Gå til innhold

Kupton! Alvorlig psykisk syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser fra tid til annen at folk betegner seg selv som alvorlig psykisk syk. Da lurer jeg på når er det man egentlig kan kalle seg selv alvorlig psykisk syk?

Anonymkode: cf2f9...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukk! Det klassiske svaret på det er alltid: Du er alvorlig psykisk syk når du ikke greier å fungere i familien, sosialt eller i arbeid. 

Og: De alvorligste sinnslidelsene er psykoser. 

Dette burde vel alle ha lært seg nå. Svarene blir alltid slik når du spør kupton. Alltid. 

Anonymkode: 5e8cb...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarene blir alltid slik når du spør kupton. Alltid.

Slik blir de også om du spør noen andre som kan psykiatri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sukk! Det klassiske svaret på det er alltid: Du er alvorlig psykisk syk når du ikke greier å fungere i familien, sosialt eller i arbeid. 

Og: De alvorligste sinnslidelsene er psykoser. 

Dette burde vel alle ha lært seg nå. Svarene blir alltid slik når du spør kupton. Alltid. 

Anonymkode: 5e8cb...c3e

Er du sur pga det eller tolker jeg feil nå? Hva mener du at svaret er?

Anonymkode: cf2f9...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sur pga det eller tolker jeg feil nå? Hva mener du at svaret er?

Anonymkode: cf2f9...526

Nei, er ikke sur over at svarene er slik de er, for det stemmer jo. Men jeg er oppgitt over alle like og lignende spørsmål som hele tida kommer rundt dette temaet. Det er vel minst tre slike spørsmål i løpet av en uke, og da mener jeg at folk bør ha lært seg dette nå. 

Anonymkode: 5e8cb...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo likevel en litt utydelig definisjon. Ifølge den definisjonen så er jeg alvorlig psykisk syk ettersom jeg verken fungerer i jobb, som mor slik jeg burde ha fungert og sosialt. Samtidig så var jeg jo mye verre før. Da stormet det konstant og jeg klarte ikke gjennomføre de enkleste ting. Siden kontrasten er så stor så føler jeg meg ikke _alvorlig_ psykisk syk lenger, men ut fra den definisjonen så er jeg fortsatt det. 

Jeg har jo fortsatt et veldig sykt tankemønster og har lav tåleevne før jeg går i bakken. Så mulig det bare er jeg som tror jeg er bedre enn jeg er nettopp fordi jeg har vært så mye verre. 

Så jeg er vel alvorlig psykisk syk, men ikke like alvorlig psykisk syk som jeg var. 

Så ja. Det et jo en litt utydelig definisjon føler jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Glitter skrev:

Det er jo likevel en litt utydelig definisjon. Ifølge den definisjonen så er jeg alvorlig psykisk syk ettersom jeg verken fungerer i jobb, som mor slik jeg burde ha fungert og sosialt. Samtidig så var jeg jo mye verre før. Da stormet det konstant og jeg klarte ikke gjennomføre de enkleste ting. Siden kontrasten er så stor så føler jeg meg ikke _alvorlig_ psykisk syk lenger, men ut fra den definisjonen så er jeg fortsatt det. 

Jeg har jo fortsatt et veldig sykt tankemønster og har lav tåleevne før jeg går i bakken. Så mulig det bare er jeg som tror jeg er bedre enn jeg er nettopp fordi jeg har vært så mye verre. 

Så jeg er vel alvorlig psykisk syk, men ikke like alvorlig psykisk syk som jeg var. 

Så ja. Det et jo en litt utydelig definisjon føler jeg. 

Jeg har det på samme måte som deg. Tidligere var jeg veldig mye dårligere enn nå. Så jeg er vel fortsatt alvorlig psykisk syk, men ikke i den grad jeg var før.  Samtidig så er grunnen til at jeg er såpass bra nå, at jeg har lært mer hvordan jeg bør leve for å holde meg friskest mulig + medisiner. Etter å ha fjernet en stor trigger i livet mitt, så har jeg ikke vært innlagt på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har det på samme måte som deg. Tidligere var jeg veldig mye dårligere enn nå. Så jeg er vel fortsatt alvorlig psykisk syk, men ikke i den grad jeg var før.  Samtidig så er grunnen til at jeg er såpass bra nå, at jeg har lært mer hvordan jeg bør leve for å holde meg friskest mulig + medisiner. Etter å ha fjernet en stor trigger i livet mitt, så har jeg ikke vært innlagt på mange år.

Ja ikke sant. Jeg tror det er derfor jeg også har blitt bedre. At jeg har lært meg hvordan håndtere det. Jeg er jo enda innlagt av og til, men ikke i nærheten av like mye som jeg var før. 

Så fint å lese at du har kommet så langt at du ikke har vært innlagt på mange år. :) Satser på at jeg kan si det samme om noen år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sukk! Det klassiske svaret på det er alltid: Du er alvorlig psykisk syk når du ikke greier å fungere i familien, sosialt eller i arbeid. 

Og: De alvorligste sinnslidelsene er psykoser. 

Dette burde vel alle ha lært seg nå. Svarene blir alltid slik når du spør kupton. Alltid. 

Anonymkode: 5e8cb...c3e

Jeg tror jeg ville byttet ut "eller" med "og" akkurat der for det er jo mange som ikke arbeider pga kanskje utmattelse eller mindre depresjoner og man er jo ikke akkurat alvorlig psykisk syk av den grunn alene, men dersom du ikke fungerer på noen måter i livet så er du jo alvorlig psykisk syk uten tvil.

Anonymkode: cf2f9...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stygt å slenge ut slike påstander om Kupton.

Anonymkode: e5a34...00a

Hæ? Hva har du røyka i kveld? 🤔

Anonymkode: 5e8cb...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, emilie321 skrev:

Det er jo likevel en litt utydelig definisjon. Ifølge den definisjonen så er jeg alvorlig psykisk syk ettersom jeg verken fungerer i jobb, som mor slik jeg burde ha fungert og sosialt. Samtidig så var jeg jo mye verre før. Da stormet det konstant og jeg klarte ikke gjennomføre de enkleste ting. Siden kontrasten er så stor så føler jeg meg ikke _alvorlig_ psykisk syk lenger, men ut fra den definisjonen så er jeg fortsatt det. 

Dersom en absolutt må putte alle sykdomsgrader inn en av tre sekker: Mild, moderat og alvorlig, sier det seg selv at spredningen innad i hver gruppe må bli meget stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.12.2019 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Sukk! Det klassiske svaret på det er alltid: Du er alvorlig psykisk syk når du ikke greier å fungere i familien, sosialt eller i arbeid. 

Og: De alvorligste sinnslidelsene er psykoser. 

Dette burde vel alle ha lært seg nå. Svarene blir alltid slik når du spør kupton. Alltid. 

Anonymkode: 5e8cb...c3e

Men det er jo sant. Folk her tåler ikke høre sannheten.

Anonymkode: d20b6...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Dersom en absolutt må putte alle sykdomsgrader inn en av tre sekker: Mild, moderat og alvorlig, sier det seg selv at spredningen innad i hver gruppe må bli meget stor.

Ja, men hvordan skulle man ellers definere det da hvis man skal ha en definisjon eller et skille på alvorlighetsgrad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Glitter skrev:

Ja, men hvordan skulle man ellers definere det da hvis man skal ha en definisjon eller et skille på alvorlighetsgrad?

En kunne lage en skala f. eks fra 0 - 100 med beskrivelser for hver 10-er slik en gjør det i GAF som jeg har omtalt tidligere.

Eller en kan bruke en skala tilpasset sykdommen slik som MADRS for depresjon og PANSS for schizofreni. Slikt finnes også for de fleste somatiske sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kupton skrev:

En kunne lage en skala f. eks fra 0 - 100 med beskrivelser for hver 10-er slik en gjør det i GAF som jeg har omtalt tidligere.

Eller en kan bruke en skala tilpasset sykdommen slik som MADRS for depresjon og PANSS for schizofreni. Slikt finnes også for de fleste somatiske sykdommer.

Ja. Det blir vel lettere å måle da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...