Gå til innhold

Har du et liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvom du er psykisk syk? Eller ligger du bare i senga og drikker coca cola i ensomhet hele dagen?

Og hvilke diagnoser har du?

Anonymkode: 21831...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei har ikke noe liv, føler ikke at jeg passer inn i voksenlivet med det som forventes av voksne, vet ikke hvorfor, koster for mye å prestere på alle fronter og har for lite krefter, har jo noen diagnoser men ingen som skulle forklare at jeg er så sliten, så vet ikke jeg, noe er det ihvertfall :) 

Anonymkode: b2404...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst har jeg et liv! Jeg har mann og to voksne barn, et sosialt liv med venner, og en arbeidsplass å gå til. Kan ikke ha det bedre, jeg! :) Det er sykdomsepisoder i den bipolare lidelsen som noen ganger ødelegger for meg og gjør livet vanskeligere. Utenom det fungerer jeg helt fint som alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har egentlig et godt liv nå. Er uføretrygdet, men har ikke problemer med å fylle hverdagen med det jeg ønsker. Døgnet mitt har litt for få timer ganske ofte og det er frustrerende... Vi har alle ansvar for å fylle og forme vårt eget liv og gi det innhold og mening. Organisasjonsarbeid tar mye av tiden min. Har også en liten jobb i tillegg til uføretrygden som jeg verdsetter stort. Men den viktigste investeringen i livet mitt akkurat nå i tillegg til en fungerende hverdag, er terapi. Det er motiverende å se at en diagnose blir nedjustert til en mildere grad og jeg vet at det skyldes målrettet arbeid fra både meg selv og terapeuten min i snart fire år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Ja, har egentlig et godt liv nå. Er uføretrygdet, men har ikke problemer med å fylle hverdagen med det jeg ønsker. Døgnet mitt har litt for få timer ganske ofte og det er frustrerende... Vi har alle ansvar for å fylle og forme vårt eget liv og gi det innhold og mening. Organisasjonsarbeid tar mye av tiden min. Har også en liten jobb i tillegg til uføretrygden som jeg verdsetter stort. Men den viktigste investeringen i livet mitt akkurat nå i tillegg til en fungerende hverdag, er terapi. Det er motiverende å se at en diagnose blir nedjustert til en mildere grad og jeg vet at det skyldes målrettet arbeid fra både meg selv og terapeuten min i snart fire år.

Hvorfor er du uføretrygdet da? Hvis du ikke har noen problemer med å fungere eller gjelder funksjonstapet kun i jobbsammenheng hos deg?

Anonymkode: 21831...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du uføretrygdet da? Hvis du ikke har noen problemer med å fungere eller gjelder funksjonstapet kun i jobbsammenheng hos deg?

Anonymkode: 21831...a18

 

Det finnes andre grunner til å være uføretrygdet enn psykiske lidelser også som f.eks. fysiske funksjonshemninger og fysiske sykdommer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

 

Det finnes andre grunner til å være uføretrygdet enn psykiske lidelser også som f.eks. fysiske funksjonshemninger og fysiske sykdommer :) 

Får man terapi da?

Anonymkode: 7328c...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ca 5 dager i uken. Det er veldig veldig viktig for å holde angst, depresjon og destruktivitet mest mulig i sjakk. Sånn ellers gjør jeg ikke så mye annet enn behandling, har barna annen hver helg og er sosial kanskje en gang i måneden. Så jeg kan ikke si jeg føler jeg har et liv som er verdt å leve da jeg er alene mesteparten av døgnet, men foreløpig klarer jeg ikke mer. Det er jo likevel mer enn å bare ligge i senga. Har det dog best når jeg sover. 

Om ett år fra nå av så håper jeg at jeg har kommet er godt stykke ut i avklaring rundt hvor mye jeg kan klare å jobbe, men er litt usikker på når Nav vil la meg prøve. Foreløpig mener saksbehandler jeg er for ustabil og at fokuset skal være behandling og stabilisering. Men jeg ønsker ikke å gå rundt sånn her i ett år til. Tror ikke jeg blir frisk av å ha så lite innhold i hverdagen, men skal jeg ut i arbeidstrening må det tas høyde for at jeg av og til ikke klarer fordi jeg blir så dårlig at jeg trenger innleggelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man terapi da?

Anonymkode: 7328c...de7

 

Nei, jeg får terapi pga. traumelidelse. En situasjon kan være sammensatt og ikke bare enten eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du uføretrygdet da? Hvis du ikke har noen problemer med å fungere eller gjelder funksjonstapet kun i jobbsammenheng hos deg?

Anonymkode: 21831...a18

Hvor skrev jeg at jeg var uføretrygdet? Og om jeg hadde vært det så har jo ikke du noe krav på å vite hvorfor? Sist jeg sjekket så er slike ting en sak mellom NAV og den som er ufør. 

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man terapi da?

Anonymkode: 7328c...de7

Om man trenger terapi eller ikke, er en sak mellom behandlere og den eventuelle pasienten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Visma skrev:

Om man trenger terapi eller ikke, er en sak mellom behandlere og den eventuelle pasienten. 

 

Og faktisk er det mange med funksjonshemninger som har behov for terapi. Funksjonsfriske folk vet ikke hvor enkelt samfunnet er å leve i når man har en normal gangfunksjon, hører normalt, ser normalt osv. og få slike funksjonshemninger i løpet av livet er en enorm belastning. Mange vet ikke hvordan de skal leve videre når synet blir dårlig eller de blir avhengig av krykker eller rullestol. Svært mange med funksjonshemninger fra barndommen har vist seg at har oplevd traumer (dvs. overgrep) fordi man er så avhengig av omsorgspersoner som dessverre har utnyttet avhengighetsforholdet. Det er foretatt nyere forskning på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.12.2019 den 23.00, Visma skrev:

Hvor skrev jeg at jeg var uføretrygdet? Og om jeg hadde vært det så har jo ikke du noe krav på å vite hvorfor? Sist jeg sjekket så er slike ting en sak mellom NAV og den som er ufør. 

Skriver du under 2 forskjellige nick? Det var da ikke deg det spørsmålet var rettet mot, men "eva sofie".

Anonymkode: 21831...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et slags liv selv om det ikke alltid føles sånn. Det er hardt å gå fra et veldig aktivt liv til å ha så lav funksjonsevne som jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har et liv selv om jeg fungerer dårlig, man må gjøre det beste ut av det. Det gjelder å se positive ting i hverdagen selv om det ikke alltid er enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriver du under 2 forskjellige nick? Det var da ikke deg det spørsmålet var rettet mot, men "eva sofie".

Anonymkode: 21831...a18

Ja, beklager. Jeg merket det etterhvert at det ikke var til meg du skrev, men til Eva Sofie. Nei, jeg har ikke to brukere og Eva Sofie er ikke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...