Gå til innhold

Hvorfor holder du deg i live?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener det som et seriøst spørsmål. Er vi ikke noen skikket egoister og skikkelig egosentriske når vi putter i oss mat hver dag, kler oss, sørger for søvn, går til lege og tannlege når det er noe. Und zu weiter.

Jeg regner ikke med at noen er psykisk utviklingshemmede her inne, så ingen behøver å føle seg krenket av disse spørsmålene. Selv om du sliter psykisk så greier du å se forbi din egen sårbarhet og å bruke viljen til å forstå spørsmålene i stedet for å ta det som et hint om at du ikke fortjener å leve. Legger man godviljen til, så forstår man spørsmålene uten å rapportere og sladre til admin for å få dette slettet. Man er ikke PU selv om man sliter psykisk. Om noen blir krenket av disse spørsmålene, bør man jo absolutt holde seg borte fra alt av medier. 

Hva er det som gjør at vi sørger for å opprettholde livet? Er det en tanke om at ens egen verdi er så stor at en bare MÅ leve? At verden går glipp av noe stort om vi ikke er her? 

Anonymkode: 503e7...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bare "human nature". Eller generelt naturlig for alt som lever. 

Jeg skjønner ikke selv vitsen i grunn, for man dør jo til slutt uansett. Hva er meningen liksom. Men å kjempe for overlevelse ligger naturlig i alt som lever stort sett. Så er det noen som blir syke og velger å ende livet sitt, men det er nå like egoistisk det som å velge å leve eller ta i mot behandling for å leve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg i livet fordi evolusjonen har gjort det plagsomt og skremmende og dø. Dessuten er jeg ikke deprimert, så jeg har ikke selvmordstanker.

 

Det er ikke egoistisk å holde seg i live. Det er det evulusjonen har programmert oss til.

 

For øvrig er jeg for fri dødshjelp til alle som vil ha, som har en alvorlig fysisk sykdom og har en vond død å se frem til.

Anonymkode: 506f9...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg i live fordi jeg må. Jeg gjør det for andres skyld, ikke først og fremst for egen skyld. Da er det jo ikke egoisme? 

Utfordringen min framover blir å finne mening og innhold i livet mitt nå når ungene har flyttet hjemmefra. Jeg må finne noe å holde meg fast i også for min egen skyld og ikke kun for andres. 

Men når alt kommer til alt vil jeg alltid ha noe å leve for så lenge ungene mine lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg har ingen valg, å dø er ikke et alternativ selv om det frister noen ganger. Har en familie som ville blitt knust om jeg hadde død også er det mye i livet som er fint. Jeg har enda ikke fått reist verden rundt og opplevd naturen rundt omkring.

Livet gir meg rus av og til, blir glad når jeg trekker inn pusten og ser på stjernene i himmelen. Så ja livet gir meg liv. 

Anonymkode: 834d6...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min formening at et menneske ikke er herre over liv og død. Kan vel et menneske legge en alen til sin livslengde? Slik står det i Skriften. Selvmord sier du? Nei, jeg anser ikke det som et mulig alternativ. For det første må jeg ha tilgang til hjelpemiddel. Det er ikke enkelt i Norge. Videre må jeg overvinne overlevelsesinstinktet. Om jeg så skulle ha både hjelpemidler og tilstrekkelig viljekraft, er det ingen selvfølgelighet at jeg faktisk dør. Jeg kan ende opp i en vegetativ tilstand langt verre enn den jeg flyktet fra. Og om jeg skulle dø, hvem har sagt at lidelsen blir borte? Helvete, ildsjø, gråt og tenners gnissel? Min konklusjon er dermed at selv om livet synes meningsløst, strevsomt og fullt av lidelser nå, har jeg intet reelt alternativ annet enn å fortsette. Som Churchill sa: "if you're going through hell, keep going". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg i livet fordi jeg har lyst til å se hva morgendagen bringer. Dessuten så har jeg en datter som fortsatt trenger meg, selv om hun er voksen.  

Fra å være i helvetes forgård, så har jeg i dag et leveverdig liv. Så nå har jeg tenkt til å få flest mulige gode dager framover.  When nothing goes right......go  left.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg holder meg i livet fordi jeg har lyst til å se hva morgendagen bringer. Dessuten så har jeg en datter som fortsatt trenger meg, selv om hun er voksen.  

Fra å være i helvetes forgård, så har jeg i dag et leveverdig liv. Så nå har jeg tenkt til å få flest mulige gode dager framover.  When nothing goes right......go  left.  

Jeg liker innstillingen din, Emilie321 - du virker som en som krummer nakken og går på, selv om livet slår deg i trynet innimellom. :) Håper du får en fin jul. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg liker innstillingen din, Emilie321 - du virker som en som krummer nakken og går på, selv om livet slår deg i trynet innimellom. :) Håper du får en fin jul. :) 

Tusen takk Lillemus😊

Jeg snubler og tryner skikkelig innimellom,  men jeg greier alltid å reise meg igjen. Må det, for det er så innmari vondt og ikke minst kjedelig å ligge nede. Har også trua på at hvis jeg peprer meg med positive ting, så vil noe av det sitte igjen når jeg tryner. Og da blir det lettere å reise seg igjen.

Ønsker deg også en fin jul😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...