Gå til innhold

Angst for negative konsekvenser av at noe blir skittent.


AJP

Anbefalte innlegg

Sliter mye med det en vel kan kalle tvangssymptomer som går på vasking og renslighet. Først var det fordi jeg engstet meg for smittsomme sykdommer, nå engster meg meg for om ting blir skitne også. Tenker at kanskje det vil få uante negative konsekvenser ("straffe seg") om noe blir skittent og jeg ikke ordner opp i det med en gang. Det jeg tror jeg egentlig engster meg for er vel at tankene om det og at jeg må ordne det skal plage meg helt til jeg ordner opp i det og da er det like greit å gjøre det med en gang før jeg sprer det skitne mer utover og det blir enda mer å ordne opp i.

Noen som har tips til strategier for mestring? Finner hele tiden nye ting å engste meg for, ting som gjør at jeg lager regler om hva jeg ikke må gjøre. Hva kan jeg fortelle meg selv i slike situasjoner som når jeg f.eks. går med svette sokker på gulvet og tenker at det da blir skittent fordi det kommer svette på det og jeg må vaske for ellers kan det få negative konsekvenser og blir bare enda mer å vaske om jeg tråkker det utover mer... Eller om det detter hud - og andre partikler ut av sengen når jeg rer den opp og det da blir skittent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har diagnosen OCD og har forsøkt OCD-teamet, men fikk ikke så mye ut av det. De fokuserte på behandling av symptomene, så det gikk ut på å lage en liste over ting tvangshandlinger også utfordre seg selv på å sette seg i situasjoner som provoserer dem og la være og utfordre dem. Hjalp litt i et par uker, men ganske raskt så snek symptomene gradvis seg tilbake igjen. Synes ikke jeg fikk noen gode strateger for å takle opplevelser var usikkerhet, tvil og engstelse utover dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...