Gå til innhold

Vifte som blir liggende i veltet modus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en vifte i leiligheten som vi bruker til å hurtigvarme rommet når det er kaldt. Men problemet er at jeg finner stadig viften liggende veltet.  Det skal være en sikring som gjør at viften slår seg av i veltet tilstand. Tydelig så tror samboer at det er grei måte å slå av viften på istedet for å slå den av med å trykke den av. Han velter den istedet. Jeg har sagt at det må han ikke gjøre mange ganger men han gjør det igjen og igjen allikevel. 

Vet dere om viften tar mye strøm når den ligger i veltet modus i lang tid ? Regner med at når den er sikret med at den slår seg av i veltet modus så tar den ikke særlig med strøm... 

Samboer hadde gått ifra viften liggende for mange timer siden så det hadde vært kjipt om den tok strøm. 

Er det vanlig at folk slår viften av med å velte den på den måten Eller er dette bare noe samboeren min gjør? 

Anonymkode: c6e64...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Veltesikringen består av en liten relé som slår av viften når den er veltet, og som med knappest mulig margin har passert en Nemko-test.

Den er en sikkerhetinnretning, og ikke beregnet på å brukes hver dag. Den vil svikte og starte en brann mens dere sover. 

Den gode nyheten er at den neppe trekker strøm så den fungerer. Når den slutter å fungere trenger dere aldri å tenke på strømregninger mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en vifte i leiligheten som vi bruker til å hurtigvarme rommet når det er kaldt. Men problemet er at jeg finner stadig viften liggende veltet.  Det skal være en sikring som gjør at viften slår seg av i veltet tilstand. Tydelig så tror samboer at det er grei måte å slå av viften på istedet for å slå den av med å trykke den av. Han velter den istedet. Jeg har sagt at det må han ikke gjøre mange ganger men han gjør det igjen og igjen allikevel. 

Vet dere om viften tar mye strøm når den ligger i veltet modus i lang tid ? Regner med at når den er sikret med at den slår seg av i veltet modus så tar den ikke særlig med strøm... 

Samboer hadde gått ifra viften liggende for mange timer siden så det hadde vært kjipt om den tok strøm. 

Er det vanlig at folk slår viften av med å velte den på den måten Eller er dette bare noe samboeren min gjør? 

Anonymkode: c6e64...fc1

Er samboeren rett og slett dum?

Anonymkode: 869b8...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere om viften tar mye strøm når den ligger i veltet modus i lang tid ? Regner med at når den er sikret med at den slår seg av i veltet modus så tar den ikke særlig med strøm... 

Hvis den er av, trekker den ikke strøm, uavhengig av metode. Går den ut og inn av på-modus for å "teste" stillingen sin, hvis du skjønner hva jeg mener, kan den bruke bittelitt strøm, men det vil uansett ikke være av stor betydning for regningen.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at folk slår viften av med å velte den på den måten

Det normale er vel å bruke bryteren / "knappen" på ting som har en bryter. Den veltingen er nok en sikkerhet mot brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gargamel skrev:

Veltesikringen består av en liten relé som slår av viften når den er veltet, og som med knappest mulig margin har passert en Nemko-test.

Den er en sikkerhetinnretning, og ikke beregnet på å brukes hver dag. Den vil svikte og starte en brann mens dere sover. 

Den gode nyheten er at den neppe trekker strøm så den fungerer. Når den slutter å fungere trenger dere aldri å tenke på strømregninger mer. 

Støtter Gargamels svar her. Det høres direkte brannfarlig ut det han holder på med og vil kunne gå galt til slutt. Ville i alle fall aldri ha latt vifta ligge sånn "avslått" på natten. Jeg trodde først at dette var et tulleinnlegg, tror virkelig samboeren din at det er bra over tid å slite ut denne sikkerhetsfunksjonen? Det er jo bare helt utrolig. 

Anonymkode: 829c7...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe krav til Nemko-godkjenning, så mest sannsynlig har den ikke passert noen test der. Men den skal være CE-merket, som egentlig bare er en egenerklæring fra produsenten. Et relé fungerer som en bryter, det er veldig mye som kun styres av reléer. Føler at Gargamel overdriver en smule (en hel del egentlig). Sjeldent et relé henger seg i lukket stilling. Det må være hvis det av en eller annen grunn skulle smelte fast. Om det skjer, får man jo håpe sikringen går før det utvikles en brann. Men for all del, det skjer mer enn nok branner i styringskretser.

Om vifta slår seg av i liggende stilling, trekker den ikke mer strøm enn den gjør av-slått i stående stilling. Men hvorvidt vifta tar skade av å bli lagt ned, kommer jo litt an på hvordan den blir lagt ned. Den dagen reléet streiker, vil han jo merke at den ikke slår seg av i liggende stilling. Så da må vifta være på og velte en gang dere ikke oppdager det, for at noe skal ta fyr.

Men med det sagt, jeg er enig med Gargamel, det er ikke sånn man skal skru den av. Det kan være lurt å av og til teste sikkerhetsfunksjoner, men ikke bruke sikkerhetsfunksjonen som en av/på bryter. Men uansett hva slags elektrisk utstyr det er snakk om, så lenge det er bevegelig, bør man dra ut støpselet når det ikke er i bruk. Ikke at jeg gjør det altså. Laptopen står i laderen, kaffetrakteren er plugget i stikkontakten o.s.v. Men man bør plugge det ut. De fleste branner starter i det elektriske anlegget. Største synderen er vaskemaskinen og folk som skal spare noen øre ved å la den gå på natten istedenfor dagen.

Det jeg ikke klarer forstå er at samboeren din syns det er lettere å legge ned vifta, enn å skru den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Trine skrev:

Største synderen er vaskemaskinen og folk som skal spare noen øre ved å la den gå på natten istedenfor dagen.

Det jeg ikke klarer forstå er at samboeren din syns det er lettere å legge ned vifta, enn å skru den av.

Lærte på et brannvernkurs en gang at oppvaskmaskina var det elektriske utstyret i hjemmet som startet flest branner. Ingen slik maskiner går når huset er tomt eller om natten hjemme hos oss.

Samboeren til trådstarter er nok en smule lat og gidder ikke bøye seg og trykke på knappen, men bruker vel foten til å velte den i stedet. Han virker ikke helt smart ut fra alt annet hun har fortalt heller denne fyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Lærte på et brannvernkurs en gang at oppvaskmaskina var det elektriske utstyret i hjemmet som startet flest branner. Ingen slik maskiner går når huset er tomt eller om natten hjemme hos oss.

Samboeren til trådstarter er nok en smule lat og gidder ikke bøye seg og trykke på knappen, men bruker vel foten til å velte den i stedet. Han virker ikke helt smart ut fra alt annet hun har fortalt heller denne fyren.

Kanskje vaskemaskinen kommer som en god nummer to da. Jeg leste bare at det var en verssting, men kanskje den ikke var aller verst. Jeg må innrømme at jeg feiler på det der til stadighet. Vaskemaskinen er en ting, men oppvaskmaskinen bruker så lang tid at jeg ikke helt vet når jeg kan sette den på uten at den står og går uten oppsyn. Det er liksom typisk etter middag at den blir satt på, jeg burde sette den på på ettermiddagen egentlig. Må prøve å få inn en rutine på det. Ser for meg at mange kjører den om natta. Min piper når den er ferdig og jeg har ingen planer om å våkne av det, så her går den aldri på natta. Vaskemaskinen har en sånn nattfunksjon. Aldri testet den, men sånne funksjoner oppfordrer jo nesten folk til å la den gå om natta.

Ah, jeg har ikke kontroll på de anonyme. Å velte den med foten er ihvertfall ikke lurt, da faller den jo mer i gulvet enn at den blir lagt ned. Kanskje på tide med ny samboer? 🙄 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Lærte på et brannvernkurs en gang at oppvaskmaskina var det elektriske utstyret i hjemmet som startet flest branner. Ingen slik maskiner går når huset er tomt eller om natten hjemme hos oss.

Samboeren til trådstarter er nok en smule lat og gidder ikke bøye seg og trykke på knappen, men bruker vel foten til å velte den i stedet. Han virker ikke helt smart ut fra alt annet hun har fortalt heller denne fyren.

Samme her. Går aldri ifra vaskemaskinen og har den heller ikke på om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 23.31, AnonymBruker skrev:

 Er det vanlig at folk slår viften av med å velte den på den måten.

Anonymkode: c6e64...fc1

Nei. Jeg tror ikke det er vanleg hos de fleste nei.

Er vel like enkelt å bare slå den av. Jeg skjønner ikke helt at å velte den skal være enklere, sparker han til den eller hva gjør han?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 23.31, AnonymBruker skrev:

1. Samboer hadde gått ifra viften liggende for mange timer siden så det hadde vært kjipt om den tok strøm. 

2. Er det vanlig at folk slår viften av med å velte den på den måten Eller er dette bare noe samboeren min gjør? 

1. Nok en god grunn til at dere burde dele alle regninger i to - kanskje han hadde sett verdien av å spare inn der man kan om han skulle betale for egen atferd?

2. Han framstår som en furten og barnslig fyr. Værre enn å ha en hormonell fjortis i hus det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2019 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Vi har en vifte i leiligheten som vi bruker til å hurtigvarme rommet når det er kaldt. Men problemet er at jeg finner stadig viften liggende veltet.  Det skal være en sikring som gjør at viften slår seg av i veltet tilstand. Tydelig så tror samboer at det er grei måte å slå av viften på istedet for å slå den av med å trykke den av. Han velter den istedet. Jeg har sagt at det må han ikke gjøre mange ganger men han gjør det igjen og igjen allikevel. 

Vet dere om viften tar mye strøm når den ligger i veltet modus i lang tid ? Regner med at når den er sikret med at den slår seg av i veltet modus så tar den ikke særlig med strøm... 

Samboer hadde gått ifra viften liggende for mange timer siden så det hadde vært kjipt om den tok strøm. 

Er det vanlig at folk slår viften av med å velte den på den måten Eller er dette bare noe samboeren min gjør? 

Anonymkode: c6e64...fc1

For en underlig oppførsel. Har han gjort dette én gang eller på regulær basis? Sikker på at det dreier seg om en voksen mann og ikke en furten tenåring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
På 30.11.2019 den 11.25, Trine skrev:

Det er ikke noe krav til Nemko-godkjenning, så mest sannsynlig har den ikke passert noen test der. Men den skal være CE-merket, som egentlig bare er en egenerklæring fra produsenten. Et relé fungerer som en bryter, det er veldig mye som kun styres av reléer. Føler at Gargamel overdriver en smule (en hel del egentlig). Sjeldent et relé henger seg i lukket stilling. Det må være hvis det av en eller annen grunn skulle smelte fast. Om det skjer, får man jo håpe sikringen går før det utvikles en brann. Men for all del, det skjer mer enn nok branner i styringskretser.

Om vifta slår seg av i liggende stilling, trekker den ikke mer strøm enn den gjør av-slått i stående stilling. Men hvorvidt vifta tar skade av å bli lagt ned, kommer jo litt an på hvordan den blir lagt ned. Den dagen reléet streiker, vil han jo merke at den ikke slår seg av i liggende stilling. Så da må vifta være på og velte en gang dere ikke oppdager det, for at noe skal ta fyr.

Men med det sagt, jeg er enig med Gargamel, det er ikke sånn man skal skru den av. Det kan være lurt å av og til teste sikkerhetsfunksjoner, men ikke bruke sikkerhetsfunksjonen som en av/på bryter. Men uansett hva slags elektrisk utstyr det er snakk om, så lenge det er bevegelig, bør man dra ut støpselet når det ikke er i bruk. Ikke at jeg gjør det altså. Laptopen står i laderen, kaffetrakteren er plugget i stikkontakten o.s.v. Men man bør plugge det ut. De fleste branner starter i det elektriske anlegget. Største synderen er vaskemaskinen og folk som skal spare noen øre ved å la den gå på natten istedenfor dagen.

Det jeg ikke klarer forstå er at samboeren din syns det er lettere å legge ned vifta, enn å skru den av.

Et CE-merke er en egenerklæring på at produktet tilfredsstiller sikkerhetskrav,for eksempel EN-koder. Man skal kunne legge frem domumentasjon på forespørsel. Det er ikke det samme som at det ikke finnes krav.

Jeg synes det er veldig rart om ikke vifteovner blir testet fysisk. Omtrent alle andre produkt på markedet går gjennom fysiske tester, for eksempel panelovner. Det er standarder for nesten alt og jeg må sette meg inn i en ny standard omtrent månedlig. 

Jeg vet ikke hvordan veltesikringen fungerer, men releet blir styrt av noe som må reagere på at den velter. Jeg vet at en kaffetrakteren kan ta fyr om den står på så lenge at termostaten ryker. Det er demonstrert i labforsøk.

Så ja, det var spissformulert fra min side, men praksisen med å sparke ned en vifteovn kan ikke sammenlignes med å gå fra en vaskemaskin. Vaskemaskinen er tross alt designet for å gå uten at noen passer på. Det å sparke ned en vifteovn er feilbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gargamel skrev:

Et CE-merke er en egenerklæring på at produktet tilfredsstiller sikkerhetskrav,for eksempel EN-koder. Man skal kunne legge frem domumentasjon på forespørsel. Det er ikke det samme som at det ikke finnes krav.

Jeg synes det er veldig rart om ikke vifteovner blir testet fysisk. Omtrent alle andre produkt på markedet går gjennom fysiske tester, for eksempel panelovner. Det er standarder for nesten alt og jeg må sette meg inn i en ny standard omtrent månedlig. 

Jeg vet ikke hvordan veltesikringen fungerer, men releet blir styrt av noe som må reagere på at den velter. Jeg vet at en kaffetrakteren kan ta fyr om den står på så lenge at termostaten ryker. Det er demonstrert i labforsøk.

Så ja, det var spissformulert fra min side, men praksisen med å sparke ned en vifteovn kan ikke sammenlignes med å gå fra en vaskemaskin. Vaskemaskinen er tross alt designet for å gå uten at noen passer på. Det å sparke ned en vifteovn er feilbruk. 

Det tas sikkert stikkprøver av vifteovner, men ellers testes de vel ikke mer enn at det er nok til å vite at de faktisk fungerer. Men det er ikke noe krav til Nemko-godkjenning lenger. Det ble det slutt på på 90-tallet. Det var bare det jeg skrev. Jeg skrev ingenting om at det ikke finnes krav. Nå er alle ledd ansvarlig, helt fra designer til leverandør. Og det er krav til samsvarserklæring. Vi har en egen forskrift om elektrisk utstyr. Men det er ikke noen offentlig godkjenningsordning lenger. Nemko-test er valgfritt.

Nå sto det ikke at vifta ble sparket ned da, så jeg trodde den ble lagt ned. Det er vel neppe noen forskrift som sier at elektrisk utstyr skal tåle å bli sparket. Nei, praksisen med å sparke ned en vifte kan ikke sammenlignes med å gå fra en vaskemaskin, men den kan heller ikke sammenlignes med en kaffetrakter som står på for lenge. Kaffetrakteren står jo tross alt på, vifta skrur seg av. Og om den ikke skrur seg av, vil jo det bli oppdaget med engang i og med at personen er der og målet med sparkingen var å få vifta til å slutte å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...