Gå til innhold

Matlei trenger tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er skikkelig matlei for tiden, alt smaker det samme og det er INGENTING som frister! 

Noen hær som vet om en matrett/ oppskrift UTEN kjøtt/ sjømat som smaker MYE ? 

Knekkebrød smaker ingenting, frukt er jeg lei av, havregrøt orker jeg ikke tanken på. 

Anonymkode: 56b3d...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Btw har ikke spist middag på 4 uker, altså så matlei er jeg for tiden. Føler meg skikkelig kvalm og uvel. 

Spiser cirka 3 tygger hvert måltid så matlei som jeg er. Har gått ned mye i vekt så nå er jeg virkelig nødt til å ta tak i det. Ting kan ikke fortsette slik. Hvis du har oppskrift på noe som smaker MYE så hadde jeg blitt veldig glad! 

Anonymkode: 56b3d...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er skikkelig matlei for tiden, alt smaker det samme og det er INGENTING som frister! 

Noen hær som vet om en matrett/ oppskrift UTEN kjøtt/ sjømat som smaker MYE ? 

Knekkebrød smaker ingenting, frukt er jeg lei av, havregrøt orker jeg ikke tanken på. 

Anonymkode: 56b3d...ca6

Chili sin carne, altså chili uten kjøtt. Søk på det - det har i alle fall masse smak! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er skikkelig matlei for tiden, alt smaker det samme og det er INGENTING som frister! 

Noen hær som vet om en matrett/ oppskrift UTEN kjøtt/ sjømat som smaker MYE ? 

Knekkebrød smaker ingenting, frukt er jeg lei av, havregrøt orker jeg ikke tanken på. 

Anonymkode: 56b3d...ca6

Pestoene fra Jacobs er gode til feks salater. 
Pannekaker er jo godt når du ikke må tenke på vekta. Lasagne? Supper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner mange gode oppskrifter på Trines matblogg. Hun har en egen kategori for vegetariske retter som det kanskje er verdt å se på? Flere av dem er bl.a. indiske som jo er kjent for litt godt krydret og andre er tex-mex. Jeg har ikke prøvd de vegetariske variantene, men jeg har prøvd et par av de tilsvarende med kjøtt og de smaker i hvert fall godt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser mye vegansk mat. Her er noe av det vi spiser til middag:

  • Vegansk lasagne (bruker soyamelk eller kokosmelk i tomatsausen) + Go'vegan raspet ost oppå. Hvis du spiser ost, kan du bruke Norvegia eller annen vanlig ost. Har crusha tomater, løk, hvitløk, røde linser og kidneybønner i sausen.
  •  Thai-suppe (løk, hvitløk, ingefær, olje, karry, koriander, strimlet gulrøtter, ananas, soyabiter (likner på kylling), kokosmelk etc
  • Wok med gulrot, broccoli, løk, søtpotet, purre (de grønnsakene du har) + kokosmelk (ha gjerne ganske mye i, særlig av fettet når du trenger ekstra kalorier) + grov pasta/fullkornris

Kokosmelk er genialt for både å få en kremete konsistens hvis en ikke spiser fløte/melk/rømme. Soyafløte kan også brukes (jeg husker ikke hvem som inneheolder mest energi). Bruk mye olje når du lager mat, så får du i deg energi. Bruk også mandler, hasselnøtter, valnøtter, sosikkefrø.

Spiser du egg og melk, så er jo omelett nydelig - da kan du jo ha oppi rester av grønnsaker (løk, asparges, purre etc). Eller pai - med spinatfyll og fetaost ++, eller pannekaker som nevnt over. Hjemmelaget potetstappe (ikke vanskelig i det hele tatt å lage) er super godt - men jeg laget det med kokosmelk til veganeren sist, det var ikke så godt, er nok bedre med soyamelk 🙂

Ha alltid nøtter, svisker, tørkede aprikoser, solsikkefrø, appelsiner, klementiner, epler og gulrøtter tilgjengelig. Da kan du enkelt hive innpå litt som mellommåltid 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...