Gå til innhold

Hvordan snakke om overgrep med behandler?


Bearsden

Anbefalte innlegg

Jeg får det ikke helt til. Jeg har snakket om hvor redd jeg er for fysiske undersøkelser hos legen, at jeg har problemer med flash backs og at jeg dissosierer mye, men ikke hvorfor. Jeg har hele tiden trodd at fastlegen skrev noe om overgreps-problematikken i henvisningen, men etter sist time ble jeg usikker. Behandleren kalte problemet med fysiske undersøkelser et kontrollproblem. Det kan det selvsagt være, men jeg trodde mer det var knyttet til overgrepene enn til kontroll? Jeg klarte ikke forklare det i timen og det stokker seg bare jeg prøver eller tenker på å prøve. Om hun hadde visst om historikken er det lettere for meg å fortelle, men så tørr jeg ikke spørre om hva som står i henvisningen. Jeg vet jeg må fortelle om dette til behandleren, men hvordan klare det når det bare låser seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

skriv et brev til henne å ta med eller lever det i god tid før imen til sekretær, eller send i posten

Anonymkode: c2803...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mn erfaring er også at overgrep o.l ikke blir journalført hos fastlege og på somatisk sykehus. Det bli først gjort om en kommer innforbi psykiatrien. Nå dette er sagt, så har jo behandleren rett i at du nok har et kontrollproblem. Og omtrent alle alle som har vært utsatt for overgrep sliter med følelser av mangel på kontroll...Så tipper behandleren din ser sammenhenger snart og kanskje hinte fram spørsmål selv eller legge tilrette for at du kan fortelle. Kanskje hun allerede vet/skjønner det også, men har merket at du ikke tar opp tema direkte eller syns det er vanskelig å snakke om, så hun tar det varsomt og går forsiktig frem?

Anonymkode: 0d2d4...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mn erfaring er også at overgrep o.l ikke blir journalført hos fastlege og på somatisk sykehus. Det bli først gjort om en kommer innforbi psykiatrien. Nå dette er sagt, så har jo behandleren rett i at du nok har et kontrollproblem. Og omtrent alle alle som har vært utsatt for overgrep sliter med følelser av mangel på kontroll...Så tipper behandleren din ser sammenhenger snart og kanskje hinte fram spørsmål selv eller legge tilrette for at du kan fortelle. Kanskje hun allerede vet/skjønner det også, men har merket at du ikke tar opp tema direkte eller syns det er vanskelig å snakke om, så hun tar det varsomt og går forsiktig frem?

Anonymkode: 0d2d4...68d

Jeg kan sikkert ha et kontrollproblem, synes bare å bruke det med å ikke takle fysiske undersøkelser som et eksempel på kontrollbehov er litt rart, men jeg klarer sikkert ikke se det med nok avstand. Kan godt være hun går varsomt frem, hun vet at jeg har problemer med tillit. Må kanskje bare gi det litt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...