Gå til innhold

Slutte med Fluoxetin/Fontex.


AJP

Anbefalte innlegg

Tror fastlegen bommet litt når han mente at jeg måtte slutte med fluoxetin for å forsøke fluanxol mot tvangssymptomer. I hvert fall har jeg den siste tiden trappet ned på fluoxetin etter omtrent ti års bruk, og jeg må legge til har ikke følt meg noe bra. Brukte 40 mg/per dag, så trappet jeg ned til 20mg som jeg gikk på i underkant av tre uker før jeg sluttet helt for en uke siden. Nå har jeg klart meg en uke uten, men det må jeg si har vært tøft. Merker at jeg har slitt mye med tvangstanker og tanker om alt som kan gå alt og at jeg må forsøke å beskytte meg, noe som jeg egentlig ikke vet om er seponeringssymptomer eller de opprinnelige tvangssymptomene som forverrer seg igjen. Men i helgen opplevde jeg noe rart: Opplevde en følelse at et veldig ubehag som fikk meg til å tenke at dette orker jeg ikke lenger, orker ikke å leve lenger om denne vedvarer. Det var rart fordi det var ikke vondt på noen måte bare ubehagelig på en rar måte. Heldigvis gav det seg etter en del timer, men det fikk meg til å tenke på jeg trappet ned for raskt? Noen som har erfaring her? Når kan jeg være sikker på at det ikke er noe virkestoff igjen i meg? Hvor lenge er det lurt å gå uten noe før jeg evt. kan forsøke en annen medisin AP eller SSRI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen din er kanskje ikke helt oppdatert på dette?  

Det er dokumentert god effekt av AP mot tvangssymptomer forutsatt at den brukes sammen med SSRI. Det er ikke dokumentert nevneverdig effekt av AP alene. De skal altså brukes sammen når SSRI ikke har hatt tilstrekkelig effekt. 

For meg høres det litt meningsløst ut å slutte med en medisin som virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg egentlig trodde. Skulle ha sagt det, men nå er det litt seint. Han virker generelt ikke særlig interessert. Får vel finne meg en annen fastlege men da må jeg vel betale for å få overført journal:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På felleskatalogen sine sider står det at fluanxol kan brukes som adjuvans, altså forsterker, eller i tillegg til, antidepressiva, og det er vanlig å bruke flere preparater fra flere medisinklasser samtidig ved komplekse symptombilder. For meg høres det ut som om legen overhodet ikke har god nok kompetanse. Jeg ville byttet fastlege hvis jeg var deg! Har aldri hørt noe om at man må betale for å få oversendt journal, så tror ikke du trenger å bekymre deg for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var kun fastlegen. Ble litt overrasket selv over at han foreslo det, men han mente nå at det var best. Har jo gått på fluoxetin lenge så kunne jo være greit å se om jeg fortsatt har nytte av den. Nå kjenner jeg meg dårligere av tvangssymptomer også men vet ikke om det er nocebo-effekt fordi jeg tror jeg behøvde dem eller reellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AJP skrev:

Nei, det var kun fastlegen. Ble litt overrasket selv over at han foreslo det, men han mente nå at det var best. Har jo gått på fluoxetin lenge så kunne jo være greit å se om jeg fortsatt har nytte av den. Nå kjenner jeg meg dårligere av tvangssymptomer også men vet ikke om det er nocebo-effekt fordi jeg tror jeg behøvde dem eller reellt.

Som kupton en gang i tiden sa til meg: Er det noe vits i å skru av ovnen for å teste om det blir kaldt inne om vinteren? 

Hva er hensikten med dette eksperimentet? Du merker jo selv at du blir verre uten medisin og det er helt forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten var jo, siden jeg har blitt dårligere hele det siste året å teste om fluanxol kunne hjelpe, og da mente legen at jeg måtte slutte med fluoxetin. Etter det ble det bare enda verre, men ble jo uansett dårligere før jeg sluttet så måtte jo gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...