Gå til innhold

Edderkopp igjen


 cilie

Anbefalte innlegg

Fy fader altså. Desember og nå stod det en mellomstor sak på min hvite vegg. Nå som det egentlig er «trygt.» Jeg bor her det aldri har vært noen skikkelig store, ikke mange mellomstore og det er rent og pent.
 

Dette året har det imidlertid vært mange flere enn før, og jeg får helt fullstendig panikk. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få bukt med dette???  Det gjør at jeg vil flytte(vet de kan vært overalt) og blir ekstremt deppa. Har nettopp bestilt spray på nettet, som kom på 500kr. Sikkert bare bortkastet. Kanskje det hjelper å male alle flater? Skikkelig kost - julepynt og edderkopp liksom😳😭😭😭😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke dessverre. Her hjelper det ikke med fornuft. Det er klin umulig. Jeg hater intenst å gå og lure på om det kan komme noen. Og nå skulle det jo være trygt, trodde jeg😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, cilie skrev:

Fy fader altså. Desember og nå stod det en mellomstor sak på min hvite vegg. Nå som det egentlig er «trygt.» Jeg bor her det aldri har vært noen skikkelig store, ikke mange mellomstore og det er rent og pent.
 

Dette året har det imidlertid vært mange flere enn før, og jeg får helt fullstendig panikk. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få bukt med dette???  Det gjør at jeg vil flytte(vet de kan vært overalt) og blir ekstremt deppa. Har nettopp bestilt spray på nettet, som kom på 500kr. Sikkert bare bortkastet. Kanskje det hjelper å male alle flater? Skikkelig kost - julepynt og edderkopp liksom😳😭😭😭😭😭

Du har vel ikke tenkt å flytte bare fordi det er edderkopper. Bor du i kjellerleilighet? Det er vel ikke såå mange edderkopper, det er helt vanlig at det dukker opp en og annen. 

Anonymkode: 2cbfa...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel ikke tenkt å flytte bare fordi det er edderkopper. Bor du i kjellerleilighet? Det er vel ikke såå mange edderkopper, det er helt vanlig at det dukker opp en og annen. 

Anonymkode: 2cbfa...d4b

Jeg bor ikke i kjeller, nei. Det er det siste jeg kunne gjort av mange grunner, men først og fremst pga edderkopper. Drømmehuset utgår om det er kjeller.

Men dukker opp i desember??? Det har vært 3 av ikke akseptabel str i år.  Liker ikke denne tendensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Fionys skrev:

Du kan prøve med eddik.

Ja, men usikker på om det er bedre enn slik kjøpt spray.

Ideelt sett skulle frykten blitt bedre, for alle sier at de fins overalt og er umulig å gardere seg mot - derav den store frykten og - de er ikke kontrollerbare, men dukker brått opp. Hai-redsel feks kan kontrolleres ved å unngå å svømme langt, orm er kun ute osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cilie skrev:

Ja, men usikker på om det er bedre enn slik kjøpt spray.

Ideelt sett skulle frykten blitt bedre, for alle sier at de fins overalt og er umulig å gardere seg mot - derav den store frykten og - de er ikke kontrollerbare, men dukker brått opp. Hai-redsel feks kan kontrolleres ved å unngå å svømme langt, orm er kun ute osv.

Vet ikke hva som fungerer best. 

Vet veldig godt hvordan det er å være redd edderkopper, for jeg er veldig redd de, får panikk noen ganger hvis det er en veldig nært meg. Jeg sjekker alltid tak og vegger før jeg legger meg. Heldigvis har vi ikke så store edderkopper her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det helt umulig for deg å prøve å tenke rasjonelt? Tenke at de ikke er farlige og ikke kan gjøre deg noe vondt? 

Akseptere at de er der, kan dukke opp når som helst, er ekle, osv., men de kan ikke gjøre deg noe?

Jeg hadde edderkopp-fobi veldig lenge, helt fra ungdommen av og langt opp i voksen alder. Det var også ekstremt hos meg (i følge min egen vurdering), men det slapp gradvis taket etterhvert som jeg eksponerte meg. Først var det at jeg måtte "redde" ungene mot disse ekle krypene hjemme. Heller meg enn ungene, tenkte jeg.. haha.. Men selve vendepunktet kom da vi en gang leide en hytte på Sørlandet som ingen hadde bodd i på en stund. Det krydde av sånne store husedderkopper der, og jeg var helt panisk! Gikk rundt og drepte de jeg så, og leitet opp de jeg umiddelbart ikke kunne se. Jeg ville bare hjem, men plutselig bare snudde det etter at mannen min kjeftet på meg og ba meg ta meg kraftig sammen. Jeg innså at de jo ikke var farlige, bare ekle og stygge. Det eneste de kan gjøre om du evt får dem på deg er at de kan kile. Så begynte jeg bare å slappe mer av ift dem, og nå er det heldigvis ikke noe problem lenger. ;)

Anonymkode: cec43...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men selve vendepunktet kom da vi en gang leide en hytte på Sørlandet som ingen hadde bodd i på en stund. Det krydde av sånne store husedderkopper der, og jeg var helt panisk!

Høres ut som H på jord 😬😅 Må si du har vært flink! Jo, prøver og prøver, men det er helt krise uansett. Mulig det blir for sjelden. Tror jeg skrev om dette etter forrige i sommer. Er de større enn en krone, raser det helt for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Er ikke dette noe en god psykolog kan fikse ganske kjapt? Eksponeringsterapi?

Det må være billigere enn å flytte.

Jo, tenker på det. Har hørt om hypnose og. Hehe, gitt at jeg bor i en bolig som egentlig ikke er særlig edderkopp-vennlig, så blir det vel ikke det m det første. Hadde jeg visst garantert at et annet sted var 100% edderkoppfritt, hadde jeg flyttet, ja😅 

Men da er jeg redd for Skjeggkre😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg åpnet vinduet fikk jeg inn en tråd med flere hundre babyedderkopper :o gjett hvem som fikk fart på seg og prøvde å kvitte seg med flest mulig på forskjellig vis. Ville ikke ha dem innendørs etter hvert som de vokste til.... 

Anonymkode: 2cbfa...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En gang jeg åpnet vinduet fikk jeg inn en tråd med flere hundre babyedderkopper :o gjett hvem som fikk fart på seg og prøvde å kvitte seg med flest mulig på forskjellig vis. Ville ikke ha dem innendørs etter hvert som de vokste til.... 

Anonymkode: 2cbfa...d4b

Uff, har hørt om det, men aldri sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg bare rundt hjemme og er urolig ved tanken på at det kommer en til. Tør ikke lufte engang. Skjønner virkelig ikke hvor de kommer fra i en relativ ny, tørr bolig, hvor det vanligvis er et vindu åpent på soverommet. Lister og vinduer/dører er jo tett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cilie skrev:

Nå går jeg bare rundt hjemme og er urolig ved tanken på at det kommer en til. Tør ikke lufte engang. Skjønner virkelig ikke hvor de kommer fra i en relativ ny, tørr bolig, hvor det vanligvis er et vindu åpent på soverommet. Lister og vinduer/dører er jo tett. 

Sjansen for at det kommer edderkopper inn gjennom vinduer nå på vinterstid er omtrent lik null, da må de virkelig ha gjemt seg i en sprekk. Hvor mange edderkopper ser du utendørs nå for tiden? Så luft så mye du vil. At det kommer inn en tråd med edderkoppbabyer er vel omtrent lik null på sommerstid også, det var nok kun et uheldig engangstilfelle. Det høres ut som om du har skikkelig edderkoppskrekk og da hjelper vel eksponeringsterapi. Det kan hende det hjelper å eksponere deg selv også, med bilder og filmer av edderkopper. Det hjelper nok ikke å flytte fra problemet i alle fall. 

Anonymkode: 2cbfa...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjansen for at det kommer edderkopper inn gjennom vinduer nå på vinterstid er omtrent lik null, da må de virkelig ha gjemt seg i en sprekk. Hvor mange edderkopper ser du utendørs nå for tiden? Så luft så mye du vil. At det kommer inn en tråd med edderkoppbabyer er vel omtrent lik null på sommerstid også, det var nok kun et uheldig engangstilfelle. Det høres ut som om du har skikkelig edderkoppskrekk og da hjelper vel eksponeringsterapi. Det kan hende det hjelper å eksponere deg selv også, med bilder og filmer av edderkopper. Det hjelper nok ikke å flytte fra problemet i alle fall. 

Anonymkode: 2cbfa...d4b

Ja, men bor de i veggen? Den skal jo være tett da. Det står på en del nettsider at de kommer inn gjennom vindu, dlører, sprekker. Den så bare så stor ut, så jeg er redd for at vi har fått husedderkopp, som aldri har blitt sett her før. Samboer sier at den ikke var sÅå stor, men tenker det er for å roe meg - eller kanskje slippe å høre på mas. Det blir aldri gammelt hus og eller kjeller på meg i hvert fall. Samtidig kommer det jo store edderkopper i helt nybygde hus og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cilie skrev:

Ja, men bor de i veggen? Den skal jo være tett da. Det står på en del nettsider at de kommer inn gjennom vindu, dlører, sprekker. Den så bare så stor ut, så jeg er redd for at vi har fått husedderkopp, som aldri har blitt sett her før. Samboer sier at den ikke var sÅå stor, men tenker det er for å roe meg - eller kanskje slippe å høre på mas. Det blir aldri gammelt hus og eller kjeller på meg i hvert fall. Samtidig kommer det jo store edderkopper i helt nybygde hus og. 

En kan aldri garantere seg mot edderkopper, de vil alltid kunne dukke opp i alle bygg. Men det er ikke så mange at du bør gå rundt og bekymre deg. De bor nok ikke i veggene, men kommer seg vel inn gjennom sprekker og liker seg i hjørner. Heldigvis oppsøker ikke edderkopper mennesker, så det er liksom ikke så stor sjanse for at de kommer akkurat på deg. De driver nå bare med sitt, de fleste spinner litt spindelvev og lever sitt eget liv. 

Anonymkode: 2cbfa...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...