Gå til innhold

Kupton. Gidder dps å hjelpe uføretrygdede?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et spørsmål jeg er interessert i svar fra Kupton.

Er det din erfaring at dps er interessert i å fortsette å hjelpe personer som får innvilget uføretrygd og som er ferdig utredet, men fortsatt trenger langvarig behandling?

Anonymkode: cdd57...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært ufør i 20 år. Akkurat avsluttet behandling  på dps etter 9 år der. Før der hadde jeg også kortere og lengre tilbud. Har aldri hørt om at uføre spesielt får dårlige behandlingstilbud enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var uføretrygdet og gikk på DPS. Jeg ble for øvrig uføretrygdet mens jeg gikk på DPS om det også har noe å si. Var i utgangspunktet lovet langvarig oppfølgning der fra min behandler også etter at jeg var uføretrygdet, men sluttet på eget initiativ. I mitt tilfelle virket det ikke som om støtte fra NAV eller ikke var det vesentlige for behandling. Jeg vil tro at de mer ser på hvilken nytte man gjør seg av behandlingen.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg er ufør og har gått i lange perioder på DPS. Går nå også. Jeg har vært uføretrygdet i 23 år.

 

Så det er ikke nødvendigvis slik TS spør om. Har man en alvorlig diagnose eller selvmordsrisiko så får man gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der gjør DPS , gått der ukentlige i 13 år , ufør i 13 år, blir aldri frisk men holder sykdom i sjakk. Hvorfra det brukes resurser på meg? Fordi jeg trenger det,og fordi jeg har barn og annen familie som er tjent inn at jeg er så frisk som mulig. 

Anonymkode: 5431d...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja der gjør DPS , gått der ukentlige i 13 år , ufør i 13 år, blir aldri frisk men holder sykdom i sjakk. Hvorfra det brukes resurser på meg? Fordi jeg trenger det,og fordi jeg har barn og annen familie som er tjent inn at jeg er så frisk som mulig. 

Anonymkode: 5431d...247

Men er det hensiktsmessig av dps å ha en person i behandling i 13år? Har man ikke blitt bedre etter 13år i behandling så er det vel lite sannsynlig at man noen gang kommer til å bli frisk?

Anonymkode: a46fb...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det hensiktsmessig av dps å ha en person i behandling i 13år? Har man ikke blitt bedre etter 13år i behandling så er det vel lite sannsynlig at man noen gang kommer til å bli frisk?

Anonymkode: a46fb...73b

Det er noe som heter å hindre forverring, eller at vedkommende ikke skal lide overlast. Det er billigere for samfunnet å holde lidelsen på ett moderat nivå, heller enn att personen blir tvangsinnlagt på sykehus.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det hensiktsmessig av dps å ha en person i behandling i 13år? Har man ikke blitt bedre etter 13år i behandling så er det vel lite sannsynlig at man noen gang kommer til å bli frisk?

Anonymkode: a46fb...73b

Jeg har blitt henvist til dps i alle år fra jeg var 18 år, aldri fått avslag. Har vært på og av i alle år, så enda lenger enn 13 år er det. Det hjelper for meg å ha noen å snakke med,men frisk blir jeg nok aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg har blitt henvist til dps i alle år fra jeg var 18 år, aldri fått avslag. Har vært på og av i alle år, så enda lenger enn 13 år er det. Det hjelper for meg å ha noen å snakke med,men frisk blir jeg nok aldri. 

Er det ikke ganske sløsing med ressurser å gå til DPS for å ha noen å snakke med? Det er vel det psykepleier i kommunen skal ta seg av? DPS er en spesialisthelsetjeneste. Ikke din feil.

Anonymkode: 319ec...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke ganske sløsing med ressurser å gå til DPS for å ha noen å snakke med? Det er vel det psykepleier i kommunen skal ta seg av? DPS er en spesialisthelsetjeneste. Ikke din feil.

Anonymkode: 319ec...283

Nå er det fact da, har vært det siden 2014. Vet ikke om det er søsing med ressurser jeg? Har sykepleier i kommunen i tilegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Nå er det fact da, har vært det siden 2014. Vet ikke om det er søsing med ressurser jeg? Har sykepleier i kommunen i tilegg. 

Hvis du har sittet å snakket med fact om vær og vind, middagen igår og helgeplanene i 18år så er det ganske sløsing med ressurser vil jeg si. 

Anonymkode: a46fb...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har sittet å snakket med fact om vær og vind, middagen igår og helgeplanene i 18år så er det ganske sløsing med ressurser vil jeg si. 

Anonymkode: a46fb...73b

Nei jeg har problemer her i livet, er vel derfor jeg får hjelp. Fact har jeg vel hatt i fem år nå, før det var det dps. Har alltid hatt problemer jeg og kommer alltid til å ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på ordbruken din. Behandling eller avslag har ingenting med "gidder" å gjøre. Som du ser av andres svar, får mange uføre behandling på DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har sittet å snakket med fact om vær og vind, middagen igår og helgeplanene i 18år så er det ganske sløsing med ressurser vil jeg si. 

Anonymkode: a46fb...73b

Så du tenker at DPS ikke klarer å ta den vurderingen om hva som er sløsing eller hensiktmessig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråen forklarer hvorfor jeg fikk så begrenset med hjelp av DPSen. Lidelsestrykket mitt er stort men diagnosen min har lavere status i psykiatrien. Jeg er blant de som er for frisk til å få hjelp på DPS men for psyk til å fungere i jobb. Jeg ser ingen løsning for min del. 

Anonymkode: f5c88...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne tråen forklarer hvorfor jeg fikk så begrenset med hjelp av DPSen. Lidelsestrykket mitt er stort men diagnosen min har lavere status i psykiatrien. Jeg er blant de som er for frisk til å få hjelp på DPS men for psyk til å fungere i jobb. Jeg ser ingen løsning for min del. 

Anonymkode: f5c88...21e

Er du for psyk til å fungere i jobb er du psyk nok til å få hjelp også.

Men jeg har også inntrykket av at det er kun et fåtall diagnoser som blir prioriterte av dps. Dps har blant annet flere former for behandlinger og gruppeterapier for traumelidende og eupd, mens for andre pasientgrupper så er behandlingsalternativene svært mangelfulle.

Anonymkode: a46fb...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er det hensiktsmessig av dps å ha en person i behandling i 13år? Har man ikke blitt bedre etter 13år i behandling så er det vel lite sannsynlig at man noen gang kommer til å bli frisk?

Anonymkode: a46fb...73b

Da synes du sikkert at mennesker med diabetes eller andre kroniske sykdommer også bare bør få tidsbegrenset hjelp? Eller gjelder det bare for psykisk sykdom?  Og nei jeg blir aldri frisk da jeg er alvorlig syk. Men jeg er friskere med behandling fra DPS enn uten . All behandling har nemlig ikke som mål at pasienten skal bli frisk. Så får heller folk som ikke får hjelp fra DPS være så misunnelig de bare vil, da skjønner de ikke hvordan det er få være alvorlig syk, for det er ingenting å misunne. Bytter bort min plass på DPS imot et frisk hode når som helst. 

Anonymkode: 5431d...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du for psyk til å fungere i jobb er du psyk nok til å få hjelp også.

Men jeg har også inntrykket av at det er kun et fåtall diagnoser som blir prioriterte av dps. Dps har blant annet flere former for behandlinger og gruppeterapier for traumelidende og eupd, mens for andre pasientgrupper så er behandlingsalternativene svært mangelfulle.

Anonymkode: a46fb...73b

Det er på grensen til irriterende å se at du har så imot at folk får hjelp på DPS, spesielt de med eupf. Man kan jo undre seg om du selv har diagnosen men har blitt nektet hjelp? Skjønner i så fall det, for du hadde nok vært et helvete å jobbe med!

Anonymkode: 319ec...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...