Gå til innhold

Jeg fikk akutt psykose, og nå skammer jeg meg sånn :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarte å lage en hel del oppstyr, og det endre med at jeg ble hentet av politiet og tvangsinnlagt. Nå i etterkant skammer jeg meg sånn. Jeg er vanligvis veloppdragen og høflig, og oppfører meg som folk flest. Det at jeg mistet kontrollen over meg selv, og at jeg laget så mye stress for de rundt meg, gjør at jeg har en vond klump av dårlig samvittighet og skam i magen :(

Anonymkode: 5414a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klarte å lage en hel del oppstyr, og det endre med at jeg ble hentet av politiet og tvangsinnlagt. Nå i etterkant skammer jeg meg sånn. Jeg er vanligvis veloppdragen og høflig, og oppfører meg som folk flest. Det at jeg mistet kontrollen over meg selv, og at jeg laget så mye stress for de rundt meg, gjør at jeg har en vond klump av dårlig samvittighet og skam i magen :(

Anonymkode: 5414a...70a

Hva slags oppstyr lagde du? Hvem er det som har sagt at du var psykotisk?

Anonymkode: 2cb92...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags oppstyr lagde du? Hvem er det som har sagt at du var psykotisk?

Anonymkode: 2cb92...181

Jeg husker nesten ingenting. Psykosediagnose fikk jeg først på DPS, deretter på psykiatrisk sykehus, og jeg ble behandlet for psykose på sykehuset, og ble bedre og bedre. 

Anonymkode: 5414a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg husker nesten ingenting. Psykosediagnose fikk jeg først på DPS, deretter på psykiatrisk sykehus, og jeg ble behandlet for psykose på sykehuset, og ble bedre og bedre. 

Anonymkode: 5414a...70a

Hvorfor skylder du på psykose egentlig? Og hvis det er sånn at du ikke husker hva du har gjort hvorfor skammer du deg og har dårlig samvittighet da? Det høres mere ut som du har hatt et blackout i forbindelse med sinneutbrudd. 

Anonymkode: 2cb92...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skylder du på psykose egentlig? Og hvis det er sånn at du ikke husker hva du har gjort hvorfor skammer du deg og har dårlig samvittighet da? Det høres mere ut som du har hatt et blackout i forbindelse med sinneutbrudd. 

Anonymkode: 2cb92...181

Du er et nettroll.

Anonymkode: 5414a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner følelsen. Men sykdom kan man ikke noe for, og det er ingen grunn til å gå med bøyd nakke og å skamme seg så veldig. Skjønner at man gjør det når det er kort tid siden, men etterpå må man jo bare legge det bort og leve livet videre som før. Ja, du dreit deg kanskje ut, men det var sykdommen og ikke den egentlige deg som gjorde det. 

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er et nettroll.

Anonymkode: 5414a...70a

Ikke gidd å bry deg. Dette er bare en av dem som ikke aksepterer at det finnes psykoser og at noen kan få det, eller ha det. Uvitenhet eller troll spiller ingen rolle. Det er uansett ikke noe å bry seg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er et nettroll.

Anonymkode: 5414a...70a

Hvordan kan du skamme deg og ha dårlig samvittighet over noe du ikke husker?

Anonymkode: 2cb92...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fører ikke noe godt ved seg å gå rundt og skamme seg. Du var syk og hadde ikke kontroll. Dette var ikke typisk deg. Viktig å prøve å legge det bak seg. 

Har vært fryktelig mye styr med meg også, men jeg heller var ikke meg selv for å si det sånn. Orker ikke bruke tid på å skamme meg for det. De som vil dømme meg og ikke se det for det det var, nemlig sykdom, de får bare gjøre det. Deres oppfatning kan jeg ikke endre på uansett. 

De som kjenner meg vet hvem jeg egentlig er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Glitter skrev:

Det fører ikke noe godt ved seg å gå rundt og skamme seg. Du var syk og hadde ikke kontroll. Dette var ikke typisk deg. Viktig å prøve å legge det bak seg. 

Har vært fryktelig mye styr med meg også, men jeg heller var ikke meg selv for å si det sånn. Orker ikke bruke tid på å skamme meg for det. De som vil dømme meg og ikke se det for det det var, nemlig sykdom, de får bare gjøre det. Deres oppfatning kan jeg ikke endre på uansett. 

De som kjenner meg vet hvem jeg egentlig er. 

Så bra sagt, Glitter! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du skamme deg og ha dårlig samvittighet over noe du ikke husker?

Anonymkode: 2cb92...181

Jeg har fått det gjenfortalt på sykehuset.

Anonymkode: 5414a...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått det gjenfortalt på sykehuset.

Anonymkode: 5414a...70a

Er vel ikke så vanlig å ikke huske en psykotisk episode, har ihvertfall ikke jeg hørt om før.. kanskje med mindre en er sterkt påvirket av alkohol da psykosen brøt ut.

Anonymkode: 2cb92...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skylder du på psykose egentlig? Og hvis det er sånn at du ikke husker hva du har gjort hvorfor skammer du deg og har dårlig samvittighet da? Det høres mere ut som du har hatt et blackout i forbindelse med sinneutbrudd. 

Anonymkode: 2cb92...181

Hvorfor i all verden svarer du slik. Hvis Ts har blitt behandlet for psykose, så har vel hen hatt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarte å lage en hel del oppstyr, og det endre med at jeg ble hentet av politiet og tvangsinnlagt. Nå i etterkant skammer jeg meg sånn. Jeg er vanligvis veloppdragen og høflig, og oppfører meg som folk flest. Det at jeg mistet kontrollen over meg selv, og at jeg laget så mye stress for de rundt meg, gjør at jeg har en vond klump av dårlig samvittighet og skam i magen :(

Anonymkode: 5414a...70a

Du har ingenting å skamme deg over, du var syk.

Har selv laget mye styr pga psykose.  Jeg har selv vært flau over ting jeg har gjort, men det er fordi jeg gjorde ting jeg aldri ville ha gjort i frisk utgave.  Skam er en annen ting og det har du ingen grunn til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke så vanlig å ikke huske en psykotisk episode, har ihvertfall ikke jeg hørt om før.. kanskje med mindre en er sterkt påvirket av alkohol da psykosen brøt ut.

Anonymkode: 2cb92...181

Jeg husker masse fra de gangene jeg har vært psykotisk.  Og jeg var ikke påvirket av noe slags rusmidler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarte å lage en hel del oppstyr, og det endre med at jeg ble hentet av politiet og tvangsinnlagt. Nå i etterkant skammer jeg meg sånn. Jeg er vanligvis veloppdragen og høflig, og oppfører meg som folk flest. Det at jeg mistet kontrollen over meg selv, og at jeg laget så mye stress for de rundt meg, gjør at jeg har en vond klump av dårlig samvittighet og skam i magen :(

Anonymkode: 5414a...70a

Det beste du kan gjøre med dette, er vel å forsøke å unngå at det gjentar seg. Kanskje du bør lage en mestringsplan sammen med behandler, hvor dere konkret skriver en liste over tidlige symptomer, slik at du ved en senere anledning vil ha mulighet til å skjønne at du er i ferd med å bli ordentlig dårlig. 

Når du først var blitt psykotisk, kunne du kanskje ikke ha klart å gjøre ting på andre måter enn du gjorde. Det er tiden i forkant, du evt. har mulighet til å påvirke hva som skjer. 

Fint å høre at du fikk hjelp til å bli bra igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skylder du på psykose egentlig? Og hvis det er sånn at du ikke husker hva du har gjort hvorfor skammer du deg og har dårlig samvittighet da? Det høres mere ut som du har hatt et blackout i forbindelse med sinneutbrudd. 

Anonymkode: 2cb92...181

Et gammelt ordtak sier noe om å "ikke legge sten til byrden". Det er vanlig å streve i etterkant av en psykose eller mani fordi man da gjerne har gjort ukritiske handlinger som man ikke ville ha gjort som frisk. Skjønner ikke at du uten videre har lyst til å være såpass kjip mot trådstarter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...