velge å spesialisere seg på noen få områder – f.eks diabetes, onkologi, mage/tarm, barneernæring, nyresydommer, svangerskapsernæring, forebygging av sykdommer, sportsernæring, etc. Jeg tror at ernærings-faget er et økende behov i Norge, og håper og regner derfor med at mulighetene i Norge blir større etter hvert som tiden går. Regner med at du allerede har sett denne siden, men legger den ved likevel www.med.uio.no/imb/nutri/ Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.