Gå til innhold

Hva kan jeg prate med psykologen om ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun vil ikke fokusere på depresjonen og jeg sliter jo ikke med noe annet. Hun ønsker at jeg skal fortsette med samtaleterapi. 

Hva kan jeg prate med henne om ? Noen som har ideer ? Jeg kan jo ikke bare sitte der og prate om været. 

Mine drømmer og mål har vi pratet ferdig om så hva mer ? 

Anonymkode: 18841...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil ikke fokusere på depresjonen og jeg sliter jo ikke med noe annet. Hun ønsker at jeg skal fortsette med samtaleterapi. 

Hva kan jeg prate med henne om ? Noen som har ideer ? Jeg kan jo ikke bare sitte der og prate om været. 

Mine drømmer og mål har vi pratet ferdig om så hva mer ? 

Anonymkode: 18841...710

Legger hun ingen føringer for hva dere da skal snakke om eller hva som er formålet med terapien? Skal du liksom snakke om "livet" da, hva du skal gjøre for å få det bedre? Sitter hun bare passivt og hører på og så er det du som bestemmer tema fra time til time? 

Anonymkode: 40c11...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil ikke fokusere på depresjonen og jeg sliter jo ikke med noe annet. Hun ønsker at jeg skal fortsette med samtaleterapi. 

Hva kan jeg prate med henne om ? Noen som har ideer ? Jeg kan jo ikke bare sitte der og prate om været. 

Mine drømmer og mål har vi pratet ferdig om så hva mer ? 

Anonymkode: 18841...710

Det viktigste. Hvordan du kan bli frisk/mindre deprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legger hun ingen føringer for hva dere da skal snakke om eller hva som er formålet med terapien? Skal du liksom snakke om "livet" da, hva du skal gjøre for å få det bedre? Sitter hun bare passivt og hører på og så er det du som bestemmer tema fra time til time? 

Anonymkode: 40c11...5e6

Ja

Anonymkode: 18841...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, XbellaX skrev:

Det viktigste. Hvordan du kan bli frisk/mindre deprimert. 

Ting tar tid det er det vi har kommet frem til... ikke noe mere, ikke noe mindre

Anonymkode: 18841...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting tar tid det er det vi har kommet frem til... ikke noe mere, ikke noe mindre

Anonymkode: 18841...710

Det er vel da meningen at du ikke skal gi depresjonen mer plass, men fokusere på det som gjør deg bedre. Om det er riktig framgangsmåte eller ikke... Hun vil i alle fall fortsette å ha samtaler med deg for hun ser at du trenger det.

Anonymkode: 40c11...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting tar tid det er det vi har kommet frem til... ikke noe mere, ikke noe mindre

Anonymkode: 18841...710

Det er ikke å jobbe med endringer. Jeg tenker på selve hovedinnholdet i terapien. F.eks jobbe med tanker, negative tankemønstre og generelt hva du selv kan gjøre i hverdagen for å få det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare spørre psykologen om hva hun mener dere bør prate om? Si at det du sliter med er depresjon og at det er det du trenger hjelp med. Eller kan det være at psykologen ikke er så interessert i depresjonen i seg selv, men årsaken til den? Altså, det er jo psykologen som sitter med kunnskapen som kan hjelpe deg ut av depresjonen, det er hun som vet hvordan terapien fungerer. Da må hun jo nesten hjelpe deg litt på vei, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Trine skrev:

Kan du ikke bare spørre psykologen om hva hun mener dere bør prate om? Si at det du sliter med er depresjon og at det er det du trenger hjelp med. Eller kan det være at psykologen ikke er så interessert i depresjonen i seg selv, men årsaken til den? Altså, det er jo psykologen som sitter med kunnskapen som kan hjelpe deg ut av depresjonen, det er hun som vet hvordan terapien fungerer. Da må hun jo nesten hjelpe deg litt på vei, syns jeg.

Hun vil at jeg skal finne andre ting å prate om, det er min oppgave som jeg må tenke på. Jeg klarer ikke å finne på noe selv. Alt jeg tenker på blir feil eller høres feil ut i alle fall. Venner kan jeg prate med lett, men det er fordi vi har en tett relasjon sammen. Noe jeg ikke har med henne. Vi ser jo hverandre bare 1 time hver 14 dag. 

Anonymkode: 18841...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg forstår deg riktig, men kommer med dette innspillet. Det som plager folk er symptomene. De forteller en om i løpet av noen timer. Så er de lite interessante i en terapi. En kommer ingen vei ved at personer forteller om sin angst, depresjon eller smerter. I neste stadium må en prøve å snakke om hva/hvilke situasjoner som fører til symptomøkning, og hvilke tiltak som kan gjøres for å redusere symptomene. Det kan dere snakke om.

Er du moderat eller alvorlig deprimert, bør du i tillegg få antidepressiva. Snakk med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil at jeg skal finne andre ting å prate om, det er min oppgave som jeg må tenke på. Jeg klarer ikke å finne på noe selv. Alt jeg tenker på blir feil eller høres feil ut i alle fall. Venner kan jeg prate med lett, men det er fordi vi har en tett relasjon sammen. Noe jeg ikke har med henne. Vi ser jo hverandre bare 1 time hver 14 dag. 

Anonymkode: 18841...710

Jeg husker jeg helst skulle tenke ut hva jeg ville prate om, men jeg fikk også masse oppgaver jeg skulle gjøre hjemme og da ble jo de et tema i timene. Jeg hadde blitt skikkelig stressa om jeg ikke hadde visst noe som helst om hva det var greit å snakke om og ikke. Ihvertfall om det i tillegg hadde virket som jeg valgte feil tema, da hadde jeg endt med å ikke tørre si noe. Tror du du kan ta opp dette med henne. Tror det er lurt om du prøver det. Si noe om at du forstår at du skal tenke ut hva dere skal prate om, men at du trenger hjelp for å vite hva det er fornuftig å prate om og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun vil ikke fokusere på depresjonen og jeg sliter jo ikke med noe annet. Hun ønsker at jeg skal fortsette med samtaleterapi. 

Hva kan jeg prate med henne om ? Noen som har ideer ? Jeg kan jo ikke bare sitte der og prate om været. 

Mine drømmer og mål har vi pratet ferdig om så hva mer ? 

Anonymkode: 18841...710

Du må jo snakke om årsaken til at du er deprimert og så  prøve å få til en endring må det området. Er du ensom? Ja da snakker man rundt det og hva du kan gjøre for å få det bedre og få venner osv..

Anonymkode: 0009a...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer heller ikke så mye i live mitt. Drar på jobb, trener, spiser og sover… 

Anonymkode: 18841...710

Skjer ikke mye i livet ditt sier du? Det der er jo et helt normalt liv. Du jobber, trener, er med venner du ehar god kontakt med og kan snakke med alt om. Hva mer ønsker du?

Anonymkode: 0009a...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjer ikke mye i livet ditt sier du? Det der er jo et helt normalt liv. Du jobber, trener, er med venner du ehar god kontakt med og kan snakke med alt om. Hva mer ønsker du?

Anonymkode: 0009a...783

Det har ikke noe med å ønske seg mer, kan ikke prate med terapeuten om hva jeg og mine venner prater om, hva som skjer på jobb. Har jo taushetsplikt... 

Anonymkode: 18841...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har ikke noe med å ønske seg mer, kan ikke prate med terapeuten om hva jeg og mine venner prater om, hva som skjer på jobb. Har jo taushetsplikt... 

Anonymkode: 18841...710

Terapauten har jo også taushetsplikt. Og det du kan prate med venner om er vel heller ikke taushetsbelagt, håper jeg. Med mindre vennene også er kollegaer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt, jeg får spørsmål som "Hva har du på hjertet i dag"- Men jeg har ingenting å snakke om nesten,har jo ikke åndelige ting å snakke om lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jeg forstår deg godt, jeg får spørsmål som "Hva har du på hjertet i dag"- Men jeg har ingenting å snakke om nesten,har jo ikke åndelige ting å snakke om lengre. 

Skjønner du selv at all åndesnakket ditt er psykt? 

Anonymkode: 0009a...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner du selv at all åndesnakket ditt er psykt? 

Anonymkode: 0009a...783

Ser i ettertid at noe av det er sykt,men for det meste er det helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...