Gå til innhold

Vil ikke plage andre med min depresjon. Men det er utmattende å skjule det.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Måtte en tur til mine foreldre i dag. Jeg har vært deprimert i det siste og kvidde meg litt. Praten gikk treigt og jeg følte meg helt tom. Jeg anstrengte meg virkelig for å være munter og holde samtalen gående men det gikk liksom ikke. Mine foreldre vet ikke noe om min psykiske tilstand og de spør aldri. Selv om jeg er uføretrygdet pga psyken. Det blir en del besøk og familie som kommer hjem til jul. De kommer med alle sine behov og forventninger og jeg som mor må stille opp. Jeg kjenner på en veldig uro og angst for alt jeg skal prestere når jeg føler meg så tom og nedstemt. Depresjon er kanskje en litt usynlig lidelse som de rundt ikke helt klarer å forholde seg til. På dette forumet blir det også ofte snakket om belastningen for familie og venner som må leve med den psyke. Om at de deprimerte er egoistiske osv. Det gjør at jeg anstrenger meg enda mer for å skjule min lidelse. 

Anonymkode: 02dc3...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er vel ikke så lett for familen din å forstå at du er deprimert hvis du ikke sier noe heller da.. og hvem har skrevet at en deprimert er egoistisk og til belastning ?

Anonymkode: c348f...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja, det er en vanskelig balansegang, det der. Min erfaring er at mine nærmeste setter pris på at jeg setter grenser og sier i fra når jeg har en dårlig dag eller periode. Dét kan de forholde seg til, og det gir dem mulighet til å være der for meg. Det er samtidig vanskelig å være ærlig og gjøre seg sårbar. I blant er det enklere å «late som». Av og til er det det riktige, mens andre ganger kan det bidra til at man skyver folk fra seg og det bare blir tyngre og kunstig, for både en selv og de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du deprimert for da? Er det fordi du ikke har noen kjæreste eller barn i livet ditt som bryr seg om deg?

Anonymkode: 252d9...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du deprimert for da? Er det fordi du ikke har noen kjæreste eller barn i livet ditt som bryr seg om deg?

Anonymkode: 252d9...14c

Både mann og barn som bryr seg. Har ikke noen god grunn, depresjonen kommer og går som den vil. 

Anonymkode: 02dc3...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjenner jeg meg igjen. For meg har det funket å fortelle litt til mine foreldre. Ikke alt. Da kan jeg også si at jeg har en dårlig eller vanskelig periode når jeg får det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både mann og barn som bryr seg. Har ikke noen god grunn, depresjonen kommer og går som den vil. 

Anonymkode: 02dc3...2db

Javel.. men hva tenker du på når du er deprimert og ikke vil leve lenger? Noe må du vel tenke på?

Anonymkode: 252d9...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...