Gå til innhold

Blandet episode eller depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man ha en blandet episode med psykotiske symptomer når man har bp2? Hvis en er deprimert, og har såpass depressive tanker at det kan regnes som vrangforestillinger, men samtidig har økt sexlyst og er mer rastløs til tross for mangel på motivasjon til å gjøre noe, regnes dette som blandet episode eller depresjon med psykotiske symptomer? 

Anonymkode: 31248...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke at det er mulig å sette noen diagnose på deg ut i fra det lille du forteller her. 

Men til det første spørsmålet ditt kan jeg svare at det er mer vanlig og mer sannsynlig ved bp1.

Hva består vrangforestillingene av?

Økt sexlyst og rastløshet er ikke nok i seg selv til å utgjøre hypomani. Man kan gjerne ha økt sexlyst når man er deprimert også siden noen bruker sex som trøst. Rastløshet kan også være et symptom ved depresjon, f eks. agitert type. 

Anonymkode: 13043...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilbakevendende vrangforestillinger om at «alle» er ute etter meg fordi en høyere makt sender folk etter meg, kan slite med å sove om nettene fordi jeg har en sterk følelse av at noen er i huset mitt. Kan tidvis «høre» at noen er der, og kan bruke mye tid på å sjekke hele huset for inntrengere. Jeg kan også bli fullstendig overbevist om at jeg har kreft fordi denne høyere makten har bestemt seg for å kvitte seg med meg, til tross for at jeg egentlig er ateist. Det hender likevel at jeg er i stand til å forstå at dette bare er noe jeg føler slik som akkurat nå, men stort sett ikke. Jeg klarer heller ikke å stole på noen fordi jeg tenker at de er en av dem som er ute etter meg, så jeg isolerer meg. Bortsett fra nå, og når jeg ellers forstår at det bare er noe jeg innbiller meg. 
 

Mine tidligere alvorlige depresjoner har alltid vært preget av retardasjon, og nedsatt sexlyst. Nå er det slik at jeg tidvis bare vil løpe langt bort, men samtidig ikke har energi eller motivasjon til dette. Likevel har jeg en slags indre rastløshet, men godt mulig det bare skyldes den ekstreme angsten jeg kjenner på. Jeg har også såpass høy sexlyst at jeg ikke klarer å tenke på noe annet, men har ikke ork til å ha sex med noen. Ellers har jeg jo typiske depressive symptomer som konsentrasjonsvansker, glemmer ting, er forvirret, og har sluttet å kjøre bil grunnet dette. Klarer ikke å lese, orker ikke å opprettholde personlig hygiene, vaske, eller gjøre noe som helst egentlig, sover 2-3 timer hver natt, depressive tanker, tanker om at verden hadde vært et bedre sted uten meg etc. Så det kan godt vær at jeg nå opplever en agitert depresjon, som jeg aldri har opplevd tidligere. 

Anonymkode: 31248...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du alene? Hvis ikke kan du prøve å tenke på at hvis noen hadde brutt seg inn, så hadde de andre også merket det:)

Anonymkode: 13043...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor du alene? Hvis ikke kan du prøve å tenke på at hvis noen hadde brutt seg inn, så hadde de andre også merket det:)

Anonymkode: 13043...f40

Jeg bor alene, så det hjelper dessverre ikke. 

Anonymkode: 31248...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har noen tips til hvordan jeg kan håndtere dette? Løsningen nå er å ta beroligende, eventuelt sovepiller når jeg merker jeg holder på å miste evnen til å tenke rasjonelt. Slik at når jeg er fullstendig overbevist så er jeg enten «dopet» ned eller så sover jeg. Jeg holder ikke ut følelsene og tankene mine hvis jeg ikke gjør dette. 

Anonymkode: 31248...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men har noen tips til hvordan jeg kan håndtere dette? Løsningen nå er å ta beroligende, eventuelt sovepiller når jeg merker jeg holder på å miste evnen til å tenke rasjonelt

Har ikke legen/psykiateren din forklart deg hva du bør gjøre når du får det slik? Hvis ikke må du be om det. Det er bedre at en som kjenner deg og din tilstand best gir deg råd, fremfor vilt fremmede mennesker på et nettforum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...