Gå til innhold

Kunne heller ha knekt begge beina enn å være deprimert


Fionys

Anbefalte innlegg

Føler meg skikkelig dårlig og er dritt lei av å være deprimert. Jeg er helt ufunksjonell og helt ubrukelig, det er helt utrolig at jeg klarer å holde det gående. Jeg kunne heller hatt både knekte bein og armer istedenfor depresjon. Blir jo liksom ikke bedre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Depresjon er ekstremt smertefullt. Jeg kan så avgjort relatere til den følelsen der. Brukne bein er noe konkret og håndfast folk lettere forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har blitt fysisk skadet/syk og dermed blitt sendt til sykehuset for undersøkelser og operasjoner siste tre årene så har det nærmest vært en lettelse. For det har stjålet fokus fra den psykiske smerten. Har nesten vært kjipt når jeg har blitt friskmeldt. 

Det sier jo bare litt om hvor vondt det kan være å være psykisk syk. Ene gangen var det livstruende hjerteproblematikk, men jeg opplevde det som godt og ville ikke bli frisk. For frisk var jo ensbetydende med å komme tilbake til hverdagen og den smerten det medførte. 

Hver gang jeg får rare og uforklarlige smerter så håper jeg automatisk at noe er galt, men det er jo ikke det da. Er i grunn veldig fysisk frisk og sterk nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjlnner deg. Har bedre periode nå. Men jeg har gått igjennom noen grusomme dager. Jeg er nå blitt rotløs som følge av depresjonen. Jeg vet ikke hva jeg vil med livet. Jeg er ikke direkte langt nede, men jeg er ikke helt fornøyd med det jeg har begynt med for å si det slik. Alt går tteigt.

Anonymkode: aa211...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Du kan ikke sammenligne sykdommer slik. En depresjon kan være fra mild, middels til alvorlig. 

Eit beinbrudd kan være en liten skade med gips i noen uker, til mer alvorlig greier. 

Å ligge på et vått og kaldt berg langt inne i marka.  Det begynner å bli mørkt ute, det er kaldt, tykkbeinet og tynnbeinet i leggen er knust,  du ser at leggen henger og slenger  til den ene siden, smerten er ubeskrivelig og kroppen rister ukontrolert. Smertene er mye verre enn en fødsel. En opplevelse jeg ikke unner min verste 

 Og så etterpå bli overlatt alene hjemme,  lure på hvordan du skal komme deg fra senga over i rullestolen og deretter hvordan du i alle dager skal kunne komme deg over dørterskelen til badet for å gå på do mens smertene herjer. 

Slikt gir både angst og depresjon. Så har du smertene i tillegg pluss bekrymringen for å bli varig innvalid. 

Panikkanfall fulgte også med. Trodde jeg skulle dø av hjerteinnfarkt. ( Har aldri senere vært plaget med det )

Kanskje du skulle ha prøvd det ? 

Det er ikke meningen å bagatalisere depresjon. Bare si at jeg synes en slik sammenligning  av sykdom er utrolig teit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du kan ikke sammenligne sykdommer slik. En depresjon kan være fra mild, middels til alvorlig. 

Eit beinbrudd kan være en liten skade med gips i noen uker, til mer alvorlig greier. 

Å ligge på et vått og kaldt berg langt inne i marka.  Det begynner å bli mørkt ute, det er kaldt, tykkbeinet og tynnbeinet i leggen er knust,  du ser at leggen henger og slenger  til den ene siden, smerten er ubeskrivelig og kroppen rister ukontrolert. Smertene er mye verre enn en fødsel. En opplevelse jeg ikke unner min verste 

 Og så etterpå bli overlatt alene hjemme,  lure på hvordan du skal komme deg fra senga over i rullestolen og deretter hvordan du i alle dager skal kunne komme deg over dørterskelen til badet for å gå på do mens smertene herjer. 

Slikt gir både angst og depresjon. Så har du smertene i tillegg pluss bekrymringen for å bli varig innvalid. 

Panikkanfall fulgte også med. Trodde jeg skulle dø av hjerteinnfarkt. ( Har aldri senere vært plaget med det )

Kanskje du skulle ha prøvd det ? 

Det er ikke meningen å bagatalisere depresjon. Bare si at jeg synes en slik sammenligning  av sykdom er utrolig teit.

 

Sammenligner ikke du også nå, da?

Anonymkode: 567ed...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sammenligner ikke du også nå, da?

Anonymkode: 567ed...0b2

Niks, jeg bare informerer hvordan et beinbrudd kan utarte seg for de som kun ser for seg noen uker med et gipset bein. 

Jeg har også prøvd å være i en dyp depresjon og jeg kan ikke svare på hva som oppleves som verst. 

Når du er langt nede så er det situasjonen du er i der og da som oppleves mest uutholdelig. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Niks, jeg bare informerer hvordan et beinbrudd kan utarte seg for de som kun ser for seg noen uker med et gipset bein. 

Jeg har også prøvd å være i en dyp depresjon og jeg kan ikke svare på hva som oppleves som verst. 

Når du er langt nede så er det situasjonen du er i der og da som oppleves mest uutholdelig. 

Men slik er det med brukket bein også. Det er midlertidig og det går over. Jeg har hatt brukket hånd, såklart var det litt livsreduserende å ikke kunne delta på aktiviteter og røre meg som jeg ville. 

Men depresjonen kan faktisk vare veldig lenge, for noen varer den nesten hele livet! Når du er deprimert finner du ikke glede eller motivasjon til noen ting som helst. 
Det er en forferdelig tortur. 

Anonymkode: aa211...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men slik er det med brukket bein også. Det er midlertidig og det går over. Jeg har hatt brukket hånd, såklart var det litt livsreduserende å ikke kunne delta på aktiviteter og røre meg som jeg ville. 

Men depresjonen kan faktisk vare veldig lenge, for noen varer den nesten hele livet! Når du er deprimert finner du ikke glede eller motivasjon til noen ting som helst. 
Det er en forferdelig tortur. 

Anonymkode: aa211...92a

Til det siste avsnittet : Det vet jeg. 

Et beinbrudd kan også gi varig skade. F.eks nerveskader. 

Uansett så er det ikke riktig å sammenligne sykdom. 

Heldigvis så blir de fleste friske av begge deler 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Niks, jeg bare informerer hvordan et beinbrudd kan utarte seg for de som kun ser for seg noen uker med et gipset bein. 

Jeg har også prøvd å være i en dyp depresjon og jeg kan ikke svare på hva som oppleves som verst. 

Når du er langt nede så er det situasjonen du er i der og da som oppleves mest uutholdelig. 

Hvem er det som kun ser for seg noen uker med et gipset bein? Jeg kan ikke se noen i denne tråden. 

Anonymkode: 567ed...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever TS sin tittel som et utrykk for smerte. Det ligger ikke noe dypere enn det i det. Å sammenligne sykdommer på den måten er vel ikke så farlig.

 

Hilsen en som både har brukket arm og ben, og hatt depresjon.....

Anonymkode: 366ab...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Til det siste avsnittet : Det vet jeg. 

Et beinbrudd kan også gi varig skade. F.eks nerveskader. 

Uansett så er det ikke riktig å sammenligne sykdom. 

Heldigvis så blir de fleste friske av begge deler 🙂

Jeg tror TS tenker noe ala at ved en fysisk skade, så er det legitimt og synlig at man er syk/har det vondt og at håpet om bedring lever. Samtidig kan glede og andre positive følelser oppleves og holde deg oppe. En tung depresjon gjør alt i livet hel-svart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så sterke fysiske smerter en gang at ambulansepersonell spurte meg om hvor stor smerten var på en skala fra 1-10. Jeg svarte 10! Jeg var gjennomvåt av smerte, de måtte tørke av meg svetten for å klare å sette på meg lapper. 
Jeg har også opplevd dyp, psykisk smerte. Jeg ville vanligvis valgt fysisk smerte fremfor psykisk smerte, men i akkurat dette tilfellet ville jeg valgt psykisk smerte. Jeg synes ikke det er hensiktsmessig av oss å sammenligne dette, fordi det finnes grader av alt og fordi vi er forskjellige og takler smerte ulikt.

 

Anonymkode: 567ed...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...