Gå til innhold

Arrogante psykiatere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er alle psykiatere arrogante eller er det bare jeg som var uheldig?

Skulle møte en psykiateren for første gang i forbindelse med en eventuell akuttinnleggelse en gang og jeg fortalte om et problem jeg hadde, hvorpå han fort slengte ut "nei, det har du ikke." Svært så bestemt mens han snudde hodet vekk og begynte snakke om noe helt annet som om hans ord var lov og det ikke var noe å diskutere. Altså hvem er han til å bestemme hva slags problemer jeg har eller ikke... merker jeg blir irritert, er alle psykiatere arrogante og bedrevitende som ikke tørr å bli motsagt på deres meninger?

Anonymkode: 9c9e9...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er alle psykiatere arrogante eller er det bare jeg som var uheldig?

Skulle møte en psykiateren for første gang i forbindelse med en eventuell akuttinnleggelse en gang og jeg fortalte om et problem jeg hadde, hvorpå han fort slengte ut "nei, det har du ikke." Svært så bestemt mens han snudde hodet vekk og begynte snakke om noe helt annet som om hans ord var lov og det ikke var noe å diskutere. Altså hvem er han til å bestemme hva slags problemer jeg har eller ikke... merker jeg blir irritert, er alle psykiatere arrogante og bedrevitende som ikke tørr å bli motsagt på deres meninger?

Anonymkode: 9c9e9...82b

 

Dette var en voldsom generalisering basert på ett eneste møte. Selvsagt er ikke alle psykiatere slik. Psykiatere er som mennesker ellers - de er som deg og meg - forskjellige. Noen er arrogante og noen er det ikke. Noen viser empati og noen ikke. Jeg har møtt flere psykiatere og psykologer opp igjennom de 17 årene jeg har vært pasient i det psykiatriske helsevesenet og jeg kan garantere deg at de er svært forskjellige. Og de oppfattes forskjellig av oss som pasienter ut ifra kjemi og dagsform tror jeg.

Jeg ser at du bruker ordet "alle psykiatere". Man bør være forsiktig med å bruke "absolutter" i språket sitt, dvs. alle, ingen, alltid, aldri m.fl. Hvilken forelder har ikke hørt fra barnet sitt i 2. klasse at "alle andre i klassen har fått telefon" og ved nærmere undersøkelse viser det seg at det kun er to av klassekammeratene som faktisk har telefon. Jeg ser det stadig her på DOL at det er svært hyppig brukt at folk bruker "absolutter" som jeg har nevnt over i en rekke innlegg, særlig alltid og aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatere er like forskjellige som andre folk. Jeg har møtt noen opp i gjennom. De fleste har vært greie. 2 skilte seg ut som sjødesløse. Men det var sikkert bare uflaks. + at jeg var litt vanskelig å diagnostisere. Den ene sjødesløse gjorde stor skade da han sendte meg hjem med en resept på lykkepiller, som muligens førte til psykose... Han mente jeg bare hadde tvangslidelse. Noen måneder senere ble jeg diagnostisert med psykoselidelse.

Anonymkode: a86b8...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt en psykiater som har vært arrogant og en som virket helt fjern. Hadde heldigvis ikke mye kontakt med disse. Ellers har jeg møtt mange psykiatere som har vært helt fantastiske og veldig dyktige.  

Min erfaring med leger, uansett spesialitet, er at det virker som de fleste prøver så godt de kan å hjelpe. Men pasienten må jo bidra også. En kan ikke som pasient bare sitte med hendene i fanget å vente på å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har møtt både arrogante psykiatere og ikke arrogante psykiatere. :) Det kommer an på kjemi også. En psykiater og overlege jeg hadde gjennom en 7 mnd innleggelse var veldig omsorgsfull mot meg (men direkte!), og han brydde seg virkelig. Samtidig vet jeg at svært mange pasienter liker han faktisk ikke og han har også fått smekk på fingrene for hvordan han har håndtert enkelte saker. Jeg har fått høre beskrivelser av han som jeg overhodet ikke kjenner igjen i den personen JEG ble kjent med. 

Så man kan oppleve dem ulikt. Både på grunn av kjemi, men også fordi enkelte har utrolig lett for å tolke autoriteter negativt. Noe han jo ofte var siden han var overlege og ble hentet inn i mange saker for å få råd, for å fatte tvangsvedtak og slike ting. Når han fattet tvangsvedtak rundt meg så var jeg ikke alltid glad for det, men han gjorde det jo for å hjelpe meg så det falt meg ikke inn å bli sur for det eller kalle han arrogant. Heller ikke når han "satte meg på plass" hvis jeg feks viste veldig dårlig innsikt i egen situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er alle psykiatere arrogante eller er det bare jeg som var uheldig?

Skulle møte en psykiateren for første gang i forbindelse med en eventuell akuttinnleggelse en gang og jeg fortalte om et problem jeg hadde, hvorpå han fort slengte ut "nei, det har du ikke." Svært så bestemt mens han snudde hodet vekk og begynte snakke om noe helt annet som om hans ord var lov og det ikke var noe å diskutere. Altså hvem er han til å bestemme hva slags problemer jeg har eller ikke... merker jeg blir irritert, er alle psykiatere arrogante og bedrevitende som ikke tørr å bli motsagt på deres meninger?

Anonymkode: 9c9e9...82b

hvordan klarer du å få oppførselen til ET menneske til å  gjelde ALLE andre i hans/hennes yrkesgruppe?

Anonymkode: 20c64...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hvordan klarer du å få oppførselen til ET menneske til å  gjelde ALLE andre i hans/hennes yrkesgruppe?

Anonymkode: 20c64...978

Når har jeg sagt at det gjelder alle? Jeg SPURTE om det gjaldt alle.

Anonymkode: 9c9e9...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg har vært borti har vært greie. Ved et par anledninger har jeg savnet bedre kompetanse rundt min type problematikk sammen med lite interesse for å sette seg inn i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når har jeg sagt at det gjelder alle? Jeg SPURTE om det gjaldt alle.

Anonymkode: 9c9e9...82b

Jeg spør om mye dumt selv altså, og i mange tilfeller burde jeg ha tenkt meg bedre om før jeg spurte om ting. Det synes jeg at du også burde ha gjort her. Jeg trodde nemlig at "alle" visste at man ikke kan ta en hel gruppe under ett basert på et enkeltindivid i den gruppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...