Gå til innhold

til ettertanke. bra jeg ikke tar buss..


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er et typisk eksempel på en artikkel der man er helt nødt til å lese mer enn overskriften for å konkludere fornuftig. 

Eksempelvis er nesten tomme busser som kjører i byer der det fortsatt er plass til mange biler på veien, med på å trekke opp utslippet pr. passasjerkilometer som det handler om her. Hvis flere tok disse bussene i stedet for bil, ville statistikken se bedre ut. Så det er absolutt ingen grunn til å velge bil der det går buss fordi det liksom er mer miljøvennlig. 

Dessuten har jo personbilene akkurat nå et forsprang når det gjelder drivstoff med lite utslipp - elbilbruken har økt voldsomt pga.  fritakene for avgifter og bompenger, mens alternativt drivstoff for busser fortsatt er på forsøksstadiet og henger litt etter. 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
29 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg tar buss og vil fortsette med det. Jeg synes nok kollektivtraffikk er litt oversolgt som løsning på miljøproblemene, men er litt overrasket over at privatbil allerede nå gir mindre utslipp i byene. Dieselbuss hjelper altså ikke.

Det er litt logisk egentlig: En privatbil kjører bare ved behov. Bussen kjører både frem og tilbake uansett. Dessverre skal de fleste til byen om morgenen, og hjem på ettermiddagen. Halvparten av turene er med nesten tom buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 minutter siden, laban skrev:

Dette er et typisk eksempel på en artikkel der man er helt nødt til å lese mer enn overskriften for å konkludere fornuftig. 

Eksempelvis er nesten tomme busser som kjører i byer der det fortsatt er plass til mange biler på veien, med på å trekke opp utslippet pr. passasjerkilometer som det handler om her. Hvis flere tok disse bussene i stedet for bil, ville statistikken se bedre ut. Så det er absolutt ingen grunn til å velge bil der det går buss fordi det liksom er mer miljøvennlig. 

Dessuten har jo personbilene akkurat nå et forsprang når det gjelder drivstoff med lite utslipp - elbilbruken har økt voldsomt pga.  fritakene for avgifter og bompenger, mens alternativt drivstoff for busser fortsatt er på forsøksstadiet og henger litt etter. 

 

Jeg er redd det ikke i går i hop.

Bussen starter som tom langt fra byen, fylles gradvis opp og er overfyllt når den kommer frem. Når den kjører tilbake er den nesten tom.

I Norge er bussene 30-35% fulle i snitt, og jeg tviler på om det er enkelt i prakis å få det taller mye høyere. Trondheim kjøpte inn mange nye busser nylig. De ville ikke gjort det hvis det bare var å fylle opp eksisterende busser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Gargamel skrev:

I Norge er bussene 30-35% fulle i snitt, og jeg tviler på om det er enkelt i prakis å få det taller mye høyere.

Jeg tror de her har regnet på bybusser, ikke på langdistansebusser i distriktene?

Dette står i artikkelen:

Et vesentlig poeng er at dette er gjennomsnittstall. Ifølge SSB har en bybuss i gjennomsnitt 10,4 passasjerer på sin reise. Dette tallet vil være vesentlig høyere i rushtiden, og tidvis ned mot null utenfor rushtiden. Det betyr at en full bybuss er vesentlig mer effektiv enn en bil - mens en tom buss er en versting.

Men jeg garanterer ikke at jeg tolker alt riktig, jeg leste det veldig fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du ikke buss?

Anonymkode: 1a8a6...5eb

fordi jeg blir ertet på buss, og så er jeg redd for å sitte med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

fordi jeg blir ertet på buss, og så er jeg redd for å sitte med andre.

du kan jo sykle da, god mosjon OG redde kloden samtidig, blir ikke mye bedre enn det ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...