Gå til innhold

Finnes det mellomting mellom omsorgsboliger og vanlig leiebolig i privat marked/kjøpe eget med lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man har relativt god boevne til vanlig, men ting og tang dukker opp iblant som en ikke klarer håndtere på egenhånd og som ikke er helt kurant å snakke med utleier om, hva skal man gjøre da ?

Anonymkode: 8038b...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mellomtingen blir vel kommunal psykiatritjeneste som kommer hjem til deg. Jeg har akkurat sagt fra meg å skulle flytte inn i bemannet bolig da jeg føler jeg har kommet meg veldig det siste året, men jeg har fortsatt høyt behov for hjelp så jeg har kommunal oppfølging to ganger i uka. Periodevis skulle jeg hatt mer, men det er nå det vedtaket jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Mellomtingen blir vel kommunal psykiatritjeneste som kommer hjem til deg. Jeg har akkurat sagt fra meg å skulle flytte inn i bemannet bolig da jeg føler jeg har kommet meg veldig det siste året, men jeg har fortsatt høyt behov for hjelp så jeg har kommunal oppfølging to ganger i uka. Periodevis skulle jeg hatt mer, men det er nå det vedtaket jeg har. 

Du kan søke om flere timer da.

Anonymkode: f608d...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke om flere timer da.

Anonymkode: f608d...3b1

Ja vet, men det virker ikke som at de tenker jeg skal ha det. Skal se an hvordan det går i noen måneder til. Er bare to måneder siden jeg avsluttet et ett års langt opphold på institusjon så kanskje det vil bli mindre behov jo mer vant jeg blir til ny hverdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Glitter skrev:

Ja vet, men det virker ikke som at de tenker jeg skal ha det. Skal se an hvordan det går i noen måneder til. Er bare to måneder siden jeg avsluttet et ett års langt opphold på institusjon så kanskje det vil bli mindre behov jo mer vant jeg blir til ny hverdag. 

Var det institusjon for rusmisbrukere?

Anonymkode: f608d...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurte.. ble du rusfri da?

Anonymkode: f608d...3b1

Ja. Har ikke rørt narkotika på over ett år, men hender jeg drikker litt alkohol. Det er dog lite og bestod både leververdi-prøver og PETH-prøve med glans nå nylig. Så det er ikke store mengdene. 

Men det betyr ikke at jeg er "frisk" fra å være rusavhengig. Plutselig kan noe skje som gjør at jeg sprekker. Så det må jeg alltid være bevisst på. Men føler jeg har ganske god kontroll for tiden. Holst på å sprekke big time for tre uker siden og da fikk jeg en forebyggende innleggelse. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med oppfølging fra den kommunale psykiatritjenesten. Det gjør det mulig å ha en helt ordinær bosituasjon i egen leilighet. Bolig med personalbase ble etter hvert vanskelig, fordi det ble så mye sykdom på alle bauger og kanter. Personaldekningen var endatil ganske ustabil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har veldig god erfaring med oppfølging fra den kommunale psykiatritjenesten. Det gjør det mulig å ha en helt ordinær bosituasjon i egen leilighet. Bolig med personalbase ble etter hvert vanskelig, fordi det ble så mye sykdom på alle bauger og kanter. Personaldekningen var endatil ganske ustabil. 

Det er det jeg også har tenkt. At det ville bli for tett på mange andre syke mennesker. Tenkte det kanskje kunne gjøre meg enda sykere. Merker jo når man er innlagt og prater med medpasienter så blir det jo mye sykdomssnakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Glitter skrev:

Det er det jeg også har tenkt. At det ville bli for tett på mange andre syke mennesker. Tenkte det kanskje kunne gjøre meg enda sykere. Merker jo når man er innlagt og prater med medpasienter så blir det jo mye sykdomssnakk. 

Det var min opplevelse. Sykdomspreik var nå en sak. Det verste var all uroen, hvordan man merket det mange der aktivt strevde med. Noen var psykotiske, noen bråkte en del, i perioder kunne det ringe døra på til alle døgnets tider. Noen få var mer "normalt sosiale," men når med tia flyttet de ut og sykere folk overtok plassene. Etter hvert ble det bare bensin på min egen problematikk. Det virket som de med det administrative ansvaret ikke hadde tanker for hvem de plasserte sammen. Etter å ha bodd der i fem år, fikk jeg endelig ordnet meg privat bolig. Ikke det at jeg har blitt frisk av det, men livskvaliteten er en helt annen totalt sett. Kontaktene i kommunen har vært stabile, og jeg synes jeg får ha en helt annen innflytelse på organiseringen av tilbudet. 

Økonomisk sett er leiemarkedet hardt for kommunale boliger nå, så det er ikke sikkert det trenger å være så mye dyrere å leie privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Det var min opplevelse. Sykdomspreik var nå en sak. Det verste var all uroen, hvordan man merket det mange der aktivt strevde med. Noen var psykotiske, noen bråkte en del, i perioder kunne det ringe døra på til alle døgnets tider. Noen få var mer "normalt sosiale," men når med tia flyttet de ut og sykere folk overtok plassene. Etter hvert ble det bare bensin på min egen problematikk. Det virket som de med det administrative ansvaret ikke hadde tanker for hvem de plasserte sammen. Etter å ha bodd der i fem år, fikk jeg endelig ordnet meg privat bolig. Ikke det at jeg har blitt frisk av det, men livskvaliteten er en helt annen totalt sett. Kontaktene i kommunen har vært stabile, og jeg synes jeg får ha en helt annen innflytelse på organiseringen av tilbudet. 

Økonomisk sett er leiemarkedet hardt for kommunale boliger nå, så det er ikke sikkert det trenger å være så mye dyrere å leie privat. 

Så bra du har kommet deg videre da. :) Det beste er jo å bo privat hvis man klarer det tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...