Gå til innhold

Hva baker du til jul?


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er artig å prøve litt nye ting til jul. Hos meg må ikke de tradisjonelle sju slagene stå på kakebordet - og ikke er det sju slag heller. Jeg baker kransekake, sandkaker, marsipankonfekt i ulik slag, troykakonfekt og jeg lurer på om jeg skal forsøke en halv porsjon av denne, Firkløvertrøfler med appelsinsmak. Jeg, med mange andre, har fått øynene opp for den nye Firkløveren med appelsinsmak til Freia.

Hvilken bakst lager du til jul, smått eller stort, enkelt eller avansert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er kransekakestenger, risboller, kokosmakroner og pepperkaker fast standard av småkaker. Pleier også å lage marsipankonfekt og kandisert appelsinskall dyppet i sjokolade. I år (i dag!) ble derimot både sjokoladen og kransekakene mislykket, så det blir litt mindre utvalg på kakebordet. Det hadde vært typisk meg å lage nytt eller noe ekstra, i god gammel jule-prestasjonsangst-ånd men det har jeg verken lyst eller overskudd til, så er faktisk stolt over at jeg tenker "f@*k it" og lar det bli med det i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg synes det er artig å prøve litt nye ting til jul. Hos meg må ikke de tradisjonelle sju slagene stå på kakebordet - og ikke er det sju slag heller. Jeg baker kransekake, sandkaker, marsipankonfekt i ulik slag, troykakonfekt og jeg lurer på om jeg skal forsøke en halv porsjon av denne, Firkløvertrøfler med appelsinsmak. Jeg, med mange andre, har fått øynene opp for den nye Firkløveren med appelsinsmak til Freia.

Hvilken bakst lager du til jul, smått eller stort, enkelt eller avansert?

Det varierer litt, men vi har noen gjengangere som må være med ja. :) I år har vi så langt laget vørterbrød, pepperkaker, kakemenn, serinakaker, kokosmakroner og sjokoladetopper. Sistnevnte ligner tilsynlatende på risboller, men oppskriften er litt annerledes og i stedet for puffet ris er det puffet havre / havrenøtter og de smaker myyyye bedre enn risboller! :) Mulig vi lager krumkaker også, får se hva jeg får tid til og gidder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillemus skrev:

Det varierer litt, men vi har noen gjengangere som må være med ja. :) I år har vi så langt laget vørterbrød, pepperkaker, kakemenn, serinakaker, kokosmakroner og sjokoladetopper. Sistnevnte ligner tilsynlatende på risboller, men oppskriften er litt annerledes og i stedet for puffet ris er det puffet havre / havrenøtter og de smaker myyyye bedre enn risboller! :) Mulig vi lager krumkaker også, får se hva jeg får tid til og gidder. :)

Jeg har helt glemt å nevne julekake og sjokoladeboller. Julekaken bakte jeg litt tidlig fordi jeg synes det er så godt og tar en og annen skive av opp fra fryseren nå og da.

Apropos krumkaker, har jeg en litt artig historie å fortelle. Min mor hadde bakt krumkaker til jul ca. tre uker før mens min søster hadde rom i kjelleren da hun var ca. 15 år gammel. Da lillejulaften kom og min mor skulle finne frem noen småkaker etter at vi hadde pyntet juletreet, fant hun at kakeboksen med krumkakene var tom. Det var bare noen smuler igjen på bunnen. Min søster hadde kost seg utover i desember og tatt en og en kake, og til slutt var det tomt... Og håpet trolig at det ikke ville bli oppdaget  :) Krumkaker var et must inntil moltekremen og det ble laget en liten porsjon sent på lillejulaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mari- skrev:

Her er kransekakestenger, risboller, kokosmakroner og pepperkaker fast standard av småkaker. Pleier også å lage marsipankonfekt og kandisert appelsinskall dyppet i sjokolade. I år (i dag!) ble derimot både sjokoladen og kransekakene mislykket, så det blir litt mindre utvalg på kakebordet. Det hadde vært typisk meg å lage nytt eller noe ekstra, i god gammel jule-prestasjonsangst-ånd men det har jeg verken lyst eller overskudd til, så er faktisk stolt over at jeg tenker "f@*k it" og lar det bli med det i år. 

Pepperkaker har ikke jeg orket å lage selv på årevis. Du er flink som lager det selv! Det er jo veldig godt.

Jeg fikk servert et år noe som heter sirupspekulasjer av en gammel dame som har litt anis i seg. Jeg sikret meg oppskriften, for bedre småkaker skal man lete lenge etter. De burde jeg nesten lage, men da burde jeg kutte ned på noe av det andre jeg har planlagt å lage, for problemet er at det skal spises opp også. Vi er to til å spise det opp, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ikke noe særlig med småkaker. 

Kjøpte pepperkakedeig og lagde med guttene i helga. Ellers så går det i dette: 

-Julebrød uten rosiner 

Rundstykker med valmuefrø

- Denne gulrotkaken, som jeg for øvrig svært mange ganger har fått kommentarer på at det er den beste gulrotkaken de har smakt. Og det er jeg helt enig i. Anbefales. :)https://www.detsoteliv.no/oppskrift/gulrotkake-fra-room

- Eggesalat

- Laktosefri gomme (lager "kulturmelk" ved å spe ut yoghurt naturell med laktosefri H-melk til riktig konsistens). 

Spørs om jeg rekker alt i år da siden jeg er midt i flytting, men. Så mye som mulig vil jeg rekke siden i år blir første året i eget hjem siden 2015. :)

Ikke så mye kakegreier da, men jeg setter mer pris på god frokost og lunsj enn kaker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke begynt med baking ennå, men jeg tror vi skal bake følgende ting:

  • peppernøtter
  • kakemenn
  • safransbullor (en svensk oppskrift jeg ikke har prøvd før, men som jeg har lyst til å bake)
  • risboller
  • kolakaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2019 den 9.45, påskelilje skrev:

Vi har ikke begynt med baking ennå, men jeg tror vi skal bake følgende ting:

  • peppernøtter
  • kakemenn
  • safransbullor (en svensk oppskrift jeg ikke har prøvd før, men som jeg har lyst til å bake)
  • risboller
  • kolakaker

Haha - har bare laget de safransbollene 😄 

Men i kveld blir det peppernøtter og kokosmakroner, tenkte jeg. Så får det holde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...