Gå til innhold

Er rusmisbruk blitt en sykdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rusavhengighet er definert som sykdom ja. Ingen velger bevisst å havne i det uføret. Ingen tenker at de ønsker å bli avhengig av rusmidler som fucker opp livet både fysisk, psykisk, sosialt og økonomisk. 

Men! Hver enkelt har muligheten til å ta ansvaret med å komme seg ut av det. Det er en svært hard jobb og statistikken er dessverre dyster. I et rom med 12 rusmisbrukere i rusbehandling er det vel bare 1-2 stk som er rusfri etter to år. Håper ikke den statistikken gjelder meg da siden jeg bare var på kjøret av og på i 1,5 år. Det var tungt rusmisbruk og jeg har blant annet vært tvangsinnlagt på avrusning. Det skal litt til for det med de nye reglene. Men jeg håper at min korte fartstid er med på å øke sjansen min. Jeg føler meg i hvert fall ferdig med det, men periodevis sliter jeg mye og da ber jeg om ekstra hjelp i form av innleggelse. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke lenger ansvar for valget de tar ? 

Anonymkode: 9933f...77d

Det spiller ingen rolle. Det som spiller en rolle er hvordan de best kan fungere i samfunnet, og hvis det gjøres best ved å behandle det som sykdom bør det defineres slik.

Anonymkode: 5d39a...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke lenger ansvar for valget de tar ? 

Anonymkode: 9933f...77d

hva mener du det er ? selv om det er en sykdom, kan man fortsatt ta konstruktive/destruktive valg, det ene utelukker vel ikke det andre? 

Anonymkode: 62f57...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange sykdommer som er selvpåførte. Det gjør det ikke noe mindre til en sykdom, men rusavhengighet er nok en av de sykdommene som har størst negative konsekvenser på omtrent alle områder i livet. Uansett selvpåført sykdom så har man et ansvar for å ta tak i det, men det kan kreve mye og intensiv hjelp. For noen har det gått så langt at det ikke er realistisk i det hele tatt at de kommer seg ut av det. Da er ofte målet med behandlingen skadebegrensning og et så verdig liv som mulig. Ikke alle har vært like heldig som meg å komme seg ut av rusen. Det betyr ikke at de ikke har prøvd. Eller at jeg har vært flinkere enn dem. Det er mange faktorer som spiller inn om man greier det eller ikke. Sånn sett vet jeg ikke om jeg for alltid har kommet meg ut av det, men holder jeg meg ett år til vil jeg statistisk sett ha kommet over den største faretiden for tilbakefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en selvpåført sykdom i likhet med mange andre sykdommer.  Det viktigste for oss som samfunn er at de det gjelder blir helt eller delvis friske, i stand til å leve et best mulig og selvstendigst mulig liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det flere som kommer ut av rusmisbruket når det kalles sykdom,  Eller blir det enklere å skylde på at de er syk og fortsette misbruket, samtidig som de klarer å ødelegge resten av familien? Sykdom og diagnoser skal gi mer målrettet behandling. Men det kan også fort bli en hvilepute og unnskyldning.

Anonymkode: 9933f...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 27.11.2019 den 21.22, AnonymBruker skrev:

Har de ikke lenger ansvar for valget de tar ? 

Anonymkode: 9933f...77d

Jo. Selvpåført rus fritar ikke for straffeskyld.

Ellers så mener jeg rusavhengighet bør behandles som en sykdom. Hva ellers? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes en klar arvelighetsfaktor når det gjelder rusproblemer tilsier en sykdomskomponent. Man har en genetisk disposisjon for avhengighet. Vanlig eksperimentering som en del tåler, vil for eksempel være veien inn i et mer alvorlig misbruk. 

Men det er ikke dermed greit å fraskrive seg alt ansvar for handlingene sine ved å skylde på sykdom. Det beste man kan gjøre for seg selv og andre er å søke hjelp så raskt som mulig. Helst før det har bikker helt over.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...