Gå til innhold

Vrangforestillingslidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er kriteriene for å sette en slik diagnose? Finner veldig lite om det på nettet. Spurte psykologen min og fikk bare svar om at det er pga en har en vrangforestilling, så derfor navnet. Er en person med denne lidelsen vanligvis strafferettslig tilregnelig?

Anonymkode: 6d48a...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor lurer du på det? Har du tenkt til å drepe noen og bruke din eventuelle diagnose som unnskyldning?

Anonymkode: ff214...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lurer du på det? Har du tenkt til å drepe noen og bruke din eventuelle diagnose som unnskyldning?

Anonymkode: ff214...1a7

Nei.

ts

Anonymkode: 6d48a...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Diagnosen vrangforestillingslidelse (F22) er basert på forekomsten av vedvarende vrangforestillinger uten schizofreniforme symptomer. Det skal heller ikke forekomme uttalte negative symptomer, desorganisering eller omfattende kognitive vansker. Funksjonsnivået er derfor relativt godt, med unntak av områder som er trukket inn i vrangforestillingene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er kriteriene for å sette en slik diagnose? Finner veldig lite om det på nettet. Spurte psykologen min og fikk bare svar om at det er pga en har en vrangforestilling, så derfor navnet. Er en person med denne lidelsen vanligvis strafferettslig tilregnelig?

Anonymkode: 6d48a...ad2

Ja, selvfølgelig er du strafferettslig tilregnelig når du ikke er klin psykotisk! Ved denne lidelsen har man bare vrangforestilling på et snevert område, og ellers fungerer fint. 

Anonymkode: c8998...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er kriteriene for å sette en slik diagnose? Finner veldig lite om det på nettet. Spurte psykologen min og fikk bare svar om at det er pga en har en vrangforestilling, så derfor navnet. Er en person med denne lidelsen vanligvis strafferettslig tilregnelig?

Anonymkode: 6d48a...ad2

Hvorfor lurer du på om du er strafferettslig tilregnelig? Synes det var et litt suspekt spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lurer du på det? Har du tenkt til å drepe noen og bruke din eventuelle diagnose som unnskyldning?

Anonymkode: ff214...1a7

Kanskje vedkommende bare prøver å forstå seg selv? 

Jeg har gjort ting i grensepsykotisk tilstand som jeg knapt husker noe av, og forståelsen av det hjelper meg til å tilgi meg selv. Men er ikke strafferettslig utilregnelig av den grunn regner jeg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Kanskje vedkommende bare prøver å forstå seg selv? 

Jeg har gjort ting i grensepsykotisk tilstand som jeg knapt husker noe av, og forståelsen av det hjelper meg til å tilgi meg selv. Men er ikke strafferettslig utilregnelig av den grunn regner jeg med. 

Så du tror ikke at det kanskje kan ha biiittelitt å gjøre med at du hadde ruset deg/drukket da glitter? Er sikkert fint å skylde på psykose, men i forhold til hvor mye problemer som du har hatt med narkotika og drikking så syns jeg det er litt dårlig å skylde på at du ikke husker noe bare fordi du visstnok var i psykose.. greit nok at du har vørt i psykose, men å ha hukommelsestap etter en sånn episode kommer mest sannsynlig av at du har ruset deg.

Anonymkode: ff214...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror ikke at det kanskje kan ha biiittelitt å gjøre med at du hadde ruset deg/drukket da glitter? Er sikkert fint å skylde på psykose, men i forhold til hvor mye problemer som du har hatt med narkotika og drikking så syns jeg det er litt dårlig å skylde på at du ikke husker noe bare fordi du visstnok var i psykose.. greit nok at du har vørt i psykose, men å ha hukommelsestap etter en sånn episode kommer mest sannsynlig av at du har ruset deg.

Anonymkode: ff214...1a7

Nei jeg hadde ikke begynt med tyngre rusmidler da. Jeg drakk store mengder 1-2 dager i uken på den tiden, men hadde altså ikke drukket noe den dagen eller de to dagene før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Glitter skrev:

Nei jeg hadde ikke begynt med tyngre rusmidler da. Jeg drakk store mengder 1-2 dager i uken på den tiden, men hadde altså ikke drukket noe den dagen eller de to dagene før. 

Er oftest alkohol som gir hukommelsestap, ikke rusmidler. Men å drikke så store mengder så ofte som du gjorde, selv om du ikke drakk dagen før vil jeg tro er en medvirkende årsak til at du fikk hukommelsestap. En "vanlig" psykose (altså som ikke er rusutløst) gjør som regel ikke at en mister hukommelsen.

Anonymkode: 407f9...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er oftest alkohol som gir hukommelsestap, ikke rusmidler. Men å drikke så store mengder så ofte som du gjorde, selv om du ikke drakk dagen før vil jeg tro er en medvirkende årsak til at du fikk hukommelsestap. En "vanlig" psykose (altså som ikke er rusutløst) gjør som regel ikke at en mister hukommelsen.

Anonymkode: 407f9...475

Som sagt hadde jeg ikke drukket tre dager i forkant. Tror nok ikke jeg får hukommelsestap i den grad av det nei. Hodet mitt var sikkert jevnt over fucka på grunn av alkoholinntaket og slikt, men jeg var ikke på noen måte ruspåvirket den dagen. 

I fjor så oppfattet min mor meg (som jobber med psykoser) som grensepsykotisk på grunn av en del ting, og da hadde jeg vært rusfri i to måneder. Det kan godt være at hodet mitt generelt har tatt skade av rusingen slik at psykoseterskelen har blitt lavere, men jeg har altså ved flere anledninger ikke vært meg selv på noen måte, uten at jeg har vært i aktiv rus. 

Men nå var ikke dette poenget med innlegget jeg skrev. At det skulle bli diskusjon rundt hva slags tilstand jeg var i og hvorfor jeg var i den. Akkurat det vet ikke du noen ting om og det kommer jeg ikke til å utbrodere heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Visma skrev:

Hvorfor lurer du på om du er strafferettslig tilregnelig? Synes det var et litt suspekt spørsmål. 

Jeg skulle egentlig i arresten men politiet tok meg til legevakt først og da kom de fram til å tvangsinnlegge meg istedenfor. 

ts

Anonymkode: 6d48a...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle egentlig i arresten men politiet tok meg til legevakt først og da kom de fram til å tvangsinnlegge meg istedenfor. 

ts

Anonymkode: 6d48a...ad2

Huffda, håper det går bedre med deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...