Gå til innhold

Mennesker med EUPD blir alltid innlagt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Annamaria skrev:

Serr? De jeg kjenner med diagnosen nektes ofte innleggelse

Ja, men det er vel kanskje fordi de allerede har vært innlagt 100 ganger tidligere?

Anonymkode: 2950c...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at disse alltid blir innlagt. Kanskje mer før i tida, men i de seinere år er vel innleggelser ærmest kontraindisert ved eupf? 

Anonymkode: 18058...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke at disse alltid blir innlagt. Kanskje mer før i tida, men i de seinere år er vel innleggelser ærmest kontraindisert ved eupf? 

Anonymkode: 18058...813

Ikke alltid selvfølgelig. Men de med eupd har jo gjerne tendenser til ganske så hyppige "selvmordsforsøk" og ender opp 1 natt på psykiatrisk før de blir kasta ut igjen da de ikke er suicidale.

Anonymkode: 2950c...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ender de opp å bli inmlagte hele tiden?

Anonymkode: 2950c...c53

Hva får deg til å stille dette spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid selvfølgelig. Men de med eupd har jo gjerne tendenser til ganske så hyppige "selvmordsforsøk" og ender opp 1 natt på psykiatrisk før de blir kasta ut igjen da de ikke er suicidale.

Anonymkode: 2950c...c53

Og dette vet du så sikkert fordi.... du har eupf selv?

Anonymkode: 18058...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annamaria
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er vel kanskje fordi de allerede har vært innlagt 100 ganger tidligere?

Anonymkode: 2950c...c53

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid selvfølgelig. Men de med eupd har jo gjerne tendenser til ganske så hyppige "selvmordsforsøk" og ender opp 1 natt på psykiatrisk før de blir kasta ut igjen da de ikke er suicidale.

Anonymkode: 2950c...c53

Det er ikke opplegget med meg i hvert fall, men jeg har en del atypiske symptomer visstnok så vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Og mine selvmordsforsøk har vært alvorlige og reelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Glitter skrev:

Det er ikke opplegget med meg i hvert fall, men jeg har en del atypiske symptomer visstnok så vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Og mine selvmordsforsøk har vært alvorlige og reelle. 

Rart det der. Jeg har bp2 og har noen overdoser bak meg, men ikke i suicidal hensikt. Villet egenskade. Så hvis en kun skal dømme etter slike ting, så skulle jeg hatt eupf i stedet kanskje 😂

Anonymkode: 18058...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart det der. Jeg har bp2 og har noen overdoser bak meg, men ikke i suicidal hensikt. Villet egenskade. Så hvis en kun skal dømme etter slike ting, så skulle jeg hatt eupf i stedet kanskje 😂

Anonymkode: 18058...813

Skjønte ikke helt hva du mente her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Det er ikke opplegget med meg i hvert fall, men jeg har en del atypiske symptomer visstnok så vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Og mine selvmordsforsøk har vært alvorlige og reelle. 

Ja, men du har jo eupd og hvor mange ganger har du vært innlagt? 50? Du er innlagt mer enn du er hjemme skrev du i en annen tråd så du er jo det perfekte eksempel.

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rart det der. Jeg har bp2 og har noen overdoser bak meg, men ikke i suicidal hensikt. Villet egenskade. Så hvis en kun skal dømme etter slike ting, så skulle jeg hatt eupf i stedet kanskje 😂

Anonymkode: 18058...813

Det er vel greit å ruse seg. Mange ruser seg og mange ender opp med overdoser.. men det er noe annet når en for 50ende gang ankommer legevakten etter overdose eller annen suicidal adferd. Det er da det begynner å lukte eupd.

Anonymkode: 2950c...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men du har jo eupd og hvor mange ganger har du vært innlagt? 50? Du er innlagt mer enn du er hjemme skrev du i en annen tråd så du er jo det perfekte eksempel.

 

Det er vel greit å ruse seg. Mange ruser seg og mange ender opp med overdoser.. men det er noe annet når en for 50ende gang ankommer legevakten etter overdose eller annen suicidal adferd. Det er da det begynner å lukte eupd.

Anonymkode: 2950c...c53

Er ikke mer innlagt enn jeg er hjemme lenger nei. Og selv om jeg har EUPF-diagnosen så har jeg annen problematikk også. Så er det jo også en grunn til at jeg har vært så mye innlagt, og det er fordi det har vært reell fare for alvorlig skade og liv. Hadde det ikke vært det så hadde jeg blitt skrevet ut med en gang igjen. Dessuten har mange av mine tidligere innleggelser vært tvangsinnleggelser. Nå derimot blir jeg akuttinnlagt hovedsakelig forebyggende. Når det begynner å bli så ille at jeg holder på å miste kontrollen. For det blir ganske stygt når jeg mister den ordentlig. Har blant annet ligget i koma. Jeg tror ikke jeg er det perfekte eksempel for som sagt har jeg en del som er atypisk og som min behandler sier et kompleks sykdomsbilde. Jeg ble sendt til nevropsykologisk utredning fordi de opplevde å ikke forstå hva det var som foregikk med meg og jeg responderte ikke på "typisk" behandling. Derfor har jeg fått et eget opplegg som min behandler aldri hadde gitt til noen før. Hun med all erfaringen og ansett som en veldig dyktig behandler måtte ringe litt rundt og konferere med andre sykehus. Så...Men Det opplegget jeg har nå har fungert og gradvis går det lenger mellom hver innleggelse. Ikke minst at jeg som oftest kommer inn i forkant av at noe skjer nå. Jeg har heller ikke selvmordsforsøk i hytt og pine. Hadde et alvorlig forsøk i starten av oktober. Før det var mai 2018 sist gang. 

Vet ikke eksakt antall innleggelser, men mye lavere enn 50. I mai 2018 vet jeg det var 16 innleggelser. Det vet jeg for det står i en oppsummering i et journalnotat jeg tilfeldigvis leste i går. Siden da har jeg vel vært akuttinnlagt 4-5 ganger i tillegg til ett år i rusbehandling. Så ligger vel på rundt 20-21 innleggelser av varierende lengde. Da teller jeg altså ikke med rusbehandling. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men du har jo eupd og hvor mange ganger har du vært innlagt? 50? Du er innlagt mer enn du er hjemme skrev du i en annen tråd så du er jo det perfekte eksempel.

 

Det er vel greit å ruse seg. Mange ruser seg og mange ender opp med overdoser.. men det er noe annet når en for 50ende gang ankommer legevakten etter overdose eller annen suicidal adferd. Det er da det begynner å lukte eupd.

Anonymkode: 2950c...c53

Nei det er ikke greit å ruse seg. Ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 18058...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble du innlagt 4 ganger i uka i mai 2018? Hvordan går det an?

Anonymkode: 18058...813

Hæ? Er fordommene dine så voldsomme at du leser det du vil lese slik at du skal få de bekreftet? Tror nok du må lese på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Er ikke mer innlagt enn jeg er hjemme lenger nei. Og selv om jeg har EUPF-diagnosen så har jeg annen problematikk også. Så er det jo også en grunn til at jeg har vært så mye innlagt, og det er fordi det har vært reell fare for alvorlig skade og liv. Hadde det ikke vært det så hadde jeg blitt skrevet ut med en gang igjen. Dessuten har mange av mine tidligere innleggelser vært tvangsinnleggelser. Nå derimot blir jeg akuttinnlagt hovedsakelig forebyggende. Når det begynner å bli så ille at jeg holder på å miste kontrollen. For det blir ganske stygt når jeg mister den ordentlig. Har blant annet ligget i koma. Jeg tror ikke jeg er det perfekte eksempel for som sagt har jeg en del som er atypisk og som min behandler sier et kompleks sykdomsbilde. Jeg ble sendt til nevropsykologisk utredning fordi de opplevde å ikke forstå hva det var som foregikk med meg og jeg responderte ikke på "typisk" behandling. Derfor har jeg fått et eget opplegg som min behandler aldri hadde gitt til noen før. Hun med all erfaringen og ansett som en veldig dyktig behandler måtte ringe litt rundt og konferere med andre sykehus. Så...Men Det opplegget jeg har nå har fungert og gradvis går det lenger mellom hver innleggelse. Ikke minst at jeg som oftest kommer inn i forkant av at noe skjer nå. Jeg har heller ikke selvmordsforsøk i hytt og pine. Hadde et alvorlig forsøk i starten av oktober. Før det var mai 2018 sist gang. 

Vet ikke eksakt antall innleggelser, men mye lavere enn 50. I mai 2018 vet jeg det var 16 innleggelser. Det vet jeg for det står i en oppsummering i et journalnotat jeg tilfeldigvis leste i går. Siden da har jeg vel vært akuttinnlagt 4-5 ganger i tillegg til ett år i rusbehandling. Så ligger vel på rundt 20-21 innleggelser av varierende lengde. Da teller jeg altså ikke med rusbehandling. 

Det er jo nettopp dette som er det typiske med eupd. Folk med eupd selvskader og utfører annen suicid adferd som igjen selvsagt gjør at de gang på gang på gang blir innlagte. 

* manglende impulskontroll? Check

* stadig tilbakevendende selvskading, selvmordsøk eller trusler om det? Check

Anonymkode: 2950c...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp dette som er det typiske med eupd. Folk med eupd selvskader og utfører annen suicid adferd som igjen selvsagt gjør at de gang på gang på gang blir innlagte. 

* manglende impulskontroll? Check

* stadig tilbakevendende selvskading, selvmordsøk eller trusler om det? Check

Anonymkode: 2950c...c53

De to punktene her behøver ikke kun å gjelde for eupf. Er flere tilstander og sykdommer hvor dette kan være gjeldende. 

Anonymkode: 18058...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant at mange med EUPF har hyppige innleggelser. Men det er jo ikke sånn at de blir innlagt fordi de synes det er så jævlig koselig på sykehus. 

Det største kjennetegnet ved EUPF er ekstremt svingende emosjoner og manglende evne til å regulere følelser. Alvorlig selvskading er ofte en måte å regulere uutholdelige følelser. Det er ikke sikkert man tenker liv/død i det hele tatt i øyeblikket man selvskader, men man er desperat etter å "tømme seg". Eller så kan det hende at man i øyeblikket faktisk ønsker å dø, men så blir man ambivalent eller redd, og oppsøker hjelp. Eventuelt så kan man i handlingsøyeblikket være likegyldig til liv/død og oppleve en "rush" ved å leke med livet. Det er utrolig mange årsaker til selvskading, noen ganger er det et dødsønske og andre ganger er det ikke det. Faktum er at det er farlig uansett, og selv de som ikke har som intensjon å dø kan fort havne i grava. 1/10 med EUPF tar sitt eget liv. 

Det er KJEMPEVIKTIG at de får akutt hjelp når ting står på som verst. Selv om de "bare skrives ut igjen neste dag". For nettopp sånn er EUPF. En dag kan man ha et reelt dødsønske og neste dag så er det ikke så ille.

Etterhvert som man modnes og lærer mer om seg selv, så kan man få til å oppsøke hjelp før begeret renner over. De kan dra til legevakta og si "nå kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg vet at hvis jeg blir hjemme i kveld så går det galt." Da får de kanskje en innleggelse til den akutte krisen har gitt seg, med mindre legevaktslegen er en trangsynt jævel og mener at vedkommende kun er oppmerksomhetssyk og manipulerende. Det er veldig trist, for jeg vet om folk som har fulgt kriseplanen de har laget sammen med behandler, er oppmerksom på egne faresignaler og som blir møtt på legevakta som om de er der på gøy. 

Det aller viktigste er å få disse menneskene inn i et ordentlig behandlingsforløp, sånn at de kan lære seg regulering av følelser på en bedre måte. Dessverre er behandling for EUPF fortsatt ikke effektiv for alle, men det utvikles kontinuerlig nye behandlingsformer som skal hjelpe folk med denne diagnosen til å leve et verdig liv utenfor sykehus. 

 

Endret av Cesium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...