Gå til innhold

67 år : normal pensjonsalder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller jobber de fleste lengre? 

Anonymkode: 69f4a...d1c

Tror de fleste jobber kortere.

Anonymkode: 532cb...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Hos oss er pensjonsalderen 70 år. Jeg tviler på at jeg kan holde det gående så lenge om tempoet fortsetter slik det er i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsalder for å starte uttak av alderspensjon er 65,4 år.

Imidlertid betyr jo ikke det at man har sluttet å jobbe. Man kan kombinere arbeid og pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hos oss er pensjonsalderen 70 år. Jeg tviler på at jeg kan holde det gående så lenge om tempoet fortsetter slik det er i dag. 

Normen i dag er vel 72. Men alle har jo mulighet til å gå av før 70 eller 72; disse grensene er mest en øvre grense, altså at en ikke har rett til å stå i stillingen lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
2 minutter siden, Xtra skrev:

Normen i dag er vel 72. Men alle har jo mulighet til å gå av før 70 eller 72; disse grensene er mest en øvre grense, altså at en ikke har rett til å stå i stillingen lengre.

Ja, og jeg kommer til å gå av tidligere. Hvor tidlig avhenger av økonomi. Jeg har satt i gang en heftig nedbetalingsplan på huslånet nå med det i tankene 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hos oss er pensjonsalderen 70 år. Jeg tviler på at jeg kan holde det gående så lenge om tempoet fortsetter slik det er i dag. 

70 år er vel egentlig ikke pensjonsalder, men den alderen arbeidsgiver kan avslutte arbeidsforholdet på bakgrunn av oppnådd alder.

De som ikke er omfattet av spesialavtaler (som f.eks. politi) kan ta ut alderspensjon fra folketrygden fra 62 år dersom de har tilstrekkelig opptjening. Venter man med uttak av pensjon får man mer utbetalt pr. måned fordi pensjonen (statistisk sett) fordeles over en kortere periode.

Tjenestepensjon har egne regler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E7H7 skrev:

70 år er vel egentlig ikke pensjonsalder, men den alderen arbeidsgiver kan avslutte arbeidsforholdet på bakgrunn av oppnådd alder.

De som ikke er omfattet av spesialavtaler (som f.eks. politi) kan ta ut alderspensjon fra folketrygden fra 62 år dersom de har tilstrekkelig opptjening. Venter man med uttak av pensjon får man mer utbetalt pr. måned fordi pensjonen (statistisk sett) fordeles over en kortere periode.

Tjenestepensjon har egne regler. 

70 år er alderen mange må avslutte arbeidsforholdet.  Man kan slutte før f.eks. 67 år, eller 65 eller 62 for de som kan gå av med AFP.

Jeg skal jobbe til jeg er 70 og gjerne til jeg er 72 hvis de blir endret de neste årene.

Anonymkode: ac0ca...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...