Gå til innhold

Irritert av å bli provosert forså ansvarliggjort for det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg møter på mennesker som provoserer meg med vilje og når jeg reagerer og gir utrykk for at dette ikke er greit så ender de opp med å ansvarliggjøre meg for det. Det er du som reagerer slik, det er det bare du som kan gjøre noe med. Du bestemmer selv om du vil være sint eller ikke. Og når jeg svarer at de provoserer med vilje for å få en reaksjon så får jeg til svar: nå legger du skylden ovenfor meg, du gir meg skyld for dine reaksjoner. Det er ikke mine reaksjoner det er noe galt med. Å provosere med vilje er ikke greit! De må jo stå til ansvar for sine handlinger, når man provoserer med vilje så må man nesten forvente at man får beskjed om at dette ikke er greit. 

Hvordan skal jeg reagere ? Hjeeelp 

Anonymkode: 1fcc8...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er det du mener? Er det vennene dine eller er det ansatte på DPS-poliklinikk eller sykehus som provoserer deg med vilje?

Hvis du er i et behandlingsopplegg så er det noen ganger sånn at bevisst provokasjon fra behandlers side skal skape følelser i deg. Hvis du f.eks har et sinneproblem så er kanskje meninga å gjøre deg sint gjennom bevisst provokasjon sånn at du skal lære deg å forholde deg til de følelsene på en adekvat måte. At du f.eks skal lære deg å justere sinnet etter typen provokasjon, og at du skal lære andre strategier enn å bli sint når du blir provosert. Det går f.eks an å lære seg å snakke med rolig stemme selv om en er provosert og forbannet. Det går an å kanalisere sinnet inn i andre mer hensiktsmessige uttrykksformer og likevel få utløp for følelsene. 

Uansett synes jeg at du bør spørre dem hva hensikten er.

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Visma skrev:

Hvem er det du mener? Er det vennene dine eller er det ansatte på DPS-poliklinikk eller sykehus som provoserer deg med vilje?

Hvis du er i et behandlingsopplegg så er det noen ganger sånn at bevisst provokasjon fra behandlers side skal skape følelser i deg. Hvis du f.eks har et sinneproblem så er kanskje meninga å gjøre deg sint gjennom bevisst provokasjon sånn at du skal lære deg å forholde deg til de følelsene på en adekvat måte. At du f.eks skal lære deg å justere sinnet etter typen provokasjon, og at du skal lære andre strategier enn å bli sint når du blir provosert. Det går f.eks an å lære seg å snakke med rolig stemme selv om en er provosert og forbannet. Det går an å kanalisere sinnet inn i andre mer hensiktsmessige uttrykksformer og likevel få utløp for følelsene. 

Uansett synes jeg at du bør spørre dem hva hensikten er.

Ja opplever det både på dps og blant venner/ familie. Jeg er jo en som sliter med å vise følelser, av og til er jeg tom og klarer ikke å føle noe og da provoser de på dps meg med VILJE for å få en reaksjon. Skjønner ikke hensikten med det. 

Anonymkode: 1fcc8...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinne er jo også en følelse. Men hvis det er den eneste følelsen du greier å vise utad, så vil kanskje behandleren prøve å få fram andre følelser som det er normalt å kunne greie å vise. F.eks. tristhet, glede, osv. De gjør det sikkert med hensikt for å få deg i kontakt med egne følelser og hjelpe deg med å bli et mer helt menneske. Det er i alle fall noe jeg tenker, men jeg trenger jo ikke å ha rett. Jeg ville ha spurt dem om det på en rolig og fornuftig måte, ikke på en sint måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Visma skrev:

Sinne er jo også en følelse. Men hvis det er den eneste følelsen du greier å vise utad, så vil kanskje behandleren prøve å få fram andre følelser som det er normalt å kunne greie å vise. F.eks. tristhet, glede, osv. De gjør det sikkert med hensikt for å få deg i kontakt med egne følelser og hjelpe deg med å bli et mer helt menneske. Det er i alle fall noe jeg tenker, men jeg trenger jo ikke å ha rett. Jeg ville ha spurt dem om det på en rolig og fornuftig måte, ikke på en sint måte. 

Det er vanskelig å vise andre følelser når man ikke eier dem... jeg har ikke så mange følelser som andre...

Anonymkode: 1fcc8...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja opplever det både på dps og blant venner/ familie. Jeg er jo en som sliter med å vise følelser, av og til er jeg tom og klarer ikke å føle noe og da provoser de på dps meg med VILJE for å få en reaksjon. Skjønner ikke hensikten med det. 

Anonymkode: 1fcc8...43f

hvordan vet du at de gjør det med vilje?

Anonymkode: 419ce...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta dette opp med behandleren din på en rolig måte.

Jeg syns nemlig det høres ut som du har masse følelser, men strever med å regulere dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...